Korhatár a kormány mögött

10 órája

Meddig biztonságos még vezetni?

A vezetési képességek és a kor közötti kapcsolatról egyre több szó esik a közbeszédben. De vajon milyen feltételek mellett lehet még jogszerűen és biztonságosan vezetni egy bizonyos életkor után? Indokolt a vezetés bármiféle korlátozása? Erről kérdeztük Bajai László gépjárművezető-szakoktatót, aki elmondta meglátásait és tapasztalatait.

Titzl Vivien

Titzl Ferenc

Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

– Erre a kérdésre nehéz úgy válaszolni, hogy az ember ne bántson meg senkit, de biztos kellene egy felső korhatár, ami után már nem lehetne kormány mögé ülni – kezdte a szakoktató. Hozzáfűzte, hogy fiatalok és idősek között is vannak olyanok, akik kiválóan vezetnek, viszont az ellenpéldával is gyakran találkozik. Korlátozni vagy nem korlátozni? Bajai László szerint ez a kérdés nagyon egyénfüggő. A jó vezetési képesség ugyanúgy függ az adott embertől, mint a rossz.

Vezetés idős korban: tényleg szabályozni kell?
Vezetés idős korban: tényleg szabályozni kell?
Fotó: pexels.com/illusztráció

Vezetés: szabályozni, de hogyan?

– Inkább vizsgálni kellene a vezetési képességet, például PÁV-vizsgán. 70 év felett el lehetne küldeni az embereket egy ilyen vizsgára, hiszen ezen van pszichológiai és reflexvizsgálat is, a vizsgabizottságban pedig olyan emberek dolgoznak, akik meg tudják állapítani, hogy egy adott ember alkalmas-e a vezetésre vagy sem. Ezt indokolt esetben 3-4 évente meg lehetne ismételni – tette hozzá Bajai László. Kiemelte: aki már nem érzi magában azt, hogy magabiztosan tud kormány mögé ülni, ne tegye, hiszen mások életét is veszélyeztetheti.

Szerinte nem kell szigorúbb szabályokat hozni az idősebb sofőrök ellen, hiszen a legtöbbjük nem vezet le hosszabb távokat, késő este pedig már inkább otthon vannak, nem az utakon. Elmondása szerint nem is lehet korlátozni azokat az embereket, akiknek van jogosítványa, hiszen ha valaki rendelkezik vezetői engedéllyel, akkor fel van jogosítva a járművezetésre.

Rákérdeztünk arra is, hogy a jogosítvány megszerzésének feltételeit kellene-e valamilyen módon szigorítani. A jogsi megszerzéséhez vezető út amúgy is szigorú, de a gond az, hogy a sikeres vizsga után sokan már szabadabbnak érzik magukat, és azt gondolják, nekik például már a holtteret sem kell nézni, és kevesebb szabályt kell betartani. – Mindig elmondom a tanulóimnak, hogy a holttér a sávváltáskor a legfontosabb, amúgy nem szükséges a fejüket jobbra-balra forgatni minden egyes esetnél – mutatott rá a a gépjárművezető-szakoktató. Hangsúlyozta, a szabályok betartása mindenkire egyformán vonatkozik, nemcsak a kezdő vezetőkre.

Bajai László szerint jó ötlet lenne a vezetésoktatásokra elhívni Pintér József címzetes rendőr főtörzszászlóst, a Veszprémi Rendőrkapitányság (VRK) baleset-helyszínelőjét a Baleset című előadásával. Ez a prezentáció arról szól, hogy milyen tragédiák történnek a szabálytalan vezetések miatt, és az előadás sokakat elgondolkodtathat arról, megéri-e nem betartani a szabályokat.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában