2014.11.23. 21:30
Nálunk nem hódít a fekete péntek
Hidegen hagyja a megyei kereskedőket a fekete péntek. Az Amerikából indult kezdeményezéshez nem elég stabil a vásárlóerő.
A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentő, egynapos november végi leárazásban egyelőre csak a web-áruházak látnak fantáziát itthon.
– Nem tudok arról, hogy a megyéből csatlakozik-e valaki a kezdeményezéshez, Magyarországon még kevésbé elterjedt szokás – mondta érdeklődésünkre Markovszky György, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.
– Itthon hét éve csökken a fogyasztás, s a karácsonyi vásárlási szezon is egyre szűkül, mondta Markovszky György. Míg korábban akár hat héten át is tartott, az utóbbi években csupán másfél-két hétre koncentrálódik a vásárlás, fogalmazott az elnök, majd hozzátette, nemcsak a fogyasztók helyzete nehéz, a kereskedők sem tudnak a fekete péntekre jellemző erőteljes árleszállításokba belemenni.
Ha mégis, azt igyekeznek a karácsony előtti napokra időzíteni, tette hozzá. A kamara elnöke rövid távon nem tartja valószínűnek, hogy meghonosodik nálunk ez a kezdeményezés.
A lapunk által megkérdezett megyei kereskedők nem terveznek árleszállításokat november 28-án, ehelyett maradnak a szezon végi akcióknál. Magyarországon idén néhány webáruház már pénteken, egy héttel az „igazi” fekete péntek előtt csatlakozott az akcióhoz.
Az egyik műszaki cikkeket áruló cég honlapja a túlterheltség miatt egy időre elérhetetlen volt.
A Black Friday, vagyis a fekete péntek nevű kereskedelmi ünnep az Egyesült Államokból indult: a tengerentúlon a hálaadást követő pénteken a kereskedők óriási akciókat kínálnak, s ez a nap általában a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete is. Gyakran előfordul, hogy a leértékelt termékeket áruló boltoknál már nyitás előtt órákkal hosszú sor áll. Az áruházak ilyenkor egyes termékeket haszon nélkül kínálnak eladásra.