2021.05.01. 19:00
Online csalások – Mit tehet digitális biztonsága érdekében?
Már számos ügyünket számítógépünkön, okostelefonunkon intézhetjük. Ám fontos szem előtt tartani, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya.
Forrás: pixabay.com
Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat munkatársai sok konkrét megkeresést kapnak a témával kapcsolatban. Ez is jelzi, hogy érdemes megismerni azokat az óvintézkedéseket, melyeket megtehetünk digitális biztonságunk érdekében.
A szakértők tájékoztatása szerint a kiberbűnözés egy gyűjtőfogalom. Az ilyen típusú bűncselekmények egy részénél a számítógép vagy a mobileszköz a bűntett eszköze, aminek segítségével, az internetet felhasználva csalást, hamisítást követnek el. A cselekmények másik része a számítógép, illetve az azon vagy az ahhoz kapcsolódó eszközön tárolt adatok ellen irányul: a támadók módosíthatják, törölhetik vagy ellophatják és később felhasználhatják azokat.
A kiberbűnözők folyamatosan keresik a módját annak, hogy pénzt kereshessenek mások megkárosításával, aminek egyik formája a pszichológiai manipulációt alkalmazó kibercsalás. Ebben az esetben – kihasználva és visszaélve az emberi jóindulattal, figyelmetlenséggel – az információkat egy adott személytől csalják ki és nem a rendszereket törik fel. Az ily módon megszerzett információk, személyes adatok illetéktelen kezekbe kerülve és jogosulatlanul használva felbecsülhetetlen károkat okozhatnak a valódi tulajdonosnak.
Felkészültséggel, odafigyeléssel és előrelátással csökkenthető annak az esélye, hogy ilyen típusú bűncselekmény áldozatává váljon. Ellenőrizze rendszeresen online fiókjait! Bankszámláját is, és a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést pénzintézeténél! Az interneten csak biztonságos webhelyeken fizessen! Ellenőrizze, hogy a webhely címének beírására szolgáló mezőben látható-e a lakat, illetve figyeljen arra, hogy a webcím eleje https legyen, és csak biztonságos kapcsolatot használjon! Nyilvános wifi helyett saját mobilinternetre csatlakozzon! Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, valamint azok biztonságos tárolására!
Bank soha nem kérdez olyan bizalmas információkat telefonon vagy e-mailben, mint az online fiókja hitelesítő adatai. Ha ilyen jellegű felszólítást kap, gyanakodjon és mielőbb jelentse pénzintézeténél! Ha azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, ugyancsak azonnal vegye fel a kapcsolatot bankjával!
Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, szinte minden esetben csalás. Gondolja át alaposan, mennyi személyes információt oszt meg a közösségi média oldalakon! A csalók az adatai és fényképei felhasználásával hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni. Ha megpróbálták megkárosítani, minden esetben tegyen bejelentést a rendőrségen, még akkor is, ha a csalási kísérlet nem volt sikeres!
A kibercsalások legtipikusabb formái közé tartoznak az adathalász banki e-mailek, hamis banki hívások, SMS-ek, meghamisított banki oldalak, hamis tranzakciók jóváhagyása, hamis befektetési lehetőségek, hamis online ajánlatok, és a személyesadat-lopás a közösségi médiában is.