2020.11.03. 07:00
Az információs technológiák hatása az érzelmi fejlődésre – Szakértők előadásai az Agórában
Az információs kor személyiségfejlődésre gyakorolt hatásairól és a szülő-gyermek kapcsolat alakulásáról is beszélt Tari Annamária klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta a napokban.
Tari Annamária beszélt a szülő-gyermek leválás folyamatáról is
Fotó: Pesthy Márton/Napló
Az előadást az Apák szerepe a családban című rendezvénysorozat részeként tartották meg, a programot az Agóra Veszprém Kulturális Központ és a Felelős Szülők Iskolája szervezte.
Tari Annamária közel egyórás előadásában hangsúlyozta, a technológiai változás, az okoseszközök megjelenése jelentősen átalakítja a mindennapokat, és hatással van az emberek életére. Az információáramlás felgyorsulását az ember kognitív – megismerési, gondolkodási, értelmi – képességei még csak-csak követni tudják, azonban az érzelmek megélése, átélése nem gyorsítható fel. A mai információs korban a technológia beleszól az érzelmekbe, és a szülő-gyermek kapcsolatra is erős hatással van: ennek minősége nagyrészt attól függ, hogy mennyi online teret engednek be „maguk közé” a felek.
Beszélt az érzelemmegtartás képességéről is: az információs kor előtt működött a holding (tartalmazás), ez az alapja annak, hogy 10-12 éves kortól elkezdjenek fejlődni az emberben azok a tudattalan stratégiák, amelyek később segítenek a problémakezelésben, konfliktusfeloldásban, szorongások leküzdésében, nehéz élethelyzetekben. Míg ez régen öt-hét óra volt – például amíg egy iskolás a délelőtti élményét a barátjának elmondta –, ma már öt-hét másodperc azzal, hogy a minket ért élményt akár azonnal posztolhatjuk valamelyik közösségi oldalon.
A pszichológus beszélt a szülő-gyermek leválás folyamatáról is. Elmondta, az okoseszközök miatt számos szülő jó szándékból, de „digitális pórázon” tartja a gyermekét: rövid időközönként üzenetet vált vele, esetleg egyes alkalmazások révén azt is nyomon tudja követni, éppen hol tartózkodik a gyermeke. A pszichológus szerint ez nem szerencsés: a gyermeknek át kell élnie az önállóságot, a szülőnek pedig bizalmat kell kiépítenie a gyermeke felé. Úgy vélte, az állandóan ellenőrzött gyermeknél nem mehet végbe megfelelően a szülőtől való leválás.
Az online és offline világ kapcsán arról beszélt, egyes amerikai pszichológusok azt javasolják a szülőknek, hogy alkossanak „médiastratégiát” otthonra: vagyis határozzák meg a szabályokat arról, hogy milyen eszközt mikor és mennyi időre adnak a gyermek kezébe. Tari Annamária szerint ez azért is lehet célravezető, mert az online térben nagyon könnyen szenvednek érzelmi sérülést a fiatalok, és ha túl sok időt töltenek online, az átalakíthatja a személyiségüket.
A pszichológus előadása után Tari Annamária, Strommer László ironman, Eb-győztes akadályfutó, edző, pedagógus és Tibenszky Moni Lisa újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője kerekasztal-beszélgetését hallhatták az érdeklődők.