Gazdaság

2015.05.27. 12:38

Még divat boltokban vásárolni

Az offline, klasszikus bolti kereskedelem helyett egyre inkább az online üzlet hódít teret. Ennek köszönhetően, míg az offline kereskedelem forgalma csökkenést, az online-é jelentős növekedést mutat.

Kutasi Zsófia

Ez a tendencia a vevőket és a webáruházak üzemeltetőit is folyamatosan újabb helyzetek elé állítja.

A logikai bankszámlától a bányász robotokig

A webáruház-üzemeltetőknek és a vásárlóknak is lépést kell tartani a netes kereskedelemben. A bolti vásárláshoz hasonlóan, a felhasználók az internetes eladások során is olyan szolgáltatásokat várnak el, melyeket megszoktak. Ez az, ami kihívást jelent az eladók, webáruház tulajdonosok, üzemeltetők számára – fogalmazott Szabó Tamás, egy veszprémi szoftverfejlesztő cég ügyvezetője. Kiemelte, bizonyos egyértelmű paraméterekkel rendelkező termékek, mint például a könyvek, játékok, műszaki termékek esetén ez könnyen megoldható, mivel ezekkel a boltokban is hasonló feltételek mellett találkozhatnak a vásárlók; nem lehet őket kibontani, felpróbálni, megfogni stb. Nehéz azonban olyan terméket eladni online, melyet a vevők szeretnének kipróbálni, amely testre szabható, mint például a cipő vagy a ruha. Az előbbi áruk a webáruházakban könnyen kereshetőek, szűrhetőek, kategorizálhatóak. 

Az ár-összehasonlító oldalak ezeket jól statisztikázzák, így árversenybe kényszerítik a kereskedőket. A felhasználók szempontjából ez részben jó, mivel olcsóbban tudnak vásárolni, azonban a pénzükért kevesebb szolgáltatást kapnak. A különböző webáruházak műszaki tartalmán, kivitelezésén, működésén mindez látszik is. A webáruházak egymással azonban számos módszerrel felvehetik a versenyt. Elsősorban a megbízhatóság-építéssel és szolgáltatásnöveléssel tudnak jó pozíciót elérni a neten. A weboldal minőségén, az információk megosztásán tehát sok múlik. A fejlesztéssel a független értékelő oldalakon is jobb eredményt érhetnek el. 

- Az interneten lehet sokkal nagyobbnak is látszani, mint a valóságban. Ha például egy cég a partnereivel együttműködve feltöltik azok árukészletét, akkor lehet akár egy kis garázsból is nagy webáruházat üzemeltetni – hangsúlyozza Szabó Tamás.

Szabó Tamás szoftverfejlesztő
Fotó: Balogh Ákos


A fejlesztésénél több utat választhat az üzemeltető. Vannak ingyenesen letölthető webáruház motorok, azonban ezekkel általában elég sok gond van. Folyamatosan frissíteni kell és sokszor feltörik őket, mivel nyílt a forráskódjuk. Ha valaki komolyan gondolja hogy belevág a netes kereskedelembe, akkor egyedi webáruházat fejlesztet, melyet a hackerek nehezebben tudnak feltörni. Ez a felhasználók számára is előnyösebb, hiszen specifikus felület áll a rendelkezésükre, amelyen könnyebben tudnak tájékozódni. Az általános webáruházak nem egy adott termékhez készültek és a továbbfejlődési lehetőség sem adott. Üzemeltetőként előnyt lehet elérni továbbá olyan szolgáltatásokkal, mint például az online adatbányász robotok alkalmazása, melyek a különböző webáruházak adatait gyűjtik, így többek között a konkurenciaelemzéshez is nagy mértékben hozzájárulnak. A felhasználók több módszerrel is védhetik adataikat és pénzüket, ha neten vásárolnak. Az online vételnél sok esetben a bankkártya adatokat is megadják. Ezek védelmében használhatnak egységes és megbízható fizető rendszert. A másik megoldás lehet az úgynevezett logikai bankszámla a fő bankszámla mellett. Vásárlás esetén ekkor az internetes bankszámláról kerül le az adott összeg és miután megtörténik a vétel, azon a számlán nulla forint lesz. Így a fő számlának az adatait nem kell megadni a webáruháznak. A logikai bankszámla egy virtuális internet bankkártyával használható, melyen nincs mágnescsík csak egy azonosító szám. Ennek megadásával lehet fizetni. Természetesen átvételekor készpénzzel, vagy előre utalással is vásárolhatunk, ha megvan a bizalom az adott bolttal szemben. A vásárlókat emellett védi az adatvédelmi törvény, így ha megadják nevüket, címüket, telefonszámukat, akkor ezt a webáruháznak kötelessége titkosan kezelni. A vásárlás után a termék sértetlen csomagolásban visszaküldhető, a webáruház pedig köteles azt visszavenni. Ebben az esetben maximum a postaköltséget bukja el az ember. Azonban, ha a webáruház címén személyesen veszi át a vevő a terméket, ez a feltétel már nem áll.

A webáruházak napi látogatottsága egyenes arányosságban van azok életkorával. A 2014-ben készült online felmérésben részt vevő 586 hazai webáruház 72 százalékának napi kétszáznál kevesebb látogatója van, és csak négy százalékuk büszkélkedhet napi szinten kétezernél is több látogatóval

- Sok szélhámos webáruház hanyagul kezeli az adatokat, vagy továbbra is hirdeti azokat a termékeket, melyeket nem lehet rendelni, vagy már nem annyi az ára, nem tud beszerezni, stb., ezért vigyázni kell arra, ha az ember a pénzt már kiadta, amennyire lehetséges, győződjön meg arról, hogy az árut biztosan meg is fogja kapni – javasolja a szakember. A magyarországi webáruházak szállítási költségei sokszor ugyanannyiba kerülhetnek, mint maga az áru, azonban ha például Kínából rendelünk, azt ingyen kiszállítják. A hazai kereskedést ez egyelőre nem szorítja vissza, hiszen sokan nem ismerik ezeket a külföldi áruházakat, nem mernek rendelni, nincs meg a bizalom feléjük. Azonban egyre többen választják ezt a lehetőséget és a termékek minősége pedig egyre jobb. Nagyobb értékű árura azonban vámot kell fizetni, a garancia és a visszaküldési lehetőség minimális, törvényi védelem sincs ebben az esetben, ezért még viszonylag így is kevesen döntenek emellett. Szabó Tamás szerint az online üzletelés kényelmének ellenére a bolti vásárlás nem ment ki a divatból: - A lokálpatrióták számára fontos, hogy támogassák a helyi kereskedőket, így az internet térhódítása mellett továbbra is van létjogosultsága az offline kereskedelemnek. A legújabb tendenciák azonban nem hagyhatóak figyelmen kívül, ha lépést akarunk tartani az üzleti életben.

 

Sok a hackertámadás

Az internetes kalózkodás és bűnözés hazánkban a webáruházak esetén kevésbé jellemző, mint külföldön. A weboldalak külföldről sok támadást kapnak, azonban elsősorban nem a vásárlók, hanem a shop irányába reklámozás céllal. Ebben az esetben, ha a felületeket feltörik, saját tartalmakat töltenek fel rá. Ezen e területen a felhasználók adatai Magyarországon jelenleg még biztonságban vannak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!