Sokba kerül az ittas vezetés - Újabb szigorítás előtt

Változások lesznek a közigazgatási bírságban július elsejétől; a tervezet szerint az ittas vezetés szabálysértése is bekerül a közigazgatási bírság hatálya alá, vagyis a módosítás szerint kétszázezer forintot "ér" majd a 0,8 ezrelék alatti véralkoholszint, míg felette a jelenlegi hatályos szabályozás marad, vagyis feljelentés után a bíróság dönt a büntetés mértékéről.

Halmos György

Többek között a hamarosan életbe lépő jogszabály-változások, a bírságolási gyakorlat és a sokszor valóban indokolatlan táblaerdő is szóba került közlekedéssel kapcsolatos fórumunkon.

Reiter Barnabás alezredes, a megyei főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője volt vendégünk, aki a telefonálóknak válaszolt a közúti közlekedés témakörében felmerülő kérdésekre. A közlekedés mindenkit érint, ebben a témakörben igen erőteljes aktivítás jellemzi olvasóinkat, akár személyes történeteken, szituációkon, vagy az újság népszerű sms-fórumán keresztül. A balesetek számának évek óta tartó csökkenésében erőteljesen közrejátszottak a jogszabály-változások, hiszen az objektív felelősség bevezetése óta jó pár esetben megszűnt a büntetés alóli kibújás gyakran használt indoka.

Nemcsak az autósokra, de például a biciklisekre is kiterjed a közigazgatási bírság, 30 ezer, illetve 100 ezer forintos csekk jár az alkoholfogyasztásért véralkoholszinttől függően. Vagyis egy hónap múlva sokba kerülhet majd a "csak beugrottam ide a kocsmába néhány sört inni" kezdetű mondat szondáztatás után a kerékpárostól.

A közlekedési fórum első telefonálója egy hölgy volt, aki a Cholnoky-lakótelepen él. Az iránt érdeklődött, hogyan lehetne rendszabályozni azokat az autósokat, akik úgy hallgatják a járművükben a magnót, hogy az emeleteken is beleremegnek az ablakok?

- Magánügy, hogy milyen hangerővel hallgatja járművében az audioberendezést valaki, erre vonatkozó közlekedési jogszabály nincs, általában az egymás mellett élés íratlan szabályainak kellene irányadónak lennie ilyen esetekben -  közölte Reiter Barnabás alezredes. - Valóban balesetveszélyes, és van annak kockázata, ha valaki úgy hallgatja a kocsijában a zenét, hogy emiatt más, külső hangot nem észlel. Elég arra gondolni, hogy a zene elnyomhatja egy közeledő mentőautó szirénájának hangját.
 
A telefonok közötti szünetben szóba kerül az elmúlt napok "slágertémája", a közigazgatási bírság július elsejei változása. A módosítás következtében a gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértése kikerül a közigazgatási bírság hatálya alól. Ugyanakkor a biztonsági öv használatának elmulasztása és a  korábban említett ittas vezetés szabálysértése átkerül, a díjtételek (200, 100, illetve 30 ezer forint, amelyekből utóbbi kettő a nem gépjárművel közlekedőkre vonatkozik) még tervezetek.

Sokakat érdekel, fogalmazhatunk úgy is, zsebbe vágó téma a sebesség-ellenőrzés és annak módja. A mérés helyszíneinek kiválasztásával kapcsolatban korábban is sokan jelezték fenntartásaikat, azon véleményüknek hangot adva, hogy szerintük a szabálytalan módon (például forgalomtól elzárt területen) készített felvétel megkérdőjelezhető.

- A KRESZ tavaly óta lehetőséget ad arra, hogy sebességmérést végezzenek olyan helyeken, ahol a megállás és a várakozás tilos - ismertette az osztályvezető. Ez az engedély a közútra vonatkozik, vagyis magában foglalja az úttestet, útpadkát, az árkot és a járdát is. Annyi kitétel van, hogy a gyalogos- és járműforgalmat indokolatlan módon nem szabad akadályozni - tette hozzá. Vagyis tulajdonképpen bárhol lehet mérni, azonban talán jó hír az autósoknak, hogy a főkapitányság vezetésének az az állásfoglalása: a sebességmérést végző autónak nemcsak szabályosan kell állnia, hanem a szabályosság látszatát is kell sugallnia. Az előbb említett főkapitánysági állásfoglalás nem támogatja a kint felejtett tábláknál a mérést - hangsúlyozta az alezredes.

Ez át is vezet a következő kérdésre, ami a 72-es főút Litér-Balatonfűzfő között épülő szakaszát érinti. A 72-es főút átépítése során kialakított közlekedési rend kaotikus, az ember nem tudja, milyen logika alapján teszi ki az építtető a közlekedési táblákat, talán az a legjobb kifejezés, hogy amit éppen találnak.

- A rendőrség a Varjas-telepnél lévő 50-es táblánál mért, de az indokolt volt, hiszen gyalogátkelő épült, hosszú ideje munkálatok vannak ott - ismertette az osztályvezető. A táblákkal kapcsolatban Reiter Barnabás megemlítette, hogy a rendőrség továbbra is várja azon állampolgári bejelentéseket, amelyek kint felejtett vagy zavaró közlekedési táblákról értesítenek. Minden esetben intézkednek vagy továbbítják az illetékeseknek a jelzést.

A 72-es főút egyébként is nagy népszerűségnek "örvend", a berhidai elágazó kialakításával kapcsolatban korábban többen is jelezték problémáikat. A jelenlegi állapot konszolidált ahhoz képest, ahogy ősszel ott hagyták, sikerült valamennyire normalizálni a helyzetet. Az alezredes információi szerint  külön balra kanyarodó sáv lesz kialakítva, így rendeződik a kereszteződés forgalma.

Van, aki nem kevesebb, hanem több rendőrt szeretne látni az utakon. Érkezett kérdés, pontosabban kérés az osztályvezetőhöz azzal kapcsolatban, hogy a korábbiakhoz hasonlóan többször legyenek rendőrök a szabadság-lakótelepi ki-behajtónál. Az alezredes ígéretet tett arra, hogy lehetőségeikhez képest sűrűbben lesznek ott kint.

Van, amikor már a fék sem segít

A hagyományos mellett automata és mozgó járműben lévő sebességmérőt is használnak a gyorshajtók kiszűrésére, telepített viszont még nincs.

A megyében is van olyan modern eszköz, ami képes úgy mérni a sebességet, hogy közben a rendőrautó mozog. Ez a szerkezet GPS-jel alapján határozza meg a rendőrautó sebességét, illetve a hordozó jármű és a bemért autó sebességkülönbségét. 

A megyében használt sebességmérők hatótávolsága több mint másfél kilométer, vagyis igen kicsi az esélye annak, hogy időben észreveszik a gyorshajtók. Vagyis, ha az autós akkor lép a fékre, amikor meglátja  a traffipaxot, addigra elvileg már "rég" bemérték.

A hagyományos eszközök fényképet, illetve fényképsorozatot készítenek a járművekről. Az újabb készülékek viszont zárt rendszeren keresztül továbbítják a képeket.  Ezek csak egy képet készítenek a  gyorshajtó járműről, az alapján  szabja ki az objektív felelősség hatálya alá tartozó közigazgatási bírságot  a hatóság.  Ennél a típusnál a kezelő rendőr állítja be a  sebességhatárokat, például  50-nél 65-öt, vagyis az ennél gyorsabban haladóknál lép működésbe a kamera.

 

Érdekes, hogy az A pontból B pontba való eljutás, magyarul a közlekedés mennyire érdekli az embereket. A foci és a politika mellett talán ez a harmadik téma, amihez mindenki hozzá tud szólni. Ennek ismeretében, illetve annak tudatában, hogy mennyi sms foglalkozik a Naplóban a közlekedéssel, a rendőrökkel, a sebességméréssel, milyen sok témát adnak olvasóink, mégsem lehet azt mondani, hogy izzott volna a telefonvonal. Pedig szakember válaszolt minden kérdésre. Ennél is furcsább az az érdektelenség, ami múlt héten a főkapitányságon rendezett közlekedési fórumot jellemezte, pedig ott legalább fél tucat szervezet, a közútkezelő illetékesétől az autósiskola vezetőjéig képviseltette magát. Ebből le kell vonni a tanulságot, miszerint közlekedni mindenki tud: vagy így, vagy úgy...

Halmos György

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!