2020.11.15. 07:00
Távoktatás a középiskolákban – Sok múlik a szorgalmon
A digitális oktatásra történő átállás sok plusz feladatot hozhat az édesanyák és édesapák mindennapjaiba. Veszprém megyei szülők véleményét kérdeztük az előttük álló időszakkal kapcsolatban.
Forrás: Shutterstock
Edit gyermeke a Veszprémi SZC Séf Vendéglátóipari és Turisztikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájában tanul. A szülőt váratlanul érte a digitális oktatásra történő hirtelen átállás, még úgy is, hogy elmondása szerint a levegőben lógott már egy ideje ez a döntés.
- A középiskolás diákok már nem kisgyerekek, de egy ilyen helyzetben a szülőkre is sok plusz feladat és felelősség hárul. Egy kis felkészülési idő jól jött volna – mondta Edit.
Hozzátette, hogy az online oktatással kapcsolatban vegyesek a tapasztalatai, hiszen ennek sikeressége nagyban függ a gyermek akaratától és szorgalmától.
- Ha egy kamaszra nem tud ránézni a szülő, akkor annak könnyen lemaradás lehet a vége, márpedig mi dolgozunk tovább, vagyis nem tudunk otthon lenni, amíg a tanítás zajlik. Bizonytalannak érzem most a helyzetet – zárta a szülő.
Második megkérdezett szülőnk gyermeke a Lovassy László Gimnáziumba jár. Elmondása szerint tavaszi időszak felkészületlenül érte a tanárokat és a diákokat is, bár nyilvánvalóan a Lovassyban azért a legtöbb gyermek próbálja elvégezni rendesen a feladatait, és ez némi könnyebbséget jelent mindenki számára.
- Az idő előrehaladtával csiszolódtak a folyamatok. A tanárok is egyre jobban ráéreztek arra, hogy a digitális környezetben, milyen típusú feladatokat érdemes adni, és milyen eszközöket érdemes használni. Az viszont biztos, hogy kevésbé hatékony a digitális oktatás, mint a személyes. Ez különösen azoknál lehet probléma vagy hátrány, akik most érettségiznek – fejtegette a szülő.
Szerinte az okozhat még problémát, hogy nem minden családban adottak a technikai feltételek.
- Nálunk most hirtelen hárman lettünk, akik home office-ban dolgoznak, plusz a digitális oktatás is elindul, így biztosan kevés lesz az internetünk. Ezt is gyorsan orvosolnunk kell – mondta.
Mariann két gyermeke is a nemesvámosi Waldorf-iskolába jár. Mindketten gimnazisták, nagyobbik gyermeke éppen érettségi előtt áll. Véleménye szerint nagyban függ a gyermekek személyiségétől és akaratától az, hogy mennyire sikeres a digitális oktatás. Ha valaki lelkiismeretesen igyekszik elvégezni a feladatait, akkor javarészt elsajátítható a tananyag, viszont ha valaki kicsit lazábban kezeli a helyzetet, akkor könnyen lemaradhat. Márpedig ebben a rendszerben sokkal több a feladatok alóli kibújási lehetőség, mint a személyes oktatásban.
Ezzel együtt Mariann szerint a legnehezebb az, hogy a diákok nem tudnak találkozni egymással úgy, mint máskor, pedig ebben a korban ez lenne az egyik legfontosabb: a szocializáció, a közös élmények.
- A tanárokkal való találkozás is kiesik, és a személyes oktatást sajnos a digitális nem tudja pótolni. Ez az érettségire való felkészülésben különösen nagy hátrányt jelenthet. Elmaradnak például a próbaérettségik is, ami egy fontos ellenőrzőpont lett volna. Nagyobbik gyermekem számára nagy tétje van ennek az évnek. Érthető módon ő nem igazán örül a változásnak, míg a fiatalabbak, úgy látom, egyelőre izgalmasnak tartják és várják a digitális oktatást – osztotta meg velünk Mariann.
Elmondta azt is, hogy az egyre gyorsabban emelkedő esetszámok miatt, meg is kellett hozni már ezt az intézkedést, csak kicsit hirtelen jött, ráadásul szerinte nehezebb is lesz ez a periódus, mint az első hullám, mert tavasszal szolgáltatott némi pozitívumot a napsütés, a közelgő jó idő, most pedig minden egyre hidegebb és sötétebb. Ez lelkileg is jobban megviselheti az embert.
Koronavírus Veszprém megyében
- 76 fővel emelkedett Veszprém megyében a fertőzöttek száma
- Elhalasztják a rendezvényeket Magyarpolányban
- Az önkormányzati intézményekben dolgozók többsége már kérte az oltást
- Közel 900 fővel emelkedett Veszprém megyében a fertőzöttek száma a hétvégén
- Három fővel nőtt Veszprém megyében a fertőzöttek száma