2011.07.10. 11:07
A Pogány Madonna legendája - Megtaláltuk a harminc éve eltűnt szobrot
Megoldottuk a héten azt a három évtizedes rejtélyt, amely generációkat foglalkoztatott, s a Balaton legendájává vált, akár a visszhang.
A tihanyi apátságban jelenleg is sokan keresik és szeretnék megnézni a Pogány Madonnát, pedig ez az értékes műkincs csak a képzelet szülötte. Harminc éve tűnt el a kíváncsi szemek elől, s azóta sokan találgatják, hová is rejtették a szobrot. Mi kalandos úton, de megtaláltuk, nem másnál, mint Bujtor István fiánál, Balázsnál, aki egy másik ereklyét, Sándor Mátyás kalapját is őrzi.
Bujtor István első Ötvös Csöpis filmjét, A " target="_blank">Pogány Madonnát 1980-ban egymillió néző látta a mozikban - ez akkor rekordnak számított - azóta pedig reneszánszát éli az alkotás a televíziókban. Generációk szerették meg a csetlő-botló Kardos doktor és a pofonosztó Csöpi balatoni kalandjait. A nemrég lezajlott tihanyi Bujtor István Filmnap is ezzel a mozival kezdődött. A vetítés után több néző próbálta megtudni, hol is van valójában a Madonna, főleg annak tudatában, hogy a tihanyi apátságban a mai napig turistacsoportok is szeretnék látni ezt a kitalált és nem létező műkincset.
A film forgatókönyve alapján a Pogány Madonna Demeter istennőt ábrázolja, görög eredetű aranyszobor és Sajkodon egy római kor házban leltek rá a XVIII. században. A történet szerint ezt rabolják el az apátságból, majd sok kaland után Csöpi kinyomozza, hová is rejtették a műkincset. Azóta viszont nyoma veszett ennek a filmgyári kelléknek. A napvilágra került hírek szerint a balatonfüredi Korompai Árpád sem látta soha szobrot, pedig Puzsár Bélával együtt a füredi klubban annak idején ő alakította át annak a Star-típusú hajónak a tőkesúlyát, amelyben aztán végül Ötvös Csöpi megtalálja a Madonnát.
- Azt nem tudom, hol a Pogány Madonna, de az biztos, óriási értéket képviselnek ezek a filmkockák, s ötven év múlva még többet is érnek, hiszen a jövő generációja ezeken a filmeken keresztül is bepillanthat a történelembe. A vitorlázás és a Balaton Bujtor István számára mindig meghatározó volt, szerepe e vizes sportág és a balatoni hajózás népszerűsítésében felbecsülhetetlen. Filmjeiben sok régi vitorlásbarátunk tűnik fel. Úgy tekinthetünk Bujtor Istvánnak Balatonhoz kötődő népszerű filmjeire, mint kordokumentumokra. Nosztalgiával lehet szemlélni azt, milyen is volt az 1980-as években a vitorlásélet a tavon, nézhetjük azokat a hajókat, melyeket ma már nem lehet látni a vízen - mondta korábban Hantó István a Balatonfüredi Yacht Club örökös tagja. A sportvezető jó kapcsolatban volt az elhunyt színművésszel, aki hatszoros magyar bajnok vitorlázó volt.
Talán ezért sem véletlen, hogy a Pogány Madonnát Bujtor István jó barátja, egy másik legendás sokszoros vitorlázóbajnok, olimpikon, a balatonföldvári Holovits György őrizte harminc évig. A rejtély kulcsa nála volt sokáig.
- Csillaghajóztam annak idején, válogatott voltam - Pista is ebben a hajóosztályban versenyzett -, s több vitorlázóval együtt szerepeltünk is a filmjeiben. Akkoriban rendeztek egy Pogány Madonna Vitorlásversenyt, ezt megnyertük, s ennek volt a fődíja a filmbéli szobor. Fő helyet kapott, aki jött hozzánk, megcsodálta. Harminc évig őriztem, szép emlék ez számomra. Pista a halála előtt nem sokkal járt nálam és akkor oda akartam neki adni, úgy éreztem, ennek nála lenne a legjobb helye. Nem akarta elfogadni. A temetése után viszont átnyújtottam a szobrot a feleségének, Juditnak - tudtuk meg a legendás vitorlázótól.
Bujtor Judit pedig odaadta a gipszből készült filmgyári kelléket Bujtor Balázsnak. A népszerű színművész fia azóta büszkén őrzi ezt a kultikus szobrot, édesapja egy másik legendás szerepére emlékeztető tárggyal, Sándor Mátyás kalapjával együtt.
Mesélte, a közelmúltban kocsit mosott otthon, s egyszer egy járókelő szólt neki, hogy "tudom, ki vagy, Ötvös Csöpi, Pogány Madonna". Erre Balázs azt mondta neki, hogy várjon, és kihozta megmutatni az igazi Pogány Madonnát. A fiatal fiúnak tátva maradt a szája és sokáig nem hitte el, hogy valóban a filmből ismert szobrot látja. Bujtor Balázs most azon gondolkodik, hogy lefotózza a filmgyári kelléket, készíttet egy naptárt, amely a Pogány Madonnát ábrázolja.
Talán azért is, hogy a szobor legendája tovább tudjon élni. Bujtor István emlékével együtt.
Ereklyevadászat az időben
A tárgyak ereje az emlékezés tükrében érezhető. A Pogány Madonna egy korszak jelképe. A nyolcvanas évek Zsigulis időszakának, az akkori balatoni nyárnak, életérzésnek, a nyugat utáni vágynak a szimbóluma, amikor nem lehetett csak úgy telefonálni bárkinek is az országban, de a Helka Discoban villogtak a színes Tungsram égők, a dobozos sör bontásának hangjára felkapták a fejüket még a csendes sarkokban meghúzódó valutázók is, akik aztán beültek a moziba, egy Piedone filmre. Filmereklyékre, legendákra szükségünk van az időben. Összekötő kapocsként, hogy fél szavakból is megértsük egymást. Mert egy olyan mondaton, hogy "Tűz Csucsu!", csak azok tudnak mosolyogni bármikor, akik érzik a tárgyak sugározta energiát is. A film örök forgásában.