Életmód

2016.05.06. 13:03

Betegek vagyunk a tévénézéstől?

Nincs az az érzése, hogy állandóan gyógyszerreklámokat néz a televízióban? Hogy két fejfájás-csillapító között adnak egy kis filmrészletet? Nem csoda. Egy kutatás szerint csak úgy folynak a vény nélkül kapható szerek promóciói az esti fő műsoridőben.

Piltman-Horváth Barbara

Mindenkinek ismerős az érzés, amikor este leülnek a tv elé, hogy megnéznek egy filmet, de alig telt el 20 perc a filmből, máris jön a reklámblokk. Fejfájás, tüsszögés, nátha, megfázás, láz, köhögés, derékfájás, nemi betegségek, emésztési problémák. Csak, hogy teljes legyen a paletta. A legjobb, ha éppen vacsora közben nézné az ember a filmet és a finom falatok közé ékelődnek be az egészségügyi problémák.

Ma már szinte minden problémára van egy pirulánk, amit, ha bekapunk tíz perc múlva már vidáman táncolunk, játszunk a gyerekkel, beszélgetünk a barátnőinkkel. Mit nekünk nép gyógymód, fokhagyma és méz megfázásra, egy jó kávé vagy egy pohár hideg víz fejfájásra, egy kis masszázs a derékfájásra, vagy egy kiskanál szódabikarbóna a gyomorbántalmakra. Egyszerűbb, ha a házi patikánkban, mert ugye a reklám szerint ma már minden rendes háziasszonynak van ilyenje, mindenre felkészülünk és kész gyógyszertárat tartunk otthon, hiszen bármikor annyira teli etethetjük a rokonokat töltött káposztával, hogy bizony jól jön a savlekötő.

Éppen emiatt aztán hajlamosak vagyunk tényleg a könnyebbnek bizonyuló megoldást választani, és mindenféle gyógykészítményekkel tömni magunkat. Sok olyan embert ismerek, aki már csak a fejfájás említésére is hajlamos produkálni a tüneteket. – Érzelmi fertőzésnek hívjuk ezt a jelenséget – magyarázta Szilágyi Judit pszichológus. – Kicsit hasonló ahhoz, ami a medikusoknál is megfigyelhető, amikor patológiai eseteket tanulnak, magukon is megfigyelik a jelenséget.

A szakember szerint ilyenkor elkezdjünk önmagunkat vizsgálni. Ha látunk egy fejfájásos jelenetet, rádöbbenünk, hogy nekünk is van fejünk, ami fájhat. – Ilyenkor nem csak magát a konkrét tünetet produkálhatjuk, de sokszor előfordul az is, hogy a fájdalom emléke jön elő.

Még mindig nagyon sokat nézünk televíziót, a legutóbbi eredmények szerint napi átlag 5 órát töltünk a készülék előtt. Nem csoda, ha belefutunk mindenféle reklámba, az adatokat tekintve, pedig jó eséllyel valamilyen gyógyszerrel, vagy gyógyhatású készítménnyel traktálnak minket.

Az interneten megjelent kutatás szerint 2015-ben összesen több mint 25 millió percnyi gyógyszerreklámmal traktáltak minket, az összes reklámidő több mint negyede a pirulákról szólt. Ez gyakorlatban azt jelenti, ha folyamatosan meg szeretnénk nézni a 25 millió percnyi reklámot, az körülbelül 292 napig tartana. Muszáj feltennünk a kérdést: tényleg kell ennyi gyógyszer az életünkbe?

Érdemes végiggondolnunk, mitől fájhat a fejünk, gyomrunk, lehetőség szerint inkább dőljünk le egy fél órára pihenni, igyunk meg egy nagy pohár vizet és próbáljunk arra koncentrálni, hogy milyen jó lesz, ha pihenten, fájdalom nélkül kelünk fel, és még kemikáliákkal sem tömtük magunkat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!