2021.04.24. 11:00
Biztonságban a bringán – Hogyan készítsük fel a kerékpárt a szezon előtt?
Az előző szezon végén eltettük aludni a kerékpárunkat, várva, hogy a következő szezon elején újult erővel pattanhassunk nyeregbe és szeljük az utat. Azonban ez sokszor korántsem annyira egyszerű és magától értetődő, mint gondolnánk.
Fotó: Horváth László/veol.hu
Farády Tamást, egy ismert veszprémi kerékpáros üzlet tulajdonosát kérdeztük arról, mit érdemes tudnunk, mielőtt újra biciklire ülnénk. Hiszen a kerékpár veszélyes üzem: bármilyen aprónak tűnő hibáért súlyos árat fizethetünk.
– A tavaszi használatba vétel nagyban attól függ, hogy hogyan lett eltéve a kerékpár, hiszen óriási lehet a különbség. Az ideális eset az lenne, hogy normális használat után a folyamatosan szervizelt biciklit felakasztjuk, hogy a súly a gumikat ne terhelje, lejjebb vesszük a keréknyomást, esetleg beolajozzuk a láncot, letakarjuk egy lepedővel és megvárjuk, hogy tavasz legyen. Ha így jártunk el, tavasszal a kerékpár kerekeit fel kell fújni, és fel is ülhetünk rá. De ez általában nem így történik. Gondos tulaj esetén elő-előfodul, hogy szezon után kap a bicikli megfelelő helyen egy szervizt és a fent említett módon elteszik a bringát. Utóbbi esetben biztosak lehetünk benne, hogy amikor legközelebb elindulunk, frissen zsírozottak lesznek az agyak, ellenőrizve vannak a váltó- és fékberendezések.
A legrosszabb eset ezzel szemben, hogy folyamatosan használt, elhanyagolt bringával még télen mennek néhányszor jó latyakos helyen, majd elteszik és várják a márciust, áprilist. Az így tárolt bicikli felét ki lehet majd dobni a rozsdásodás miatt. Ekkor biztosak lehetünk, hogy komoly költségei lesznek a javításnak.
Mire kell figyelnünk a tavaszi üzembehelyezést megelőző átvizsgálás során?
A bowdenek állapota
A V-fékes bringáknál a bowden „kiszőrősödik”, elvékonyodik, a végig bowdenházban vezetett fékeknél megszorul. A fékkarnak és a fékeknek könnyedén, ellenállás nélkül kell mozogniuk.
A váltó
A hajtás alkatrészeinek zajtalanul kell működniük. A váltó vagy a tartófüle könnyen eldeformálódik, ezt sokan nem veszik észre. Ha eséskor befelé hajlott, akkor könnyen beválthatunk a küllők közé, ami balesetveszélyes és drága dolog lehet. A szőrös, rozsdás nehezen mozgó bowdenek miatt bizonytalan lesz a váltás, az erőltetéstől tönkremegy a váltókar.
A fékek
Ha valami nem stimmel vele, az általában jól hallható. Akár V-fékről, akár tárcsafékről van szó, a fékbetéten nem szabad spórolni ha elkopott. A fékbetét sokkal olcsóbb, mint az abroncs vagy a féktárcsa!
A lánc
A lánc egy kényes szerkezet, amelynek mindenféle zaj, kattogás, ugrálás nélkül, csendben kell mozognia, ha bármelyik nem stimmel, minimum olajozásra szorul. A biciklin szinte csak a láncot kell olajozni, mégis teljesen elhanyagolják. A kenés a lánccsap és a görgők között legyen, ami kívül marad – felesleges, sőt, csak árt, ha felszedi a port.
Küllőzés
Ha normálisan fut a kerék, az még nem jelenti azt, hogy minden rendben. Sokszor a küllőzés laza, vagy nem egyenletes feszességű és ha nehezebbek vagyunk, akkor a küllő pattogni fog, valamint az ilyen kerék nagyon sérülékeny. Tehát a kereket akkor is érdemes ellenőrizni, ha egyenes a futása, hát még akkor ha nyolcas van benne. Ha ez amiatt van, mert küllők hiányoznak, azokat pótolni kell és meghúzni, de ha a felni kapott egy ütést, azzal többnyire nem lehet mit csinálni. Az alumínium abroncsok könnyebben sérülnek, vetemednek, ilyenkor cserélni kell a felnit vagy a kereket.
Felni
A fékező felület vastagságát ellenőrizni kell, mert egy idő után „elfogy”, ha nagyon vékony, akkor nem lesz biztonságos, elrepedhet – cserélni kell. A biztonsági bemarással ellátott abroncsoknál könnyű az ellenőrzés.
Nyereg, nyeregbilincs
Gyakori, hogy rossz a nyeregbilincs, vagy a nyereg rögzítése a csövön. Ha menet közben elmozdul az ülés, akkor szinte biztos az esés.
Pedál
Ne lötyögjön, ne kotyogjon, ne legyen görbe a tengelye, mert az már általában baleset eredménye! Sokan alig meghúzott, sőt törött pedállal közlekednek, veszélyes, ha lecsúszik a lábunk a pedálról. Nem drága alkatrész, annál fontosabb, hogy jó legyen.
Kormány, kormány stucni
A kormány nem mozdulhat el a kerékhez képest. A hozzánk javításra érkező bringáknál rutinszerűen ellenőrizzük a kormány rögzítését, nagy százalékban a tulaj orra előtt könnyű mozdulattal keresztbe fordítjuk a kormányt. A kormánymarkolat gyakori hibája, hogy nem áll fixen, rendkívül balesetveszélyes, bilincses markolattal könnyen kiküszöbölhető a baj.
Teleszkóp
Az alumnium vázak miatt egyre több biciklin van már teleszkóp. Játék szinttől versenysportig nagyon különbözőek lehetnek. Otthoni körülmények között az ellenőrzés abból áll, hogy behúzott első fékkel megmozgatjuk a kerékpárt előre-hátra. Így egyben a kormánycsapágyat is leteszteljük, kotyogás, lötyögés nem lehet. A teleszkóp becsúszószárát tartsuk tisztán, a gumi porvédőhöz időnként tegyünk egy csepp olajat.
Kerékagyak, középcsapágy
Ezek karbantartását többnyire érdemes szervizre bízni, lötyögés, szorulás nem lehet.
Ha minden eddig stimmel, be kell állítani a guminyomást. Általában a minimum és a maximum nyomás van feltüntetve a keréken, de senki nem akar max. nyomásra fújt kerékkel rossz minőségű aszfalton haladni, az alacsony nyomás pedig kockázatos, mert tönkreteszi a gumit és a felnit, felütéses defektet okoz.
Ha ez így mind stimmel, akkor nyugodtan felülhetünk a bringára. Persze a kötelező feszerelések legyenek meg: két első küllőprizma, első-, hátsóprizma, első és hátsó lámpa, csengő.
Fontos kiemelni, hogy a fenti javítások egy része elvégezhető otthon is, ha valakinek megfelelő tudása és eszköze és kedve is van hozzá. Azonban a rendszeres szervizt ez sem helyettesítheti, hiszen ahogy Farády Tamás mondta, „találékony nép vagyunk, de mindent laposvágóval és fejszével nem lehet megoldani”.
Mindenkinek balesetmentes kerékpározást kívánunk!