Milliókkal tartoznak neki, ezért bontja az autópálya melletti utat az M7-es egyik alvállalkozója

Zalakomár - Több mezőgazdasági feltáró út bontását kezdte meg szerdán az M7-es építésének egyik alvállalkozója, egy zalaegerszegi cég, mely közel 43 millió forintos követelést vásárolt meg az utak építésével megbízott, szintén zalai társaságtól. Utóbbi cég azért adta el követelését, mert hónapok óta nem tudta behajtani a bedolgozott anyagok ellenértékét.

Kiss Nikolett

Az M7-es autópályához kapcsolódó, Zalakomár térségében lévő mezőgazdasági feltáró utak kialakításán több zalai vállalkozó, illetve cég, köztük a zalaegerszegi Zalasprint- M Kft. dolgozott. Az utak átadására e hónap végén került volna sor, ám miután a megrendelő csak részben fizette ki a munkálatok ellenértékét, bontani kezdték az elkészült szakaszokat.

- Minket a nyíradonyi Nyírút Kft. bízott meg a föld, illetve a mészkőzúzalék bedolgozásával - elevenítette fel a történteket Gaál Zoltán, a Zalasprint-M Kft. építésvezetője a Zalai Hírlapnak.

 - A leszállított anyag, valamint az elvégzett munka ellenértéke körülbelül 83 millió forint volt, melyből késedelmesen ugyan, de 40,6 millió forinthoz sikerült hozzájutnunk - így Gaál Zoltán. - A fennmaradó mintegy 43 millió forintot azonban nem tudtuk behajtani, a Nyírút Kft. elérhetetlen volt. Később azt hallottuk, hogy az ügyvezető ellen büntetőeljárás indult, s most előzetes letartóztatásban van, mert az M6-os autópályánál is hasonló ügyekbe keveredtek.

Az előzetes letartóztatás tényét szerdán egyébként Ambrus Péter ügyvéd is megerősítette, aki hozzátette: ezen büntetőjogi eljárás nem a Nyírút Kft.-vel kapcsolatban folyik az ügyvezető ellen.

Mint kiderült: a Zalasprint- M Kft. az M7-es építésével közvetlenül megbízott Porr Építő Kft.-t is megkereste a kifizetetlen számlák ügyében, ám a fővállalkozó levélben kifejtett álláspontja szerint cégük nem volt szerződéses viszonyban a zalai céggel, így nem áll módjukban segíteni. A fővállalkozó ugyanakkor a Polgári Törvénykönyvre hivatkozva azt is írta: szerintük a feltáró szakaszokat nem lehet elbontani, azok alkotóelemei ugyanis az utak részét képezik, anélkül pedig a tulajdonjog fenntartása sem érvényesülhet.

- A mi álláspontunk egészen más e tekintetben, mi ugyanis olyan szerződést kötöttünk a Nyírút Kft.-vel, hogy mindaddig a mi tulajdonunkat képezi a bedolgozott anyag, ameddig nem kerül kifizetésre annak ellenértéke. Mivel ez nem történt meg, a mi tulajdonunkat képezi a 20 ezer tonna mészkő és a 20 ezer köbméter föld is - érvelt a Zalasprint képviselője.

A történet persze nem ilyen egyszerű, a pórul járt zalai cég megpróbálta felderíteni, hogy a munkát eredetileg megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) neve alatt végül is hány alvállalkozón ment át a beruházás.

Mint kiderült: a NIF a PVT-M7 Konzorciumot bízta meg, melyben a Porr Építő Kft. volt a fő résztvevő. A Porr ezt követően kiadta a munkát a Mező- Bau Kft.-nek. A megrendelés ezután a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft.-hez került, onnét pedig a Nyírút Kft.-hez, végül a tényleges munkát a Zalasprint- M Kft. végezte el.

Szintén az ügy érdekessége, hogy a Kutas B.B.B. ügyvezetője pár hete öngyilkos lett, a céget pedig felvásárolta egy másik gazdasági társaság, mely ellen azóta már felszámolás indult.

Visszatérve a szerdai esetre; miután a Zalasprint-M Kft. hónapok óta nem kapta meg jogos jussát és a fizetésképtelenség réme fenyegette, eladta a követelést a szintén zalaegerszegi "Ittasofőr" Kft.- nek, melynek emberei szerdán elkezdték az utak bontását.

- Felszedjük a mészkövet és a földet, aztán később értékesítjük - mondta Mészáros László ügyvezető. - A mi álláspontunk szerint ezek a szakaszok hivatalosan nem minősülnek útnak, az átadás ugyanis csak a hónap végén lett volna. Természetesen, ha valaki kifizeti egy héten belül a fennmaradó közel 43 millió forintot, befejezzük a föld és mészkő elszállítását.

Időközben az egyik generálkivitelező, a Kutas B.B.B. Kft. képviselője is megjelent a helyszínen. Először autójával próbálta elállni a teherautók útját, majd nem sokkal később a rendőrséget is kihívta. A vitázók igazoltatása közben újabb pórul járt alvállalkozók érkeztek.

- Van pofád kihívni a rendőröket, amikor ti vagytok a zsiványok, ti vagytok azok, akik nem fizették ki az elvégzett munkát? - vonta kérdőre ingerülten a Kutas B.B.B. Kft. képviselőjét Balassa Károly, a becsehelyi Terepfuvar Kft. vezetője, akinek közel 20 millió forinttal tartoznak. Németh Gyula, a teskándi Németh és Társai Kft. ügyvezetője is fut a pénze után. Többek között ők végezték a föld és a mészkő fuvarozását, melyért 6,7 millió forintot kellett volna kapniuk.

- Nagy érvágás ez a cégnek, jelenleg hitelből vagyok kénytelen finanszírozni a működést - mondta az ügyvezető. - Mielőtt elvállaltuk volna a munkát, természetesen megpróbáltunk utána nézni ezeknek a cégeknek, de sajnos csak később jöttünk rá, hogy a láncolatban több olyan vállalkozás is van, amit kifejezetten erre a bizniszre hoztak létre. Ezeknek csak aktatáskájuk volt, amibe a pénzt pakolták. Amúgy a zalai alvállalkozók szerint a NIF nagyságrendekkel több pénzt fizetett ki a feltáró utak építésére, mint amibe azok ténylegesen kerültek.

Ráadásul a sor végén lévő alvállalkozók, akik ténylegesen elvégezték a munkát, a jussukat sem kapták meg vagy csak részben fizettek nekik.

A Zalai Hírlap megpróbálta felkutatni az ügy további szereplőit is, így például a Kutas B.B.B. Kft. illetékesét is, akit telefonon el is értek. Az érintett közölte: közleményt adnak ki, melyben ismertetik saját álláspontjukat, ám ezen dokumentum nem érkezett meg a szerkesztőségbe.

A Porr Építési Kft. sajtóközleménye viszont igen. Ebben az áll, hogy közvetlen alvállalkozójuknak, a már fent is említett Mező-Bau Kft.-nek mindig határidőben fizettek. Mivel a Porr nem áll szerződésben a Zalasprint-M Kft.- vel - mely társaság az alvállalkozói láncolat ötödik tagja -, ezért nem is tudják elbírálni a zalai cég követelésének jogosságát.

Mindazonáltal a Porr elfogadhatatlannak és jogellenesnek tartja a utak visszabontását, ezért a területileg illetékes jegyzőktől birtokvédelmet kértek.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is megkerestük, ahonnét az előbbihez hasonló tartalmú írást küldtek. Magyarán: a NIF sincs szerződéses viszonyban a zalai alvállalkozókkal, így az állami társaság is csak sajnálatát fejezte ki a történtek miatt.

A NIF szerint egyébként az utak még nem készültek el, ezért a kifizetések sem történhettek meg.

További részletek a Zalai Hírlapon

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!