A bütyök vagy a cipő a hibás?

Korábban a legtöbb vásárlói panasz lábbelikre vonatkozott. Az utóbbi években e téren a távközlési eszközök, szolgáltatások és a netes rendelések átvették a vezetést. Ám a fogyasztóvédőknek még mindig több cipőüggyel kell foglalkozniuk. Tapasztalatuk szerint a boltoknak sokszor egyszerűbb lenne megegyezniük vevőikkel és nem örökre elveszteniük őket egy-egy nézeteltérés miatt.

Rimányi Zita

Forrás: pixabay

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének ingyenes Panaszakadémia szolgáltatásához nemrégiben azért fordult egy vevő, mert cipészszakmai vitába keveredett egy kereskedéssel, amely a lábára, pontosabban a bütykére fogta a lábbeli orrának kidudorodását. A vásárló viszont minőségi gondra gyanakszik, ugyanis fél óra alatt eldeformálódott a magassarkúja. Amikor idén februárban megvásárolta azt, egyébként drágán, az üzletben fel is próbálta, és úgy tűnt, minden rendben van, nem észlelt hibát.

Hazavitte és felvette, hogy egy kicsit szokja a lába. Majd mintegy harmincperces otthoni viselet után a jobb cipő orr-részénél lett egy bucka. Ezért a terméket másnap visszavitte a boltba. Ott jegyzőkönyvet vettek fel és bevizsgálást ígértek. Telefonon erről mintegy egy hét múlva azt mondták: cipész megjavítja a cipőt és majd ha véget érnek a koronavírusjárvány miatti lezárások, mehet érte a tulajdonosa. Aztán egy újabb telefonban azt jelezték: a reklamáció nem jogos. Ezt a vásárló nem érti, mert több körömcipője is van, egyiknél sem tapasztalt hasonlót. Neki bármilyen megoldás jó lenne, de a „semmit” nem fogadja el. A cipő így csúnya, nem szeretne abban járni. Jogorvoslatra vágyik.

A Fome szakértői szerint a panaszos ügyének rendezése attól függ, a vállalkozás miként utasította el szavatossági igényét. A kellékszavatossági jog lehet a segítségére, ami alapján elsősorban javítást, cserét, árleszállítást, vagy ha ezek egyike sem lehetséges, akkor a vételár visszafizetését kérheti. A vásárlástól számított első fél évben minőségi kifogás esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a cipő kifizetésének időpontjában még nem állt fenn, nem gyártási eredetű a probléma. Ezért az a kérdés, a kereskedés az igény elutasításakor bemutatta-e, átadta-e a szakvéleményt. Ha nem, írásban érdemes erre felhívni a figyelmét, például nyolc napos határidőt kiszabva. Ha a vevő a korábban vagy utólag megkapott szakvéleménnyel nem ért egyet, vagy nem is adnak neki olyat, a lakóhelye szerint illetékes Békéltető Testületnél kezdeményezhet ingyenes vitarendezési eljárást, egyezség érdekében.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában