2009.11.04. 14:51
Kőkemény árharc - Kisebb ráfordítással kevesebb lett a konferencia
Megyei körkép - Kőkemény árverseny ez az egyik legjellemzőbb kulcsszó, ha a konferenciaturizmus idei értékelését nézzük.
A hivatásturizmus piaca Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő turisztikai ágazata ám az ujtóbbi év gazdasági nehézségei miatt az egyik legsérülékenyebb is.
Spórolás van minden területen, a saját bőrén érezheti ezt legtöbbünk. Nincs ez másként a cégeknél sem, behúzták a féket, komolyan átgondolják, mire költik forintjaikat. S bár az utóbbi években az idegenforgalom egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a konferenciaturizmus volt, a gazdasági válság egy évvel ezelőtti kirobbanásánál ez a szegmens érezte meg elsőként ennek negatív hatását.
A Magyar Kongresszusi Iroda a tavalyi évre vonatkozóan is elkészítette a hazánkban zajló nemzetközi konferenciákról, kongresszusokról szóló statisztikai felmérését. Eszerint tavaly 119 500 vendég részvételével összesen 531 nemzetközi konferenciát, továbbá 57 nemzetközi kiállítást rendeztek Magyarországon.
A rendezvények fő helyszíne Budapest (majdnem 80 százalékban), amelyik már évek óta a tíz legnépszerűbb konferenciahelyszín világszerte. A nemzetközi rendezvények szempontjából közel 10 százalékos növekedés tapasztalható 2007-hez képest.
Ismerve a konferenciaturizmus gazdasági hatásait és a konferenciaturisták költési mutatóit, kijelenthető, hogy a szegmens 2008-ban is a magyarországi turizmus egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata volt. Bizonyos mutatók - különösen a vidék helyzetét tekintve - figyelmeztetőül szolgálnak, és kijelölik a jövőbeni fejlesztések irányát.
- A tavalyinál kevesebb rendezvény megszerzéséért versengnek a hotelok, ezért jelentősen, 1020 százalékkal az egy évvel korábbi szint alá mentek az árak - kezdte Szijártó Csaba.
A kenesei Hotel Marina Port igazgatója elmondta: tavasszal még mindenki nagyon óvatos volt, ehhez képest most őszre és a karácsonyi időszakra jóval nagyobb a mozgolódás a cégeknél. De a kivárás még most is nagyon jellemző, gyakori, hogy csak az esemény előtt egykét héttel foglalják le a hotelt, és 90 százalékban az ár a meghatározó a választásnál. Az ötcsillagos hotelok négy, a négycsillagosok pedig háromcsillagos áron értékesítik a szolgáltatásaikat.
- Kevesebb a rendezvények száma, s a résztvevők létszáma is, de főként az egyéb fogyasztásokon spórolnak a megrendelők. Nem marad pénz az esti bulira, az extra fogyasztásra, előfordul, hogy csak vacsorát kérnek, szállást már nem, egyszóval láthatóan sokkal szorosabb a büdzsé - folytatta Szijártó Csaba.
A szállodaigazgató hozzátette azt is: a probléma az, hogy teljesen kiszámíthatatlan a helyzet, nem tudni, hogy az őszi fellendülés kitart-e a jövő év első negyedében is, vagy év elején ismét behúzzák majd a féket a cégek.
Szinte szó szerint ugyanilyen tapasztalatokról számolt be Varga László, az almádi Ramada Hotel Balaton értékesítési vezetője is. Mint elmondta: a magyarországi hotelok forgalma általánosságban 2030 százalékkal esett vissza, náluk is nagyjából 20 százalék mínusszal kell számolni. A rendezvények száma csökkent, de akik jönnek is, keményen alkudnak az árból és kevesebbet is költenek.
- Tény, hogy általában mindenki egy csillaggal lejjebbi áron adja a szolgáltatásait, ugyanazon vendégszámmal a két évvel ezelőtti bevételt lehet elérni. A kivárás a jellemző, de foglalási intervallumok is jelentősen lerövidültek.
Gyakorlatilag vakon tapogatózunk, minden nap több ajánlatkérés érkezik hozzánk, de mindig csak az utolsó pillanatban derül ki, valós foglalás is lesz-e belőle.
Tavaly még jól teljesített a szegmens
A kritériumoknak megfelelő konferenciákra 2008-ban a résztvevők több mint háromnegyede (76,9 százalék) külföldről érkezett. Ez az arány magasabb, mint 2007-ben (69 százalék) és az azt megelőző években. A nemzetközi rendezvényeken részt vevő nemzetek átlagos száma 9,2 volt 2008-ban.
A Magyarországon nemzetközi részvétellel megrendezett konferenciák közül minden másodikat magyar cég, szervezet rendelt meg.
Jelentős növekedést (hét százalékpont) mutatott az Egyesült Királyságból (14,4 százalék), csökkent azonban az Egyesült Államokból, valamint kis mértékben a Németországból és Franciaországból érkezett megrendelések száma.