Általános probléma

2024.06.27. 14:00

Mobiltelefon az iskolában: tiltás vagy korlátozás?

A mobiltelefon használata egyre több problémát, illetve fejtörést okoz az oktatási intézményekben is, egyes vélemények szerint csökkenti az oktatási teljesítményt, míg mások a helyes használat megtanításában látják a megoldást. Nagy kérdés, hogy egyáltalán kell-e mobiltelefon az iskolába.

Szijártó János

öbb hazai intézmény már korlátozta a telefonhasználatot, és a kormány a közelmúltban fogadta el az erre vonatkozó törvényjavaslat-csomagot, ám a szabályok betartatása nem egyszerű feladat

Fotó: Szijártó János/Napló

Mindenesetre a problémára reagálva a kormány a közelmúltban fogadta el azt a törvényjavaslat-csomagot, amelyet Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtott be a mobiltelefon iskolai használatának korlátozásával kapcsolatban. A módosítási javaslat szerint a kormány meghatározhat bizonyos tárgyakat, amelyeket tilos bevinni az iskolákba és kollégiumokba, illetve csak igazgatói engedéllyel lehet használni a tanórákon.

öbb hazai intézmény már korlátozta a telefonhasználatot, és a kormány a közelmúltban fogadta el az erre vonatkozó törvényjavaslat-csomagot, ám a szabályok betartatása nem egyszerű feladat
Több hazai intézmény már korlátozta a mobiltelefon használatát, és a kormány a közelmúltban fogadta el az erre vonatkozó törvényjavaslat-csomagot, ám a szabályok betartatása nem egyszerű feladat
Fotó: Szijártó János/Napló

 

Nemcsak itthon, külföldön is probléma a mobiltelefon
 

Több hazai intézmény már korlátozta a telefonhasználatot, de külföldön is probléma a mobil, a brit kormány például már tavaly foglalkozott a témával. Az UNESCO (Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete) és az ENSZ (Egyesült Nemzetek Szervezete) 2023 nyarán tett közzé egy jelentést, miszerint a túlzott mobiltelefon-használat csökkenti az oktatási teljesítményt, és azt javasolták, hogy ezeket az eszközöket tiltsák ki az a iskolákból. A téma aktuális, mondhatni napról napra aktuálisabb, ezért megkérdeztünk három általános iskolai igazgatót, hogy mi a véleményük erről, illetve jelenleg mi a gyakorlat náluk a mobilok terén.

 

A teljes tiltásnak nincs létjogosultsága

 

Bajner Imre, a Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola igazgatója úgy fogalmazott, sajnos létező, erősen érzékelhető problémáról van szó, amelynek szabályozására eddig is volt lehetősége az intézményeknek. – Ami változott, az a központi szabályozás megjelenése, ám minden szabályzat annyit ér, amennyit be lehet tartatni belőle. Példaként a szemetelést hoznám fel. Minden gyerek tudja, hogy nem szabad szemetelni, mégis vannak olyanok, akik ezt figyelmen kívül hagyják. A mobilokkal ugyanez a helyzet. Éppen ezért úgy gondolom, hogy a teljes tiltásnak nincs létjogosultsága, sokkal inkább az eszköz helyes és értelmes használatára kell megtanítani, nevelni a tanulókat. Az életre kell felkészíteni a gyerekeket úgy, hogy tisztában legyenek azzal, hogy mi az etikus, mit szabad, mi az előny és mi az, ami tiltott a mobiltelefon használata során – fogalmazta meg véleményét Bajner Imre. Hozzátette, ebben a pedagógusok mellett a szülők szerepe is kiemelten fontos.

 

A gyerekek egy részénél függőséget okoz a mobiltelefon
 

Bodor Tamás, a Tapolcai Kazinczy Ferenc Általános Iskola igazgatója arról beszélt, hogy a házirend szerint náluk órákon csak engedéllyel használhatják a diákok a mobiltelefont, amikor valamilyen konkrét feladat megoldásához szükséges az eszköz. – Fontos, hogy lépést tartsunk a korral, s gyerekek megismerjék a modern technikát, ám nagy gond, hogy rendkívüli módon elvonja a figyelmüket más, fontos dolgokról. Az iskola, illetve a társadalom feladata az lenne, hogy az előnyökre felhívja a figyelmet, a hátrányokat pedig ki kellene küszöbölni. Ez azonban nagyon nehéz. A házirend is nehezen tartható, mert sajnos a gyerekek szinte rácsavarodnak a mobiltelefonra, s egyeseknél már elvonási tüneteket vélünk felfedezni, amikor nincs a kezükben az okos készülék – mondta Bodor Tamás, aki szerint itt már nem csupán iskolai, hanem a teljes társadalmat érintő problémakörről van szó.

Németh Zoltán Sándor, a Sümegi Ramassetter Vince Testnevelési Általános Iskola igazgatója kérdésünk kapcsán kifejtette, hogy az aktuális, a szülők bevonásával és egyetértésével elfogadott házirend szerint a mobiltelefon kikapcsolt állapotban benne lehet a tanuló táskájában. Ezt főként a bejáró gyerekek szülei kérték, amivel nem is lenne gond, ha a gyerekek ezt a gyakorlatot követnék.

– Sajnos tanulóink nagy része nem tartja be, mindig vannak olyanok, akik szünetben a mosdóban bekapcsolják eszközüket. Természetesen azzal tisztában vannak, hogy tilos hang- és képfelvételt készíteni engedély nélkül, ám ennek betartatása, ellenőrzése sem egyszerű. Felmerült az is, hogy esetleg az iskolába érkezőktől összeszedjük a mobilokat, de ez túlzottan macerás, hiszen akár sérülhet, összetörhet egy-egy készülék, ami adott esetben több száz ezer forintos értéket képvisel. Az persze jó, ha értelmes dolgokra akár órán is használhatják, de a szemünk láttára kibontakozó és egyre erősödő függőség ijesztő. Tapasztalatom szerint a gyerekek 20-30 százaléka már most függő, s közülük többen az ötödik órában már szinte nem is tudnak másra gondolni, csak a telefonjukra, amit a kicsengetés után azonnal kézbe vesznek és bekapcsolnak – tudtuk meg Németh Zoltán Sándortól.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában