2009.11.10. 19:52
Sorok állnak az irodákban - A casco ma még önálló életet él
Megyei körkép - November utolsó napjáig van lehetőségünk arra, hogy felbontsuk a gépjárművünkre vonatkozó kötelező felelősségbiztosítási szerződést. Idén még az év utolsó napjáig újra kell kötni.
Jövőre megváltoznak a feltételek, nem kell mindenkinek azonos időpontban megkötnie a biztosítást, és az évforduló lejárta előtt egy hónappal lehet majd felbontani a szerződést. A legjobb ajánlat kiválasztásában ebben az évben már sokaknak segítenek az internetes kalkulátorok, és egyre többen élnek a biztosítási alkuszok segítségével is. A különféle biztosítók ajánlatai között igen nagy eltérések lehetnek. Az azonban általánosnak látszik, hogy a fiatal, nem túl régi jogosítvánnyal rendelkező, városban lakó és nagy teljesítményű kocsival járó sofőröknek kell a legmagasabb díjra számítaniuk. Nagyobb gyakorlattal a vezetés is biztonságosabb, ezzel a kockázat és a díj is csökken.
Ez lesz az utolsó nagy roham?
A tízóraiját is csak késő délután tudta elfogyasztani Szeilerné Nyerges Edit, az Agape-2000 Biztosítási Alkusz és Tanácsadó Kft. irodavezetője. Ezt is csak azért engedhette meg magának, mert az ügyfele otthon felejtett egy adatot, ami szükséges a pontos kalkuláció elkészítéséhez. Közel lakik, nem érdemes másik ügybe belekezdeni addig, amíg visszatér. Jöhet a tízórai.
- A legtöbben a jövő évi változásokról érdeklődnek először - tájékoztat Szeilerné Nyerges Edit. - Arról az ügyfelek többsége hallott, hogy jövőre nem november 30-ig kell felmondani a meglévő biztosításokat és december 31-ig újrakötni. Január elsejétől a biztosítás megkötésének az évfordulója előtt harminc nappal lehet felmondani a meglévő szerződést. Ez persze nyilván azt is jelenti, hogy még egy-két évig marad a mostani gyakorlat, hiszen a jelenleg üzemben lévő gépkocsikra még december 31-ig kell megkötni a biztosítást. Nem tudom, hogy a későbbiekben az ügyfelek majd mennyiben figyelik az évfordulót, fejben tartják-e, mikor esedékes a váltás. Az az ügyfélnek mindenképpen kedvező változás az új szabályozásban, hogy a jövőben, nem most, a szerződő fél által tett nyilatkozat alapján is a legkedvezőbb bónuszfokozatba sorolhatjuk az ügyfelet, nem kell megvárni a kártörténeti igazolást. Sőt, ha díjhátralék miatt szűnik majd meg egy biztosítás, akkor is megmarad az elért bónuszfokozat.
Fontos, hogy az idei kampányban kell megkötniük a kötelező biztosítást a segédmotorral felszerelt kerékpárokra és a quadokra, mert a jövőben ők sem közlekedhetnek érvényes biztosítás nélkül. A GfK Hungária legutóbbi felmérése szerint a lehetőségekről való tájékozódás fő forrása idén az internet lesz. Az összes érdeklődő kétharmada ezt az információforrást is segítségül fogja hívni döntésének meghozatalához. A váltást tervezők egynegyede az újságokban elhelyezett tarifatáblázatokat is szívesen átvizsgálja majd, de komoly rohamra számíthatnak a biztosítási üzletkötők és alkuszok is.
- Sokan élnek az általunk nyújtott szolgáltatásokkal - folytatja az irodavezető -, mert mi átlátjuk a teljes piacot, mindenkivel kapcsolatban vagyunk, könnyebben ki tudjuk választani az ügyfélnek leginkább megfelelő, vagy legkedvezőbb árú szerződést. Mi is tapasztaljuk, hogy még mindig érdemes akár ugyanannál a biztosítónál felbontani a szerződést, aztán az év utolsó napjáig újrakötni, ezzel átlagosan évi tízezer forintot lehet megspórolni. Azoknak, akiknek cascójuk is van, ma még külön kell figyelniük arra, hogy annak a felmondási ideje a kötés évfordulóját megelőző harminc nap, ha váltani akarnak. A jövő évtől érvényes szabályoknál ez már nem így lesz, együtt mozoghat a két biztosítás, ha együtt kötik őket.
Szeilerné Nyerges Edit azt is elmondta még, hogy ebben az évben több biztosító szorgalmazza, hogy az ügyfelek, akik náluk kötik meg a kötelező biztosításukat, tájékozódjanak a többi biztosításukról és a nyugdíjpénztárukról is. Vannak olyan biztosítók, amelyek a tizennégy éven aluli gyermeket nevelő autósnak díjkedvezményt adnak. Mellesleg tavaly még két gyermekre adtak kedvezményt. A biztosítási alkuszok nemcsak a biztosítás megkötésében segítik az ügyfeleket, hanem a további ügyintézésben is. Legtöbbjüket hétvégén is lehet keresni, ha baj történt, segítenek a keletkezett károk rendezésében is.
A kötelező biztosítás nevében foglaltatik, hogy nem szabadon választható dolog, törvényi kötelesség, amely a gépjármű-tulajdonosokra vonatkozik: teherautó, személyautó, motorkerékpár, s most már a korábban ide nem tartozó segédmotorral felszerelt kerékpárok és a quadok is ebbe a körbe tartoznak. Amikor közlekedünk, tudnunk kell igazolni, hogy rendelkezünk az adott gépjárműre kötelező biztosítással, motorkerékpáron matrica, egyéb gépjármű esetén a biztosító által kiadott igazoló lap vagy kötvény segítségével.
A rendőr a kötelező biztosítási szerződés megkötését jogosult ellenőrizni, az azt igazoló lapot elkérni, az aktuális időszakra vonatkozó csekk befizetését törvényileg nem jogosult, de javasolt magunknál tartani.
Műszaki vizsgán, illetve baleset esetén szintén igényelt dokumentum a felelősségbiztosításról szóló szerződés igazoló lapja. Külföldön járva szükséges a kötelező biztosításhoz járó zöld kártya bemutatása, amit elkérhetnek a rendőrök. Bizonyos biztosítók ezt automatikusan postázzák a szerződéskötés után, egyéb biztosítóknál külön igényelni kell a kiállítását. Alapesetben a kötelező gépjármű-felelősség- biztosítási szerződés határozatlan idejű, a biztosítási díj törlesztése történhet csekken, banki átutalással, csoportos beszedési megbízással. Lehetőség van a biztosítás szüneteltetésére is, amennyiben az üzemeltető a gépjárművet minimum két, legfeljebb hat hónapra kivonja a forgalomból ideiglenesen.
A bónusz-malus néven ismert rendszer lényege, hogy balesetmentes közlekedéssel évente egy kedvezőbb besorolást kapnak a gépjármű-tulajdonosok, ami által a kötelező biztosítás díja az eredeti díj felére mérséklődhet, fordított esetben, halmozott közlekedési balesetek esetén akár a háromszorosára nőhet. Most még nemcsak a baleseti károkozás ronthat a bónuszbesoroláson, hanem a késedelmesen fizetett biztosítási díj is, erre is ügyelni kell. A legkedvezőbb bónusz kategória esetleges eléréséhez 11 év szükséges. Kisebb károkozások esetén érdemes felmérni a lehetőséget, hogy a kárt ne a köte- lező biztosításunk által fedezzük, hanem saját zsebből, mert több költséget okozhat hosszú távon a bónusz kategória romlásával, mint egy egyszeri összeg kifizetésével saját zsebből.
Három olyan eset létezik közlekedési balesetek során, amikor a rendőrség hívása nélkülözhetetlen: személyi sérülés esetén, olyan baleset során, amikor külföldi jármű is részese a balesetnek, a részt vevő felek nem tudnak meg-egyezni egymással abban, hogy ki követte el a hibát.