Már közúton is tesztelheti a Pannon Egyetem az önvezető autókat

Napjainkban a legaktívabb ipari kutatások a hagyományos és önvezető járművek fejlesztése területén zajlanak. Hazánk gépjárműipara jelentős fejlesztéseken esett át az utóbbi 10-15 évben, ma már a gyártás mellett a kutatás is lényeges szegmense a hazai iparnak, továbbá a kutató- és felsőoktatási intézményeknek. A Pannon Egyetem Mérnöki Karán és a Műszaki Informatikai Karán évekkel ezelőtt elkezdődtek a hagyományos és az önvezető járművekkel kapcsolatos kutatások, melyek a napokban egy újabb mérföldkőhöz érkeztek.

Horváth Virág

Fotó: Nagy Roland / Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

A 2021. májusában benyújtott bejelentése alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium a járműfejlesztői nyilvántartásába vette a Pannon Egyetemet. A járműfejlesztői státusz immár lehetőséget ad az egyetemnek az egyedileg fejlesztett járműrendszerek, mérőberendezések és aktuátorok nem csak tesztpályán, hanem közúton történő tesztjeinek elvégzésére is.

Fotó: Nagy Roland / Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Ennek a kimagasló eredménynek a megvalósulása nagymértékben köszönhető a TKP2020-NKA-10 azonosító számú „Tématerületi Kiválósági Program 2020” Hagyományos és önvezető járművekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztések a zalaegerszegi tesztpálya bevonásával című tématerület keretében zajló kutatásoknak. A projekt révén együttműködik az intézmény a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályával, így kölcsönösen tudják segíteni egymás munkáját – például a tesztpálya biztosít lehetőséget az aktuális fejlesztések első éles tesztelésére.

Segítik a járműipart

A projektben a Mérnöki Kar egyes intézetei és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ érintett, ezen belül főként a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet végzi a mérőrendszerek fejlesztését és tesztelését a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán.

A „Tématerületi Kiválósági Program 2020” projektben a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet beszerzett egy elektromos Nissan Leaf típusú járművet, melynek segítségével tudják majd tesztelni a fejlesztett járműipari berendezéseket. A projekt keretében több mechatronikai rendszert is megtervezett és elkészített az intézet, melyek szintén szorosan kapcsolódnak a jelenkori járműiparhoz. Többek között elkészítettek egy útminőség mérésére alkalmas mérőberendezést, mellyel egyszerűen és gyorsan térképezhetők fel hosszabb útszakaszok.

Fotó: Nagy Roland / Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Fejlesztés alatt áll egy gépjárművekben alkalmazható energiavisszanyerő berendezés is, mely a karosszéria lengéseit felhasználva lenne képes az akkumulátor töltésére. Tesztelés alatt áll továbbá egy elektroreológiai lengéscsillapító, melynek karakterisztikája az aktuális útviszonyoknak megfelelően külsőleg szabályozható, ezzel növelve az utazási komfortot.

Fotó: Nagy Roland / Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Fontos kiemelni, hogy a Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet részt vett még a 2018-1.3.1-VKE-2018-00048 számú projektben is, melyben egy autonóm teherhordó járműmodellt fejlesztettek (angol nevén rövidítve: AGV), mely elvi felépítésében és gyakorlati megvalósításában is kapcsolódik az elektromos hajtásrendszerű autonóm személygépjárművek alapjaihoz. Az AGV modell számos szenzorral rendelkezik, melynek adataiból a jármű önállóan képes eljutni egy meghatározott célpozícióba. A jármű fejlesztése során szorosan együttműködnek a Műszaki Informatikai Karral.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!