2021.12.02. 18:01
Képregénygyűjtők panasza: mit tegyünk, ha hiányos a sorozat?
Képregénygyűjtők fordultak nemrégiben a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének ingyenes Panaszakadémia szolgáltatásához. Az a gondjuk, hogy nyolcvankötetes sorozatot rendeltek meg, amelyek gerince együttesen egy képet ad ki. Ám a kiadó kivonul hazánkból, így csak hetven kiadványt kaphatnak meg.
Forrás: Pixabay
A gyűjtők problémáját súlyosbítja, hogy ráadásul az egyes képregényfüzetek nem sorrendben jelentek meg, így a grafikának, ami akkor látszana, ha egymás mellé állítva tárolják azokat, nem csak az alja hiányzik, hanem több közbeeső részlete. Sokat veszít értékéből is azoknak a sorozata így, akik megrendelték azt. Csoportjuk képviseletében egyikük megpróbált kompromisszumos megoldást kezdeményezve egyeztetést folytatni a forgalmazón keresztül a kiadóval. Ehhez kérte a fogyasztóvédők segítségét. Ugyanis sajnos előfizetői szerződéssel nem rendelkeznek a panaszosok, a kiadvány internetes oldalán fizettek elő a képregényekre, amiről csak visszaigazoló e-mailt kaptak, amit nem őrizték meg. A számlákat viszont igen. A forgalmazó általános szerződési feltételeiben pedig szerepelt, hogy a “kiadó fenntartja a jogot a sorozat hosszának megváltoztatására”. Ez a mondat olvasható minden eddig megjelent kötet nyitólapján is.
A Fome tájékoztatása szerint a kiadó nem köteles a teljes sorozatot biztosítani szolgáltatása keretében, a forgalmazó, aki tulajdonképpen csak előfizetés-kezelő ugyancsak nem köteles erre, mivel a fogyasztókkal nincs szerződéses viszonyban, ők a számlát közvetlenül a gyártótól kapták. Bár így az "ellátási láncolat" megszervezése fogyasztóvédelmi szempontból, az ügyfélszolgálati lehetőségek tekintetében kissé elgondolkodtató. Az biztos, hogy a megrendeléseket fogadó cégnek nincs ráhatása a kiadványok megjelentetésére és a vevők termékkel kapcsolatos kéréseinek teljesítésére, az a kiadón múlik. Utóbbi pedig rögzített általános szerződési feltételeiben a mindkét fél részéről való azonnali felmondás lehetőségét. Így eljárása nem támadható. Ennek ellenére érdemes lehet közvetlenül a kiadónál lobbizni, hiszen méltányossági szempontok alapján akár egy kedvező megállapodást is kialkudhatnak a hazai gyűjtők. Ha nyelvi akadályokba ütköznének vagy nem sikerül felvenniük a kapcsolatot a céggel, kérhetik ügyükben a magyarországi Európai Fogyasztói Központ közbenjárását. Kifejezetten a határon átnyúló fogyasztói ügyekre szakosodott, ezért hatékony segítséget nyújthat.
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.