2010.05.11. 19:08
Utazás az ismeretlenbe - Mégsem olyan édes a nílusi hajóút mézesmadzagja
Balatonfűzfő - "Ön nyert!" Ki az, aki erre a mondatra nem kapja fel a fejét?! Főleg akkor, ha egyhetes nílusi hajóút lehetőségét villantják fel előtte. Gyalog Zoltán is elcsábult, de aztán hamar kijózanodott.
"Új évtized kezdődött, a Beck fennállásának 15. évfordulóját ünnepli Magyarországon." Így indult az a levél, amelyet a balatonfűzfői Gyalog Zoltán a postaládájában talált április elején. A folytatás is csábító: sokáig gondolkodtak azon, a jubileum kapcsán mivel lepjék meg a vendégeiket. Úgy döntöttek - s ennek az anyagi fedezetét sikerült összehozniuk -, hogy repülőjeggyel együtt 200 ingyenes utazást osztanak ki. Gyalog Zoltánt a 311 056 megrendelő közül kisorsolták: nyert egy őszi, nyolcnapos nílusi hajóutat szállással, ellátással. Olvasónk rendkívül boldog volt, de motoszkált benne a kisördög: miként találtak rá, amikor ő nem jelentkezett semmilyen játékra.
Az öröm azonban elnyomta a kétségeket. Még akkor sem érezte, hogy megvezették, amikor a nyereményért el kellett mennie. A találkozó Balatonfűzfő meghatározott pontján volt, ahova szépen szállingóztak az emberek. Buszra szálltak, majd körbejárták a környező településeket, ahol szintén sokan nyertek. A járművön már többen kérdezgették: csak nem termékbemutatóra viszik őket? A sofőr mindannyiszor nyugtatott: dehogy.
A zsúfolásig megtelt busszal végül Érden kötöttek ki. Talán mondani sem kell, termékbemutató várta őket. Gyalog Zoltán szerint gusztustalanul erőszakosak voltak velük. Ízelítőt kaptak a beetetési technikák teljes repertoárjából. Addig győzködték az embereket az olcsóbbnál olcsóbb ajánlatokkal, amíg azok egy része be nem adta a derekát. Vele nem tudtak mit kezdeni, nem a háztartási, kényelmi készülékért, hanem a külföldi kirándulás miatt utazott ilyen hosszú ideig.
A termékbemutatók végén kiderült, számára ebben sincs sok köszönet. Nílusi hajóút ugyan van - illetve lesz valakiknek -, de nem egészen úgy, ahogy első olvasatra látszott. A nyeremény csak akkor él, ha a nyertes hoz maga mellé egy embert, akinek ki kell fizetnie a teljes összeget, a reptéri illetéket és az üzemanyagköltséget. Ez utóbbi két tétel a nyertes esetében is fennáll. Summa summarum, a nyeremény mellé összességében még le kell tenni 299590 forintot, s ezzel két ember hajóútja le van rendezve.
Gyalog Zoltán hiába próbálkozott, ha már nyert, bármelyik másik nyertessel elalszik a kétágyas szobában, ez senkit nem hatott meg. Csak akkor utazhat, ha az útitársáról maga gondoskodik. Nagyon szívesen elvinné magával a feleségét, de erre nem futja a családi keretből. Ő munkanélküli, a hajóútra csak azért nem mondott nemet, mert nyerte.
A vállalkozások megtévesztő kereskedelmi tevékenységének felszámolására a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2008. szeptember 1-jétől számottevő eszközzel és hatáskörrel rendelkezik, ugyanis ettől hatályos a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény. Az NFH célirányos hatósági ellenőrzésekkel, illetve a hozzá beérkező panaszok alapján elindított eljárással vizsgálja, a fogyasztók megfelelő, valós és elégséges információt kapnak-e ahhoz, hogy tájékozott döntést hozhassanak bizonyos termékek megvásárlásáról, illetve szolgáltatások igénybevételéről, tájékoztatott Roxer Egon, az NFH veszprémi kirendeltségének vezetője.
A fenti jogszabály tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként nevesíti a következőt: Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt vagy egyéb előnyhöz jutni, miközben valójában nincs ilyen nyeremény, illetve előny, vagy a nyeremény, illetve egyéb előny érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött.
A fogyasztóvédelmi hatóság illetékessége a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megállapítására, megszüntetésére és szankcionálására terjed ki, azonban a vállalkozás által pórul járt fogyasztók kártalanítására nem, ezért esetleges kártérítési igényeiket megegyezés hiányában a fogyasztók csak a Békéltető Testület, illetve bíróság útján érvényesíthetik.
Gyalog Zoltán már lemondott a nílusi hajóútról, a csalódást azonban még nem heverte ki. Nem érti, miért kell a szegény embereket becsapni, s ilyen módon rendkívül kellemetlen helyzetbe hozni. Vagy az üzlet minden pénzt megér?!
Nem jártunk szerencsével a cégnél
Nem érzik-e úgy, hogy becsapták az ügyfeleket? - kérdeztük telefonon a Beck Reisen győri központjában. Egy kedves hangú ügyintéző határozottan válaszolt: Nem. Hozzátette, azért viszik az embereket egy körútra, hogy annak során személyesen tájékoztassanak. Amikor a cég vagy az iroda vezetőjét kértük, meglepődtünk a válaszon: Tessék sűrűn telefonálni, ugyanis ritka eset, hogy itt van. Mi nem jártunk szerencsével.