Életmód

2015.07.24. 08:24

Baláca rejtett értékei a levegőből - Riasztó képek a magasból

A repülés szerelmese a Lovassy László Gimnázium tanára, Kaposvári József, aki izgalmas hobbiját régóta összekapcsolja a környezetvédelemmel: a magasból feltérképezi az illegális szemétlerakókat.

Mátételki András

Módszerét környezetbarát szabadalomként jegyzik.

- A szokásostól eltérő  tevékenységek  mindig is érdekeltek, ezért, amikor volt tanítványom, Késmárki Attila, a kiváló helikoptervezető megkérdezte, hogy volna-e kedvem motoros sárkánnyal repülni, azonnal igent mondtam - meséli a veszprémi kémia-fizika szakos 61 éves pedagógus.

- Elvarázsolt a repülés, és nagyon örültem annak,  hogy a hivatásos pilóták által alapított Apolló Repülő Klubba egyetlen civilként bekerülhettem. A ’90-es évek elején a klubtársaim  ezt a sportot nagyon magas szinten űzték: ők adták a nemzeti  sárkányrepülő csapat  gerincét. Amikor 2004-ben megszűnt a Bakony Harcihelikopter Ezred, szétszéledt a társaság. Mindig is szerettem a természetet, gyermekkoromban sokszor kirándultam a családommal környékbeli erdőkbe, mezőkre. Lehetőséget kaptam a gimnáziumban az Ember és környezete elnevezésű fakultatív tantárgy tanítására, ami főleg környezetvédelmi problémákkal ismertette meg a tanulókat.  Évtizedeken keresztül szerveztem diákjaimnak gyalogos-,  barlang- és vízitúrákat. Nos, 40 éves elmúltam, amikor megismerkedtem a motoros sárkányrepüléssel. Amikor a géppel a táj fölött repültem,   észrevettem a fentről jól látható, az erdők mélyére, utak szélére lerakott szemétkupacokat. Tudniillik a  pilótának  az egyik szemével mindig a földet kell pásztáznia, hogy tudja, hová tud biztonságosan leszállni, ha gond lenne a géppel

Az elmúlt 25 évben csak kétszer kellett kényszerleszállást végrehajtania
Fotó: a szerző

- Lőrentei  Tamás barátommal sokat gondolkodtunk azon, hogyan  lehetne  a kellemes időtöltést összekapcsolni valami hasznos dologgal. Így aztán 1996-ban közösen kezdtük el feltérképezni ezeket a „lerakatokat”. Felmerült annak igénye is, hogy a képeket és az adatokat jól áttekinthető, több célra felhasználható formába hozzuk. Problémánk sikeresen megoldódott: a Pannon Egyetem két hallgatója és a lányom, Síkné  dr .Lányi Cecilía docens irányításával, 1997-ben egy akkor újdonságnak számító multimédiás programot dolgozott ki. Munkájukkal a VII. Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Versenyen első helyezést értek el. A későbbiekben a munka egyre inkább családi jelleget öltött: lányom a fényképek elkészítésében és a felmérésekben volt a segítségemre, Péter fiam feladata a számítógépes háttérmunka volt.

Munkamódszerük lényege, hogy a vizsgálandó területet keskeny sávokban átrepülve megfigyeléseket végeznek és a későbbi azonosítás érdekében fényképeket készítenek. Ezt követően minden egyes helyszínt motorkerékpárral megkeresnek és jegyzőkönyvet készítenek, ami a minden lényeges  adatot tartalmaz: például a veszélyes hulladékok kapcsolatát az élővizekkel. Ez utóbbi különösen fontos, mert Veszprém környékének talajtani viszonyai olyanok, hogy a hulladékhalmok oldható tartalma elszennyezheti a vízellátás szempontjából fontos karsztvizet. A Bakonykarszt Zrt. és a Balatoni Regionális

Intéző Bizottság felkérésére 1996-tól kezdődően több mint 50 település környezetében  végezték el a hulladéklerakók felderítését és dokumentálását. A számítástechnikai feldolgozást  és  a professzionális megjelenítést az utóbbi  években Szilágyi Botondnak köszönhetik.

- Veszprém önkormányzatával hagyományosan jó a kapcsolatunk. Két környezetvédelemmel foglalkozó munkatársával, Sebestyén Violettával és Károlyi Zoltánnal több, a lerakók felszámolásához anyagi forrásokat biztosító pályázat megírásában vettünk részt. Az elnyert 2-3 millió forintos összegek,  az önkormányzat saját erejével kiegészítve, sok száz köbméter szelektíven összegyűjtött hulladék biztonságos elhelyezését tette lehetővé. Amikor arra volt szükség, a kétkezi munkától sem riadtak vissza. Az egyik pályázatban szerepelt egy olyan vízvédelmi területen lévő hulladéklerakó, amely egy 13 méter mély  árokban feküdt. Ott a rakodógép nem tudott dolgozni, ezért József a fiával két héten át hordta ki a több teherautónyi hulladékot a gödörből. Az elmúlt két évben a Pannon Egyetem felkérésére „A felsőoktatási együttműködés a vízügyi ágazatért” projektben vettek részt.

A felderítő munka közben néha érdekes dolgok történnek.

- Életem egyik legizgalmasabb felfedezése volt, amikor barátommal 2003-ban a Nemesvámos melletti Baláca fölött repülve érdekes mértani alakzatokat fedeztünk fel a gabonatáblában. Épületek alaprajzai rajzolódtak ki a késő délutáni surlófényben, amikor a Nap már alacsony szögben világította meg a felszínt. A  falak felett a  gabona néhány  centiméterrel alacsonyabbra nő, és a színe is egy kicsit eltér a környezettől. Mindezt nem lehet észrevenni, ha az ember kombájnt vezet, vagy besétál a búzatengerbe. A Bakony Múzeum munkatársainak is meglepetést okozott a felfedezésünk. Még arra is lehetőséget kaptunk, hogy egy régészeti kongresszuson beszámoljunk a felfedezésünkről. Mondanom sem kell, azóta minden évben tettem egy utat arrafelé, már csak azért is, mert középiskolásként nyaranta részt vettem a római korból származó villagazdaság feltárásában.  Idén májusban újabb „vonalakat” sikerült lefényképeznem. Néhány nappal később feleségem segítségével a sarokpontok koordinátáit is rögzítettük.

Vajon mennyire veszélyes a repülésnek ez a változata? Az elmúlt 25 év alatt kétszer volt úgy, hogy  leállt a sárkányrepülő motorja, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtania. Ilyenkor nem szabad pánikba esni, mert a gép „levitorlázik” a magasból. Veszprém környékén oda kell figyelni a lökésszerűen érkező gyors légáramlatokra, amelyek leszálláskor akár fel is boríthatják a gépet.

József soha nem felejti el oktatója intelmét: „A levegőben mi csak vendégek vagyunk!” Nem csak komoly felkészültségre, de vasfegyelemre is szükség van odafent, mert a legkisebb hiba is súlyos következményekkel járhat. Nagy sebességnél stabilabban repül a gép,  a magasság biztonságot jelent, hiszen több idő van egy esetleges kényszerleszállás előkészítésére.

Megtudom, hogy a repülés meglehetősen drága hobbi, sokba kerül a gép karbantartása a szükséges biztosítások beszerzése.

- Nagyon szeretem a mindennapjaimat  segítő öreg tárgyakat. Nem véletlen, hogy egy 25 éves Ford Oriont használok. De a sárkányrepülőgép az más, élettartama rövid, hamar „megöregszik” és használhatatlanná válik. Ami a családomat illeti: néhány hete megszületett második unokánk Ausztráliában. Szeretnénk mihamarabb odarepülni és megölelni a család új tagját.

Csak a poén kedvéért tegyük hozzá: a 13 ezer kilométeres utat a házaspár nem sárkányrepülővel teszi majd meg. Bár, ha Józsefen múlna

Kaposvári József fontosabb elismerései:

Környezetbarát találmány minősítés. (A Visegrádi Országok és a Magyar Feltalálók

Egyesületének közös nemzetközi versenye, 2005) A Környezet Védelemért aranyérem. (A Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók díja, 2003) A XI. Innovációs Nagydíj Pályázat elismerő oklevele. (2002)

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!