2022.10.24. 18:00
Középpontban a gyermekek nyelvi fejlődése
Az olvasás és az írás elsajátításának módszereiről hallhattak a szakemberek előadást azon a bázisintézményi szakmai napon, amelyet a várpalotai Szent István úti inkubátorházban tartott a Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Várpalotai Tagintézménye.
A köznevelési rendszer összes szereplőjének szeretnénk érdekes és hasznos szakmai programokat szervezni, mondta el Csaba Mercédesz Fotó: Szabó Péter Dániel
A tagintézmény hatodik éve az Oktatási Hivatal bázisintézménye, így rendszeresen közvetítenek jó gyakorlatokat is – mondta el köszöntőjében Csaba Mercédesz igazgató. – Célunk, hogy minden egyes tanévben tudjunk olyan programokat szervezni, ami a pedagógus kollégákat segítheti a gyakorlati munkájuk során. Nem csupán gyógypedagógusokat, logopédusokat várunk, hanem a köznevelési rendszer összes szereplőjének szeretnénk érdekes és hasznos szakmai rendezvényt szervezni.
– A pedagógus társadalomban nap mint nap több, a kiégést és beszürkülést mutató szakemberrel találkozom. Meggyőződésem, hogy a szakmai megújulás, a látásmódunkat szélesítő előadások segítenek minket át a nehezebb időszakokon. Példaértékű számomra, ha egy intézmény felvállalja a szakmai fórumokat, ahol erre lehetőségünk nyílik – hangsúlyozta köszöntőjében Galambos Szilvia önkormányzati képviselő. A várpalotai önkormányzat Humán Erőforrás Bizottságának elnöke hozzátette, a várpalotai tagintézménynél dolgozók folyamatosan bizonyítják, hogy kreatív és elhivatott szakemberek közössége.
A Székesfehérvári Pedagógiai Oktatási Központ őszi szakmai rendezvénysorozatának keretében megrendezett napon A beszélt és írott nyelv elsajátításának szocioökonómiai meghatározottsága preventív szemlélettel címmel tartott előadást Sipos Zsóka okleveles gyógypedagógus, logopédus. A szakember elmondta, mindennapi munkája során igyekszik a kisgyermeknevelőknek és a tanítóknak új alternatívát kínálni arra, hogy kicsit más szemmel nézhessenek a gyermekek nyelvi fejlődésére. Kiemelte, a különböző nemzetközi méréseken tapasztalható gyenge olvasási teljesítmény hátterében sok olyan tényező állhat, amelyek megelőzhetőek.
– A gyermeknek jól kell tudni olvasni ahhoz, hogy megértse a szöveget. Sajnos azonban napjainkban minden negyedik gyermek funkcionális analfabétaként kerül ki az általános iskolából. A szövegértés hatékonyságát befolyásolja az olvasástechnika, a szókincs és az emlékezet – mondta el a szakember, aki szerint a funkcionális analfabéták arányának növekedése mögött a társadalmi átalakulás mellett a különböző kulturális szokások és a szabadidő eltöltés módjainak megváltozása állhat.