2018.07.04. 16:12
Még mindig kevés autó fut a magyar utakon
Hiába sok az új gépkocsi, vészesen öregszik a hazai gépjárműpark, derül ki egy felmérésből.
A magyar járműpark átlagéletkora egyre magasabb, miközben az emberek harmada azért nem vág bele az autóvásárlásba, mert nincs elegendő önrésze. Legtöbbet a szervizelésre és a gumicserére költenek, és meglepően kevesen kötnek cascót – derül ki a Škoda kutatásából – s tájékoztat erről a Világgazdaság legfrissebb száma.
Évről-évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjárműpark átlagéletkorán, amely a kutatás szerint jelenleg 13,6 év. A helyzetet jól tükrözi, hogy a 18 és 59 év közötti, autóval kapcsolatos döntésben résztvevőknek csak a harmada mondta azt, hogy 10 éves vagy annál fiatalabb autója van. Ők elsősorban a nők, a felsőfokú végzettségűek és a városban élők – olvasható a közleményben.
Sok pénzt hagyunk a szervízben
Az autókkal kapcsolatos kiadások jelentős részét az előre nem tervezhető szervizelési és javítási költségek teszik ki (évi 65 ezer forint). A kutatásban résztvevők tapasztalatai alapján
az autóval kapcsolatos terhek éves szinten elérik a 214 ezer forintot.
Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentősen magasabb: 260 ezer forint. Akinek 10 évnél idősebb autója van, annál ez valamelyest 200 ezer forint alatt marad.
Casco-biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a kutatás szerint leginkább az ár és az autó kora. Míg a válaszadók 41 százaléka szerint túl drága a casco és nem éri meg fizetni, addig 20 százalékuk válaszolta azt, hogy személyautója túl öreg ahhoz, hogy cascót fizessen rá.
Az uniós átlaghoz képest kevés autó fut a magyar utakon
Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 497 volt. A legmagasabb 1000 főre eső gépjármű rátával Luxemburg rendelkezett két évvel ezelőtt (662). Hazánkban a KSH adatai szerint legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval.
Sokatmondó ugyanakkor, hogy akinek nincs kocsija, az mivel indokolta, hogy nem vásárol:
33 százalékuk válaszolta, hogy nincsen elegendő önrésze, ezért nem engedheti meg magának a beruházást;
28 százalék a magas fenntartási költségek miatt ódzkodik a vásárlástól,
21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása.
Borítókép: Shutterstock