2024.06.01. 11:30
A fizikatanár nem a mumust hozza ránk, ahaélményeket okoz hétköznapi csodákkal
"Dehogy mumus! A fizika az élet, minden fizika, ami körülvesz bennünket és oly csodás. Annyi "Óóóó!" és "Áááá!" csúszik ki a diákok száján, annyi ahaélményt okozhatok nekik, ha jól teszem a dolgomat, ha megfelelően mutatom be a tudnivalókat" – állítja Balázsné Györek Zsuzsanna zirci gimnáziumigazgató, fizikatanár, akit szakmájáról pedagógusnap kapcsán kérdeztünk.
– Imádok pedagógus lenni. Már pici gyerekkoromban korrepetáltam a többieket, tanítgattam őket, ha lemaradtak valamiben. Pedig akkor még orvos akartam lenni, de aztán a tanári pályát választottam. A fizika miatt, azért, mert ezt a tantárgyat, tudományágat annyira szeretem. Végül matematika, fizika és informatika szakos tanár lettem. A fizikát mumustantárgynak nevezik, sokan annak tartják, mert a frászt hozza rájuk. Én imádom. Dehogy mumus! A fizika az élet, minden fizika, ami körülvesz bennünket és oly csodás. Annyi "Óóóó!" és "Áááá!" csúszik ki a diákok száján, annyi ahaélményt okozhatok nekik, ha jól teszem a dolgomat, ha megfelelően mutatom be a tudnivalókat. A tanév elején és a tanév végén is fel szoktam tenni ugyanazokat a kérdéseket a tantárgyam kapcsán azokban az osztályokban, ahol fizikát tanítok, és egyszer egy művészeti tagozatos osztály tanulói rajongói lettek ennek a tudományágnak, annyira megszerették, és ez igazán meglepte őket. Örültem – fogalmazott Balázsné Györek Zsuzsanna, a zirci III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola főigazgatója.
– Mi a jó még a pedagógusszakmában? Az, hogy folyamatosan gyerekek között lehetek, és ez állandó szellemi pezsgést jelent, szellemileg frissen tart. Ugyanis a diákoknak, a nálunk fiatalabbaknak más az életszemléletük, a látásmódjuk, mint a mi generációnknak. Másképp gondolkodnak. Az újdonságok általuk mindig rögtön eljutnak hozzánk is. Igaz, előfordul, hogy egy-egy mondatukból több szót sem értek. Ilyenkor nevetnek, elmagyarázzák nekem, mi mit jelent és együtt nevetünk – tette hozzá.
– Mi minden jó még a szakmámban? Mindig szinte tizenévesnek érezhetem magam és nagyon jó érzés, hogy tudok úgy beszélni a fiatalokkal, hogy újra közelebb kerülnek a szüleikhez. Ugyanis van olyan korszakuk, amikor tőlük szinte semmit nem fogadnak el, inkább csak a kortársakra hallgatnak és még egy családon kívüli tanár szavaira is nyitottabbak. Ilyenkor nagy dolog elérni, hogy ne távolodjanak el a szüleiktől, megtalálják velük a hangot. Bizony, sokáig tudnám még sorolni, miért imádok pedagógus lenni – jegyezte meg.