múltidéző

2021.04.25. 15:00

Így utaztunk 83 évet és 116 kilométert a 71-es főúton

A Balaton északi partján végighaladó, 24 települést összekötő, 116 kilométer hosszú utat az 1910-es években kezdték építeni – mi 1938-ból találtuk a legkorábbi fotót róla.

Sövényházi János

Forrás: Fortepan/Kotnyek Antal

A 71-es főút a 7-es főút Lepsény és Siófok közötti szakaszából indul. Keresztezi az M7-es autópályát, majd nyugat felé a legtöbb Balaton-parti településen keresztülhalad a tó északi partján. Keszthelyt megkerülve az út dél felé fordul, és Fenékpuszta közelében a 76-os főútba csatlakozik.

A Fortepan segítségével most megpróbáljuk bemutatni, hogyan változott a híres Balaton-parti út az elmúlt évtizedekben.

Ezen az 1938-as fotón Paloznak látképe tárul elénk a 71-es főútról, a vasúti őrháztól. Ez bizony még csak egy murvás útnak tűnik, aszfaltnak se híre, se hamva:

Fotó: Fortepan/Boda Balázs

A 71-es főút Tihany és Balatonfüred között 1943-ban, az előtérben egy Nash 420-as amerikai gépkocsi, a háttérben a Tihanyi-félsziget:

Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar

Badacsonytomaj, a 71-es főút és a Balaton út találkozása 1954-ben. Fenn a drótkötélpálya a bazaltbánya és a zúzóüzem között:

Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Maradjunk még 1954-ben és Badacsonytomajon: a Vasút utca 5. a 71-es főútról nézve:

Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Ilyen volt a 71-es főút Balatonederics és Badacsony között 1955-ben (jobbra a szigligeti vár):

Fotó: Fortepan/Inkey Tibor

Még mindig 1955, a 71-es főút Balatonudvari felől Balatonakali felé nézve, ezúttal esőben:

Fotó: Fortepan/Inkey Tibor

1958, ketten mennek a 71-es főúton, előttük a szigligeti várhegy, a háttérben balra a Gulács, jobbra a Badacsony:

Fotó: Fortepan/Buvári Ágnes

Így festett 1959-ben a magyar nemesítésű „jegenye-mandula fasor” a 71-es út mellett, Balatonakalinál. A közeledő autó egy Mercedes W180-as:

Fotó: Fortepan/Mészáros Zoltán

Benzinkút a 71-es főúton Balatonfüreden, a Jókai Mór–Széchenyi István (Petőfi Sándor) utca sarkán 1960-ban:

Fotó: Fortepan/Barbjerik Ferenc

Az évszám még mindig 1960, a helyszín azonban már Balatongyörök. Büfé a 71-es főút mellett, a Szépkilátó parkolójával szemben:

Fortepan/Kotnyek Antal

Ezt a vidám társaságot is 1960-ban örökítették meg a 71-es főúton, Szigligetnél:

Fotó: Fortepan/Bojár Sándor

Biciklitúra 1962-ben a 71-es főúton, Balatonudvari határában:

Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

A legendás balatonalmádi Aranyhíd eszpresszó 1962-ben a 71-es úton (József Attila út 61.), a Wesselényi strand főbejáratával szemben:

Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

Egy vidám hölgy és két jókedvű úr 1963-ban Badacsonytomajon, a 71-es főúton, a Balaton utcánál:

Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr

Aki megéhezett a Balaton-parti autókázásban, már 1963-ban is bátran betérhetett a Halászkert vendéglőbe Balatonfüreden, a Zákonyi Ferenc (Széchenyi) utcában, a parti út és a 71-es főút között:

Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

1964, Badacsony, a kikötői üzletsor a 71-es út felől:

Fotó: Fortepan/Konok Tamás id

Az 1967-es fotókon egy fiatalember stoppol Balatonakarattya határában a 71-es főúton. Mivel a nyugati rendszámú autók nem vették fel, már csak a nagy fekete Volgában bízhat:

Fotó: Fortepan/Péterffy István

És végül csodáljuk meg a lélegzetelállító kilátást a balatonfüredi Marina szállóból, az épülő Baricska üdülőtelep felé nézve 1972-ben. Előtérben a 71-es út:

Fotó: Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

83 évet és 116 kilométert autóztunk a 71-esen, reméljük, hogy összeállításunkkal sikerült legalább néhány percre felidéznünk az elmúlt évtizedek soha vissza nem térő Balaton-parti hangulatát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában