2009.08.04. 10:49
Körforgalmat építenek
Veszprém - Legközelebb Budapest út - Jutasi út kereszteződésében szeretnének kialakítani a megyeszékhelyen körforgalmi csomópontot.
Erről a polgármesteri hivatal városfejlesztési és városüzemeltetési irodájának vezetője tájékoztatta lapunkat.
Schmidt Istvántól megtudtuk, belterületi utak fejlesztésére írt ki pályázatot a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács, ezen kíván részt venni a város.
A Hotel Veszprém előtti körforgalmat a hely adottságai miatt a gördeszkázók, görkorcsolyázók által használt tér felé lehetne kiterjeszteni. Jövő évben már elkészül
(Fotó: Penovác Károly)
A városközpontban és az oda vezető fontosabb útvonalakon a forgalom áteresztését ma még elsősorban közlekedési lámpákkal oldják meg.
Sokkal jobb hatásfokkal működnek azonban a körforgalmak, ezért az anyagi lehetőségek és műszaki paraméterek függvényében minél több kereszteződésben szeretnének ilyet kiépíteni.
A városban az egyik legforgalmasabb csomópont a Hotel Veszprém előtt a Budapest út - Jutasi út kereszteződés átalakítására, a völgyhíd rekonstrukciójával együtt a mostani pályázaton szeretne közel 400 millió forintot nyerni az önkormányzat.
- Ha ez a csomópont kiépül a tervek szerint már a 2010-ben -, maga után vonja az ide csatlakozó útvonalakon is a körforgalmak kialakítását. Ilyen helyszínek például a Kopácsi út - Jutasi út, a Budapest út - Bajcsy-Zyilinszky úti kereszteződés vagy a Radnóti tér.
Az utóbbiakkal együtt a költségek milliárdos nagyságrendre rúgnának, ezért ezeket az átalakításokat csak hosszú távon tervezi elvégezni a város.
A Hotel Veszprém előtti körforgalmat a hely adottságai miatt a gördeszkázók, görkorcsolyázók által használt tér felé lehetne kiterjeszteni. Ezért az extrém sportágak művelőinek - akik között világ- és Európa-bajnok is akad - új helyszínt alakítanának ki valamelyik sportlétesítmény közelében.
*
Az egész világon dinamikusan növekszik a körforgalmak száma, mivel a jelzőlámpás kereszteződéssel szemben számos előnnyel bír. Míg az utóbbiban akkor is várakozni kell, ha más jármű nem akar áthaladni, a körforgalom áteresztőképessége dinamikusan igazodik a közlekedés ritmusához.
A folyamatos haladás kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményez.
Kiépítése ugyan drágább, mint a közlekedési lámpával szerelt csomópontté, de elkészülte után az üzemeltetése már olcsóbb, hiszen gyakorlatilag nincsenek költségei, nem merül fel áramdíj, és minimális a karbantartási igénye. Egyetlen hátránya van, a jelentős helyigény.