2021.02.22. 11:00
A kékmadaras diákok továbbadják a lángot
A hagyományőrző nemzeti értékek továbbvitelét tűzte ki célul a Kékmadár Alapítvány A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása! című pályázata, mellyel 2,5 millió forintot nyert az Agrárminisztérium hungarikumpályázatán.
Fotó: Sági Ági/Napló
A Kékmadár programban eleve nagyon fontos elem a népi művészet, a népi kultúra megismertetése. Többirányú ez a program, egyrészt az évszakokhoz kapcsolódó hagyományos ünnepek megtartását jelenti, ezeket idén még színesebbé tudjuk tenni. Ilyenek a szüret, a Márton-napi vigasságok, az advent időszakához kapcsolódó hagyományok, mint a lucázás, a Borbála-ág hajtatása, a betlehemezés.
Most tavasszal farsangolunk és a húsvéti, pünkösdi hagyományokat ápoljuk. A mindennapi életünkben megjelenő ünnepeket az iskola falain belül is megtartjuk, megismertetjük a gyerekekkel mondta el lapunknak Jegesné Rémesi Irén a Báthory-iskola Kékmadár programjának vezetője. Az ünnepekhez kézműves-foglalkozások kapcsolódnak, szerveztek már nemezelést, kötélverést, múzeumpedagógiai foglalkozást a gyerekeknek
Fontosnak tartjuk, hogy ezek a foglalkozások élményszerűek legyenek, mert kisiskolás korban az elmélet fontos, de az a jó, ha az elmélettel a gyerekek különféle tevékenységeken keresztül ismerkednek. Szintén a programunk eleme, hogy ősszel vagy tavasszal elmegyünk egy erdei iskolai hétre a gyerekekkel, általában nem túl messzire, a Bakonyba, a Balaton-felvidékre,aminket körülvevő részekre. Igyekszünk megismertetni őket a természet szépségeivel, de azokon a helyeken, ahol éppen vagyunk, megkeressük a népi kismestereket, és a velük való találkozást is beépítjük a programjainkba.
Ilyenkor a diákjaink kenyeret sütnek, fából, bőrből dísztárgyakat készítenek, szőnek, agyagoznak tehát megismerik a különféle régi kézművesformákat tette hozzá. Szintén a program része a népmese és a népzene megjelenítése. Az alapítvány jól működő kapcsolatokat ápol mesemondókkal, vándormuzsikusokkal, népzenészekkel. Ezeket a programokat azonban egyelőre halasztani kell, mert nagyobb szabású rendezvényeket az iskolákban sem lehet szervezni. Ha másképp nem, a jó idő beköszöntével, kinti programként ezeket is megtartják majd. A kimenő negyedik évfolyam minden évben egy hetet Budapesten tölt, ahol a történelmi hagyományokkal és kincsekkel ismerkedhetnek a gyerekek. Bár sokan jártak már közülük Budapesten, általában nem ilyen szemmel nézték a fővárost.