2019.01.09. 07:00
NETFIT: mozgásra ösztönzik vele a fiatalokat
A Magyar Diáksport Szövetség 2013-ban indította el az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű projektjét.
testnevelésóra a veszprémi Padányi Katolikus Gimnáziumban
Fotó: Balogh Ákos/Napló
A program egyik kutatás- fejlesztési feladata az volt, hogy létrehozza a magyar iskolarendszerben egységesen működtethető, egészségközpontú fittségmérési-értékelési rendszert. Az új fizikai fittségmérési rendszer a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT) nevet kapta. A NETFIT négy fittségi profilban kilenc mérés segítségével jellemzi a tanulók állóképességét, erejét, hajlékonyságát és testösszetételét. Vajon mit adott mindez az elmúlt öt tanévben?
Pintér Gábor, a Padányi Katolikus Iskola matematika, testnevelés, számítástechnika szakos pedagógusa kérdésünkre azzal kezdte, hogy mindenben a jót igyekszik észrevenni, s ez igaz a NETFITre is.
– A kezdeményezés jó, ám hozzáteszem: a testnevelés készségtárgy, amiben azt próbálom követni, hogy ki hova, meddig tudott eljutni – fogalmazott Pintér Gábor. – Van olyan, aki félgőzzel csinál annyit, mint a másik, aki mindent belead.
– Javult a diákság fizikuma? – kérdeztem, amire azt a választ kaptam: Ettől a kezdeményezéstől nem igazán…
– Igyekszünk mindenkit motiválni: tegye oda magát, mérje le, mit tud, ám ha nincs belső indíttatás, nem működik. Nekünk, pedagógusoknak ezért hitelesnek kell lennünk, erre nagy hangsúlyt kell fektetnünk. A mai világban az a trend, hogy a gyerekek szívesen nyomogatnak telefont és számítógépeznek. Nem kell mindenkinek élsportolónak lennie, de a mozgást szeresse a gyerek, és akarjon kint lenni.
Pintér Gábor szerint manapság három dolog nélkül nem tud továbblépni az ember: informatika, idegen nyelv és az, hogy fizikálisan rendben legyen. – Azaz ép testben ép lélek – tette hozzá. – Érdemes ezt a közmondást most is komolyan venni.
Horák Hanna, a Padányi 10. A osztályos tanulója ismeri a NETFIT-es eredményeit, amelyek jók, hiszen sportol.
– Kézilabdázom, elsős koromban szivacskézivel kezdtem, majd harmadikban felkerültem a versenycsapathoz – mesélte Hanna, akinek heti öt edzése van két meccse mellett. – A tanulással igyekszem összeegyeztetni, de inkább az alvás rovására megy.
Az ugyancsak 10. A-s Bozsó Blanka szintén sportol, röplabdázik. A Báthory iskolában kezdte, de mára már az egyetem csapatának tagja, az NB-s bajnokságban edződik.
– Szerintem a NETFIT változatos, sok izomcsoportot fel lehet vele mérni, összességében nem rossz – árulta el.