2021.06.15. 14:00
Már közúton is tesztelheti a Pannon Egyetem az önvezető autókat
Napjainkban a legaktívabb ipari kutatások a hagyományos és önvezető járművek fejlesztése területén zajlanak. Hazánk gépjárműipara jelentős fejlesztéseken esett át az utóbbi 10-15 évben, ma már a gyártás mellett a kutatás is lényeges szegmense a hazai iparnak, továbbá a kutató- és felsőoktatási intézményeknek. A Pannon Egyetem Mérnöki Karán és a Műszaki Informatikai Karán évekkel ezelőtt elkezdődtek a hagyományos és az önvezető járművekkel kapcsolatos kutatások, melyek a napokban egy újabb mérföldkőhöz érkeztek.
Fotó: Nagy Roland / Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet
A 2021. májusában benyújtott bejelentése alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium a járműfejlesztői nyilvántartásába vette a Pannon Egyetemet. A járműfejlesztői státusz immár lehetőséget ad az egyetemnek az egyedileg fejlesztett járműrendszerek, mérőberendezések és aktuátorok nem csak tesztpályán, hanem közúton történő tesztjeinek elvégzésére is.
Ennek a kimagasló eredménynek a megvalósulása nagymértékben köszönhető a TKP2020-NKA-10 azonosító számú „Tématerületi Kiválósági Program 2020” Hagyományos és önvezető járművekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztések a zalaegerszegi tesztpálya bevonásával című tématerület keretében zajló kutatásoknak. A projekt révén együttműködik az intézmény a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályával, így kölcsönösen tudják segíteni egymás munkáját – például a tesztpálya biztosít lehetőséget az aktuális fejlesztések első éles tesztelésére.
Segítik a járműipart
A projektben a Mérnöki Kar egyes intézetei és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ érintett, ezen belül főként a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet végzi a mérőrendszerek fejlesztését és tesztelését a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán.
A „Tématerületi Kiválósági Program 2020” projektben a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet beszerzett egy elektromos Nissan Leaf típusú járművet, melynek segítségével tudják majd tesztelni a fejlesztett járműipari berendezéseket. A projekt keretében több mechatronikai rendszert is megtervezett és elkészített az intézet, melyek szintén szorosan kapcsolódnak a jelenkori járműiparhoz. Többek között elkészítettek egy útminőség mérésére alkalmas mérőberendezést, mellyel egyszerűen és gyorsan térképezhetők fel hosszabb útszakaszok.
Fejlesztés alatt áll egy gépjárművekben alkalmazható energiavisszanyerő berendezés is, mely a karosszéria lengéseit felhasználva lenne képes az akkumulátor töltésére. Tesztelés alatt áll továbbá egy elektroreológiai lengéscsillapító, melynek karakterisztikája az aktuális útviszonyoknak megfelelően külsőleg szabályozható, ezzel növelve az utazási komfortot.
Fontos kiemelni, hogy a Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet részt vett még a 2018-1.3.1-VKE-2018-00048 számú projektben is, melyben egy autonóm teherhordó járműmodellt fejlesztettek (angol nevén rövidítve: AGV), mely elvi felépítésében és gyakorlati megvalósításában is kapcsolódik az elektromos hajtásrendszerű autonóm személygépjárművek alapjaihoz. Az AGV modell számos szenzorral rendelkezik, melynek adataiból a jármű önállóan képes eljutni egy meghatározott célpozícióba. A jármű fejlesztése során szorosan együttműködnek a Műszaki Informatikai Karral.
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
- Improvizáció dallal, verssel, színházzal - Összehozza az embereket a közös játék öröme a Völgyben