Nincs ok az aggodalomra

2017.11.13. 08:08

Riasztó verte fel hajnalban Balatonfűzfőt!

A hétfőn éjjel 3 órakor megszólaló riasztó ébresztette az egész települést.

Horváth Virág

A helyiek a légvédelmi és lakossági riasztóra is gondoltak, hiszen nem tudták beazonosítani a hirtelen megszólaló, majd elhallgató szirénát. A Balatonfűzfő, ahogy mi látjuk facebook csoportban olvastuk, hogy bár az ijedtség nem volt nagy, de a váratlan ébresztő egész családokat vert fel.

A város polgármestere Marton Béla facebook-on reagált a település lakóinak: „A Zombor utcai riasztó műszaki hibája volt. Vizsgáljuk az okát.”

Az ügyben Ticz Antal Attila közbiztonsági referens az alábbi tájékoztatást adta ki: 

Balatonfűzfő város közigazgatása területén jelenleg összesen 7 helyszínen van telepítve lakossági riasztó és tájékoztató eszköz, amelyek közül (mint esetünkben is) 5 db SKSZ 5.5 típusú jelző sziréna 1994. május 16-án került üzembe helyezésre. A korábbiakban önkormányzati ingatlanon álló Zombor utcai (1. számúként regisztrált) tagállomásnál első esetben jelentkezett ilyen típusú hiba, miszerint vélhetően ideiglenes rövidzárlati hiba okozhatta a nagyteljesítményű motoros sziréna általi „KATASZTRÓFARIADÓ!” jelzés közvetítését. Ezt úgy kell érteni, hogy egy elektronikus jelre (normál esetben kulcs behelyezés és elfordítást követő kapcsoló gombjának benyomására) elinduló programot hajt végre az egység. Folyamatos zárlati jeladás esetén mindez addig szól, amíg áram alatt van a berendezés, de itt nem ez történt. A probléma (2. 48 órakor kezdődően történő) saját észlelését követően először telefonon arról kellett meggyőződnöm, hogy nincs e valós katasztrófahelyzet, erről személyesen tájékoztattam Marton Béla polgármestert, majd a polgármesteri hivatal épületében elzárt kulcsok magamhoz vétele után végeztem helyszíni ellenőrzést. Akkor már látszólag visszaállt a normál működési állapot, azonban a viharos széllökések és eleredő eső miatt áramtalanítottam a készüléket. Pontos hiba-meghatározás csak egy villanyszerelői vizsgálat elvégzését követően lehetséges, aminek megszervezése folyamatban van. Maga a berendezés továbbra is üzemszerűen működtethető a kitekert olvadó biztosítékok visszahelyezésével, így a biztonsági rendszer továbbra is funkcionáltatható.

Felmerült a hangosbemondó rendszeren való tájékoztatás kérdése (Miért nem volt közvetlenül utána?), de az esemény bekövetkeztétől tájékoztatási lehetőségig eltelt kb. 30 perc és a hangosbemondó ismételt jelentős mértékű nyugalommegzavarással járhatott volna. Tájékoztató szövegre akkor van minden esetben szükség, mikor valós az esemény, illetve veszélyhelyzet alakul ki és lakosságvédelmi célú intézkedés is szükséges. Marton Béla polgármester úrral folyamatos kapcsolatban voltunk a személyes érdeklődőkkel (Facebook –on és telefonon keresztül), valamint a katasztrófavédelmi szervekkel szükséges hatósági egyeztetésekre is sor került még a reggeli órákban.

 

Sajnos az időjárási viszonyoknak kitett 25 éves műszaki berendezési tárgyaknál nem váratlan az ehhez hasonló hiba előfordulása, amit a havonta történő és jegyzőkönyvezett hatósági ellenőrzések és időszakos saját szervezésű karbantartások mellett sem lehet kizárni, mint esetünkben. Célunk egy megbízható, modern rendszerre való rátérés, aminek finanszírozását állami segítséggel tudnánk elképzelni.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában