Év dala

2022.02.13. 16:00

A zene és a színpad kettősségében él Ekanem Bálint Emota

A zenekari és színházi produkciók által közismert Ekanem Bálint Emota vezetéknevén indította el szólókarrierjét. Aktuális, komoly témájú számával jó eséllyel méreti meg magát az Év Dala 2022 címért.

Laskovics Márió

Ekanem Bálint Emota énekes-színésszel a pápai református kávézóban beszélgettünk

Forrás: Laskovics Márió/Napló

Ekanem Bálint Emota neve mára meglehetősen ismerten cseng a fülünkben. A Pápán 1990. március 17-én született énekes, színész gimnazista korától kezdve a helyi Musical Stúdióban és a Megafon Zenei Egyesületben pallé­rozódott, tett szert fellépési tapasztalatokra. A tévékép­ernyőn először egy énekes tehetségkutató műsorban tűnt fel 2012-ben, majd korábbi zenekarával 2013-ban, mindkétszer a mentorházig jutva. 2017-ben a legjobb öt versenyző között végzett egy zenés műsorban, 2021-ben pedig megnyerte a Bakonyban egy hónapon át forgatott kalandreality műsort. 

2015-től a The Biebers zenekarral koncertezik szerte az országban. 2010 óta játszik a Madách Színházban, megfordult már több teátrumban, vendégművészként jelenleg a veszprémi Pannon Várszínház Hair, illetve Dekameron című darabjában szintén szerepel. Új kihívásként tavaly szólóprojektbe kezdett, s első kislemezével be is nevezett A Dal 2022 című műsorba. 

Pályafutását összegezve ennek részleteiről is beszélgettünk a helyi református kávézóban. 

 

– Szabadúszó vagyok, de lehet mondani, hogy állandó tagja a Madách Színháznak, mert rendszeresen foglalkoztat immár tizenkét éve. Mindig is nagyon szerettem a színpadot, már kiskorom óta. Musical stúdiós, mega­fonos időszakom során musicalekkel szórakoztattuk a pápai és környékbeli közönséget. Ezáltal megszerettem a táncdalokat, a könnyűzenét, a musicaleket. Ezzel párhuzamosan operaénekesnek tanultam a pápai Bartók Béla Zeneiskolában, Eisenbeck Ágotánál. Már akkor megvolt ez a kettősség, sőt hármasság az életemben, ugyanis közben a helyi Most, később Speak Up! nevű zenekarnak is tagja lettem. Úgyhogy öt éven át mindhármat szenvedéllyel csináltam a Türr István Gimnázium diákévei alatt – idézte fel az édesapja révén nigériai származású, sztárallűröktől mentes fiatalember, aki megjegyezte, szerencsére nem érzékeli az országos ismertség kellemetlen velejáróit a mindennapokban. Szülővárosában többször, Budapesten csak elvétve ismerik fel. Persze örül, ha rajongói aláírást vagy közös fényképet kérnek tőle, de megnyugtatóbb, hogy úgy mehet bárhova, hogy ne kelljen lépten-nyomon megállnia az utcán. 

 

Mint mondta, folyton változik benne, hogy sokrétű munkájának melyik szeletét szereti leginkább. Kezdetben nagyon kedvelte a klasszikus éneklést, amivel közel nyolc évet dolgozott, a pápai operaének-tanulmányait az érettségit követően a budapesti Weiner Leó Katolikus Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnáziumban folytatta. 

 

– Miklós Tibor író, rendező, színházvezető hívott a fővárosba 2009-ben a Freddie Mercury Egy bohém rapszódiája című emlékkoncertre készülni, majd az általa alapított és vezetett Rock Színház Társulattal nagyon sokat játszottunk. Akkor még semmi közöm nem volt a színészkedéshez, de megtisztelő, hogy a magyar musical atyjának nevezett szakember már akkor számolt velem. Igazából soha nem képeztem magam, hanem a Rock Színházban, a gyakorlatban tanultam meg a szakmát és fogásait. Aztán 2010-ben jött a fordulat, a klasszikust hagytam, és inkább a könnyű- zenei éneklésre koncentráltam, musicalszínész akartam lenni. Szirtes Tamás igazgató adott is esélyt, a Madách Színházban való kezdéssel eléggé besűrűsödött az életem.

Bálint koncert közben a színpadonForrás: Strand Fesztivál

Húsz­évesen a Jézus Krisztus Szupersztárral kezdtem, s azóta hét-nyolc darabot mutattam be a társulattal együtt. Eleinte, két éven át mindennap ott voltam, egész napos próbák, este előadás. Nagyon élveztem, de aztán belefáradtam, s rájöttem, jóból is megárt a sok. Nagy mázlim volt, hogy Puskás Péter énekes, színész akkoriban kezdte összeszedni a tagokat a zenekarába, és engem is megkérdezett, volna-e kedvem vokálozni, illetve egy dalt is elénekelhetnék (Rhythm of Joy). Az első koncerten az Akváriumban elkapott az egésznek a hangulata, és csatlakoztam a zenekarhoz, az együtt zenélés, a saját dalok előadása kirángatott a monotonná vált, kötöttebb, más közönségnek szánt színházi világból. Úgy éreztem, mindkettőt tudnám csinálni, hiszen a zene és a színpad közös. Évekig, s most is jól kiegészítik egymást – elevenítette fel Ekanem Bálint Emota, aki 2020-ban, a koronavírus-­járványhelyzet kialakulásával hét hónapot Pápán pihenhetett. Hozzátette, erre szüksége is volt a megelőző megfeszített tempó miatt. 

 

Barátnőjével hazaköltözött, és a karanténidőszakot édesanyjánál töltötték. Középiskolás kora óta nem jutott ennyi ideje a családjára. A konzervatórium abbahagyása után ugyanis elkezdte a Testnevelési Egyetem sportszervező szakát, amelynek befejezése hosszú távú terve. Mindig szerette a sportot, űzni és nézni is, ezért később hivatásszerűen tenne a népszerűsítéséért. 

 

– A megfelelő fizikai erőnlét nemcsak a színpadon, hanem az élet szinte minden területén szükséges. A musical közben táncolni is kell, akrobatika is van néha. Jól be tudtam építeni a szertorna különböző elemeit a színpadi mozgáskultúrámba, és ezt a rendezők értékelték. Míg a színházban és a zenekarban egyaránt egy folyamat részeként vagyok jelen, addig a szólóprojektben én vagyok a mozgatórugó. A több mint tízéves közszereplés után talán már megértem erre a saját vállalkozásra. A karantén mérföldkő volt, mert amellett hogy megerősített abban, hogy mindenképp itthon szeretnék majd letelepedni, elkezdtem zenét szerezni a telefonomra időnként felénekelt hangfájlok alapján. Általában halandzsával szoktam rögzíteni a dallamot. Úgy vélem, a dalszövegírás külön szakma, amihez én annyira nem értek. Aztán természetesen kikértem a volt zenésztársak véleményét, s mivel tetszett nekik, belefogtunk az első saját dalaim elkészítésébe. Jó pár szerzemény született, úgyhogy kilátásban van egy album is – árulta el az énekes, akit A Dal 2022-ben február 19-én, szombaton a Duna Tv-ben láthatunk Hideg szél című dalával, melynek videó­klipje januárban debütált a leg­népszerűbb videómegosztó webhelyen. A dalszöveget Csukárdi Sándor jegyzi, a zene Ekanem Bálint Emota, Puskás Ádám Dániel, Gerendás Dániel, Győry Zoltán, Horváth Szabolcs, Holb Henrik és Miklós Csongor szer­zeménye. 

 

– Szép dal lett, komoly mondanivalóval. A gyorshajtás ellen szólalok fel benne, és megemlékezem az autóbalesetben elhunyt barátaimról. Habár a Covid-időszakban csökkentek a baleseti számok, de örökké aktuális probléma ez. Ha évente akár csak egy halálos baleset történik valakinek a felesleges szabálymegszegése miatt, az is sok, mert megelőzhető azzal, ha betartjuk a sebességhatárt és figyelünk a többi közlekedőre. Kerüljük el a szerencsétlenségeket, hogy mindenki épségben hazaérhessen. A klipet októberben forgattuk a tolnai Szálkán Büki Balázs rendezésében, művészi felfogásban, amit ezúton is köszönök. Első körben eredeti hangszerelésében versenyez a dal, majd remélhetőleg, továbbjutás esetén akusztikus és szimfonikus feldolgozásban is hallható lesz – mondta a Madách Színházban az áprilisban bemutatandó Kazinczy – A tizenötödik című darabra próbáló, márciusban a Nyomorultakban játszó Ekanem Bálint Emota. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!