2010.08.05. 17:29
Romlóban a versenyképességük - Az új kormány előtt protestálnak az áruszállító vállalkozók szakmai szervezetei
Budapest - A közúti árufuvarozás és autóbuszos személyszállítás versenyképessége nemzetgazdasági érdek. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ennek érdekében érdemi intézkedéseket kér és vár az új magyar kormánytól.
Láthatjuk, mit okoz, ha a magánfuvarozók bekeményítenek: a görög kamionosok napokon keresztül megbénították az ország közlekedését. A gazdasági és pénzügyi világválság fokozottan éreztette hatásait a hazai közúti fuvarozásban is: visszaeső termelés, csökkenő mennyiségű szállítandó áru, az utazó munkaerő létszámának csökkenése és a turizmus hanyatlása az árufuvarozók és az autóbuszos vállalkozások teljesítményének visszaesését eredményezte. Mindezt a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) a közelmúltban napvilágot segélykiáltásában tette közzé.
Közleményükben megfogalmazták, a környező országokban fuvarozó kollégáik kedvezőbb adókörnyezetben, alacsonyabb költségtényezőkkel, szélesebb kedvezményrendszerrel vállalkoznak, így nem is lehet csodálkozni azon, hogy teljesítményük növekszik, fejlődésük felgyorsult, és jelentős versenyelőnybe kerültek a magyar vállalkozásokkal szemben. Abban azonban biztos, egyetlen hazai fuvarozó vállalkozás sem bír kevesebb értékkel vagy jelentőséggel külföldi versenytársainál. Ezért a hazai közúti fuvarozási alágazat legnagyobb regisztrált taglétszámot tömörítő szakmai érdekképviseleteként azonnali intézkedéseket kérnek az Orbán-kormánytól.
A szervezet üdvözli a gazdasági bürokráciát és az adminisztrációt csökkentő, illetve a bonyolult adórendszert egyszerűsítő törekvéseket. Ugyanakkor kérik a kormányzatot, hogy más európai uniós tagállamokhoz hasonlóan vezesse be és alkalmazza hazánkban a kereskedelmi gázolajár intézményét. Gyors kormányzati intézkedést kérnek az utazó munkavállalókat megillető adómentes napidíj mértékének minimum 40 euró összegű korrekciója érdekében. Örülnek az adóterheket mérséklő törekvéseknek, de elvárják, hogy a 2013-ban várhatóan bevezetésre kerülő teljesítményarányos úthasználati díjfizetési rendszer során a kormányzat csökkentse a fuvarozó vállalkozásokat terhelő egyéb közterheket.
A hazai vállalkozásokat sújtó többletteher ellensúlyozásaként szűnjék meg a termelőeszközként használt tehergépjárművek és autóbuszok beszerzését terhelő vagyonszerzési illeték. Méltányosság érvényesüljön a haszongépjárműveket terhelő gépjárműadó megállapításánál, és az Európai Unió által engedélyezett nagyvásárlói kedvezményrendszer a hazai közúti fuvarozásban tevékenykedő vállalkozásokra is terjedjen ki. Szükségesnek tartják, hogy az autóbuszos közösségi közlekedés 2016-ra módosított reformját az eredeti időpontra, 2012-re állítsák vissza. A közlekedésbiztonság szükséges és folyamatos javításában kiemelt jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a gépjármű-vezetői kategóriás és szaktanfolyami képzések napirenden lévő reformja során az eddig alkalmazott, túlzottan profitorientált, a mennyiségi elvet érvényesítő képzési rendszer helyett a minőségi képzés kapjon teret. A közutakon kellő biztonsággal és szakértelemmel közlekedő tehergépjármű- és autóbusz-vezető a közlekedésbiztonság záloga. Segítséget és támogatást kérnek a kormánytól, az országgyűlési képviselőktől a budapesti behajtási rendelet megszüntetése érdekében.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, Vereczkey Zoltán levélben fordult Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez a kereskedelmi gázolajár bevezetése érdekében. Matolcsy György július 5-én bejelentette: a kormány 2011 januárjától várhatóan bevezeti a kereskedelmi gázolajár rendszerét hazánkban.
A közúti árufuvarozás és autóbuszos személyszállítás nemzetgazdasági jelentősége hazánkban is kiemelkedő. Az alágazat jelenleg mintegy 84 ezer magántulajdonban lévő gépjárművel végez termelő, értékteremtő tevékenységet, munkát és egzisztenciát adva mintegy 130 ezer magyarországi munkavállaló, az összes hazai munkavállaló 3,5 százaléka számára. Az alágazat által teljesített évi mintegy 500 milliárd forintos adóbevétel az államháztartás bevételeinek hat százalékát teszi ki. A magántulajdonban lévő áru- és személyfuvarozók által megtermelt érték körülbelül 1600 milliárd forinttal, vagyis hat százalékkal járul hozzá a nemzeti össztermékhez.