Gazdaság

2017.02.15. 13:50

Fontos a hozzáadott érték

Veszprém - Nem feltétlenül gazdasági szempontból választanak szakmát, oktatási intézményt az emberek, sokan elsősorban tanulni akarnak - mondta el lapunknak Nahalka István oktatáskutató a Pannon Egyetemen tartott, Minőségi diploma értelmezése - A hozzáadott érték című előadása kapcsán.

Leitner Vera

Nemcsak az egyes intézmények nevét, vagy az elvégzett képzéseiknek későbbi gazdasági erejét lenne érdemes kihangsúlyozni az oktatás, továbbtanulás terén. Új szempontok szerint értékelhetnénk ugyanis a jövőben az egyes intézményeket, azok képzéseit, oktatóit, a teljes oktatási folyamatot, ha nagyobb hangsúly kerülne egy ritkán hallott minőségi mutatóra, a pedagógiai hozzáadott értékre (PHÉ). Nahalka István, a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet Pedagógiai Oktató- és Kutatóközpontja, valamint a Tanárképző Központ meghívott előadója úgy véli, ez az érték új utakat jelölhet ki az oktatáspolitika számára.

- Természetes az igény, hogy megtudjuk, az oktatást meghatározó tényezők mennyiben járulnak hozzá a tanulás eredményességéhez. Egy ilyen mérőeszköznek sok előnye lehet, felhasználható a pedagógusok értékeléséhez is - ahogy az Egyesült Államokban az már működik -, intézmények minősítéséhez, így a diákok is informálódhatnának a leendő iskolák minőségéről, hiszen a PHÉ döntő adatokat árulhat el - mondta el előadásában Nahalka István.

Nahalka István oktatáskutató

Az országos kompetenciamérések alapján már bizonyos szinten most is mérhetünk PHÉ-t, ezek azonban nem teljes, részletes mutatói a hozzáadott értéknek. Ennek számítása eltérő módokon, de mindig tesztekkel történik, ezek az adatok az aktuális állapotot felmérő és a korábbi teszteléskor elért eredmények különbségéből származnak.

- Meglepett, hogy mikor ennek az értéknek a súlya világossá vált, s az ehhez kapcsolódó módszertan is tisztázódott, a politikai vezetés - kormánytól függetlenül - nem kapott rajta, nem kezdtek el erre építeni, pedig fontos lenne, ha ezt a lehetőséget figyelembe vennék. Jelenleg hatalmas eltérések vannak a magyar oktatási intézmények PHÉ-eit tekintve.

Az oktatáskutató szerint sokan végeznek el valamilyen szakot, képzést csak azért, mert az érdekli őket, még akkor is, ha tudják, hogy az adott szakma, amit ezáltal elsajátítanak, nem jár nagy fizetéssel.

- Gondoljunk csak a bölcsész karokra, melyeken ma is jelenős telítettség figyelhető meg. Ezeket a szakokat nem a magas jövedelem reményében választják a hallgatók, hanem személyes érdeklődésből. Ugyan további kutatások szükségeltetnek a felsőoktatás terén, ezeknél a képzéseknél feltehetőleg magasabb PHÉ figyelhető meg, hiszen a hallgatók az adott képzés minősége, értéke miatt választják ezeket, még esetleg azok alacsonyabb gazdasági ereje ellenére is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!