A jövő csodája kicsit már a jelenben (x)

2017. augusztus 10., 07:00
komment
Az okosmérők segítségével a felhasználók nem csak azzal lehetnek tisztában, hogy pontosan mekkora az energiafogyasztásuk, hanem azzal is, mely napszakban, mely eszközök fogyasztják a legtöbb energiát.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Dr. Molnár Gábor a KOM Központi Okos Mérés vezérigazgatója

Egy okosvárosban az intelligens megoldások egész sora működik, ezek kezdeményeiben már most is benne élünk. A cél mégsem a technikai vívmányok felsorakoztatása, hanem településeink élhetőbbé tétele.

A Smart City (okosváros) néven ismert koncepció szándéka az, hogy az erőforrások jobb kihasználásával javítsunk a városi élet minőségén. E javítás úgy érhető el az Európai Bizottság álláspontja szerint, ha a digitális technológiákat a jobb közszolgáltatások megteremtésére, a hatékony erőforrás-felhasználásra, valamint a káros környezeti hatások csökkentésére használják. A gyakorlatban ez gyorsabb tömegközlekedést, hatékonyabb áramelosztást, világítást és szemétszállítást jelent. Ide sorolhatjuk a közszolgáltatások, a rendőrségi, a közigazgatási munka hatékonyabbá tételét is.

A kulcs az életminőség

Az Európai Unió 2010-ben helyezte a digitális fejlesztések célpontjába az életminőség javítását. Az okosvárossá válást először Milton Keynesben, Southamptonban, Amszterdamban, Barcelonában, Madridban, Stockholmban és Kínában célozták meg. Szakmai vélemények szerint a világ első öt legokosabb városa jelenleg Szingapúr, London, Barcelona, Buenos Aires és Oslo. Becslések szerint világszerte évi  400 milliárd dolláros piacot jelent az okosvárosi szolgáltatások iránti kereslet kielégítése. Az, hogy melyik város milyen irányba és milyen mértékben teszi meg az okosodás felé az első lépéseket, a lehetőségein túl azon is múlik, hogy melyek a legégetőbb problémái. Miközben például sok országban elhúzódó vita folyik a dugódíj bevezetéséről, az igen zsúfolt Szingapúrban ezen sok éve túl vannak. Ott, ha egy autós a csúcsforgalmi időzónában a város adott gyűrűjén belülre kerül, a gyűrű átlépésekor a kamerák leolvassák a rendszámát, egy központból pedig azonnal levonják a járművezető bankszámlájáról a dugódíjat. Rio de Janeiro azzal büszkélkedhet, hogy szenzorokból és kamerákból álló hálózatának képei és adatai megjelennek a városüzemeltetési központban, ahová befut minden információ azokról a történésekről, amelyek akadályozhatják a város működését. Így gyorsan és hatékonyan intézkedhetnek.

E-töltés, parkolás, jegyvásárlás

Az okosmegoldásokért kiáltó városi nehézségek jelentős része a közlekedéshez kapcsolódik, Magyarországon is. Az elektromos autózás esetében például a villamos energia rendelkezésre állása, a vételezés mérése, számlázása, a számla kiegyenlítése csak a korábbiaknál fejlettebb eszközökkel oldható meg. A közlekedést segíti a parkolóházak helyeiről, tarifáiról adott tájékoztatás, vagy ha előre, mobiltelefonon is le lehet foglalni a parkolóhelyet. A tömegközlekedés biztonságát, szervezését javítja, ha az adott járművek pillanatnyi helyzetéről, esetleges műszaki problémáiról vagy a haladásukat akadályozó külső tényezőkről folyamatosan érkeznek egy központba az adatok. Szükség van arra is, hogy távolról be lehessen avatkozni a jármű működésébe. A vasút esetében az ilyen intelligens felügyelet és beavatkozási lehetőség neve vonatbefolyásolási rendszer. Telepítése kötelező az uniós vasúti folyosók mentén, és az azokon haladó szerelvényeken. Magyarországon épp időszerű egy további tömegközlekedési előrelépés, az elektronikus jegyek bevezetése.

Az interneten már eddig is lehetett többféle jegyet váltani.

Helyi nekifutások

Magyarországon egyre több város állít össze saját okosvárosprogramot. Miskolc már 2010-ben felmérte saját fő teendőit: ezek a közbiztonság, az élhető város, valamint a munkahelyteremtés területeit érintik. Ezt követően elindította az Okos város – Okos Miskolc programot, 14 nagy feladattal. Ezek közé tartozik az intelligens térfigyelő rendszer létrehozása, az elektronikus fizetés a közlekedésben, az intelligens forgalomirányítási rendszer, a közbringaprogram, a turisztikai tájékoztató mobilapplikáció továbbfejlesztése, a térinformatikai rendszer használata a városüzemeltetésben és a napelemes önkormányzati épületek és fogyasztók „smart grid”-be kötése. Miskolcnak már korábban is voltak szép eredményei: geotermikus energiára támaszkodva 40 százalékkal csökkent a város szén-dioxid-kibocsátása, a fűtéshez pedig biogázt is használnak.

A Debrecen Smart City kezdeményezés tíz projektből áll. Ebből öt már megvalósult, ötön még dolgoznak. Végeztek a digitális írástudás fejlesztésének feladataival, ennek során a század kihívásaira felkészült, a tudomány és az innovatív technológiák iránt érdeklődő fiatal generáció kinevelése volt a cél. Elkészült a QR-kódos turisztikai rendszer, a városi wifi és a villamosok ingyenes wifije is, van továbbá Debrecenben intelligens zebra, és működnek az új jegykiadó automaták. Még folyik a napelemes mobil töltő kifejlesztése, a smart lakosság projekt, a Waze közösségi navigációs  térképalkalmazás és a középületek intelligenssé tétele. A kormány által indított Digitális jólét program (DJP) 2.0 keretén belül Tata lesz a kísérleti programok egyik helyszíne, ahol okosváros-fejlesztéshez kapcsolódó eljárásokat próbálnak ki és vezetnek be. Az országban legalább nyolc-tíz helyszínen indulna hasonló munka. A program helyszíne nemcsak város lehet, hanem nagyobb szintű települési együttműködés, sőt Kárpát-medencei, többségi magyar település is.

A KOM rásegít

Az okosváros-kezdeményezéseket erősíti a KOM Zrt. országos intelligens hálózati tesztje is. Ebben Miskolc azért vesz részt kétezer mérési ponttal, vagyis a teljes távhőrendszer összekapcsolásával, mert így tovább csökkentheti károsanyag-kibocsátását, és  energiamegtakarítást érhet el. Nyíregyháza szintén partner lett, ott az okos mérésnek köszönhetően mintegy 16 ezer háztartásban egyszerűsödik majd a számlázás. Megszűnik a kézi leolvasás, a műszaki hibákat a rendszer azonnal jelzi, a fogyasztók havonként, tényleges mérési adatok alapján fizetnek.

2017. augusztus 10., 07:00

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...