2020.12.31. 07:00
Virslivel búcsúztatjuk az óévet
Húszból mindössze egy húskészítmény akadt fenn az Innovációs és Technológiai Minisztérium szilveszter előtti, fogyasztóvédelmi virslimustrájának rostáján. Év közben a bécsi, év végén pedig a prémium juhbeles a legkeresettebb virsli.
Fotó: Laskovics Márió/Napló
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) minden évben ellenőrzi a fogyasztói megtévesztés szempontjából az ünnepi virslikínálatot. A vizsgált húszféle húskészítmény közül – a tavalyelőtti háromhoz és tavalyi kettőhöz képest 2020-ban már csak – mindössze egy nem felelt meg maradéktalanul az előírásoknak. A minisztérium akkreditált laboratóriumában elvégzett vizsgálatok a húskészítmények feltüntetett zsír- és fehérjetartalmának ellenőrzésére irányultak.
A szakemberek megnézték azt is, hogy a virsli megnevezés jogszerűen szerepel-e a termékek címkéjén. A Magyar Élelmiszerkönyv a virsli megnevezés használatánál határértékeket rögzít a termékek minimális fehérje- és maximális zsír-, víz- és sótartalmára. Ezen előírásnak a mintavételezett húskészítmények mindegyike megfelelt. A fehérjetartalom is minden vizsgált virsli csomagolásán valósághűen szerepelt, a zsírtartalom azonban egy esetben a megengedett 20 százaléknál jóval magasabb mértékben, 75 százalékkal tért el a jelzett mennyiségtől. A kifogásolható virsli gyártójával szemben a megtévesztő tájékoztatás miatt fogyasztóvédelmi hatósági eljárás indult. A termék csak akkor forgalmazható, ha a címkén feltüntetett értéket a valós mennyiségnek megfelelőre javítják. A vizsgált virslik adatait összegző táblázat a tudatos vásárlói döntések elősegítése érdekében a fogyasztóvédelmi honlapon érhető el.
A Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) közleményéből az derült ki, hogy a járványhelyzet okozta gazdasági nehézségek miatt némileg lassult a magasabb hústartalmú, nem műbélbe töltött, drágább virslik iránti kereslet erősödése. Egyébként az év végén hagyományosan 20-25 százalékkal többet vásárol a lakosság ebből a termékből. A Hússzövetség elnöke, Éder Tamás közölte, továbbra is a virsli a legnépszerűbb húskészítmény-kategória a fogyasztók körében. A húskészítmények forgalmából mintegy 20 százalékkal részesednek a különféle virslik és a kategória éves forgalma 30-35 ezer tonna körül mozog. A fogyasztók egyre inkább az előrecsomagolt termékeket, vagyis az önkiszolgáló pultokon hozzáférhető virsliket vásárolják, melyek népszerűségét erősítette a járvány miatt fokozódó fogyasztói óvatosság is.
Éder Tamás megjegyezte, az idei év első felében még áremelkedés jellemezte a húskészítmények, így a virslik piacát is, mivel az élősertések ára ezen időszakban a világpiaci folyamatok miatt Magyarországon is magas volt. Ugyanakkor a második félévben már leállt az áremelkedés és stabilizálódtak az árak.
A Pápai Hús Kft. a legnagyobb odafigyeléssel gyártja termékeit, hogy minden fogyasztó számára a megszokott, kimagasló minőségű termékeket tudja kínálni, nyilatkozta lapunknak Sebestyén Krisztián minőségügyi vezető. Mint mondta, év közben a legtöbbet eladott termékük e kategóriában a bécsi virsli, ezt követi a juhbeles-, a bakonyi-, valamint a frankfurti virsli. Szilveszter előtt a legnagyobb kereslet a prémium juhbeles virsli iránt mutatkozik, mely esetében a sertés- mellett marhahússal gazdagítják a terméket.
– A húsrudacska a Majna partjáról indult világhódító útjára. Az első frankfurter hasonlóképpen készült, sertés- és marhahúsból, amit először 1805-ben készített el Johann Georg Lahner hentes – a idézte fel Sebestyén Krisztián minőségügyi vezető.
Kovács Attila kereskedelmi igazgató hozzátette, év végén új termékkel, a vegán termékcsaládjukat bővítendő vegán frankfurtival jelentkeztek, mert szeretnék, ha a pápai húsok ízét olyanok is élvezhetnék, akik vegán, vegetáriánus étrenden vannak, vagy bármely okok miatt ideiglenesen vagy egyáltalán nem kívánnak húst fogyasztani. Továbbá a hámozott és a koktélvirslik vonalán szeretnének még erősíteni.
Az ünnepi szezon forgalma kapcsán elmondta, az olcsóbb fogyasztói árpontú termékek keresettebbek voltak (főképp a frankfurti), ugyanakkor nem esett le lényegesen a drágább minőségi juhbeles virsli forgalma sem. Jellemzően érezhető volt a kereskedelem részéről a kivárás, szinte az utolsó pillanatban is nagy rendelések estek be, a valós igényeket próbálta mindenki lekövetni. Már az év közben megfigyelhető volt, de a szezonra is jellemző, hogy a csemegepultiak mellett az önkiszolgáló polcok termékei is keresettebbek lettek.
A cég új, három hete a Szabadság utcában nyitott, 400 négyzetméteres, feldolgozó és falatozó résszel is rendelkező húsáruházában a járvány ellenére kiemelkedő forgalom tapasztalható.