Autóforgalmazás - Hol van még a mélypont?

Megyei körkép - Fél év alatt negyven százalékkal csökkent az eladott új személygépkocsik száma hazánkban. Ha kizárólag az idehaza forgalomba helyezett gépkocsikat nézzük, ennél is brutálisabb a visszaesés.

Tremmer Tamás

Egyre inkább nem tudni, mire számíthatnak a márkakereskedők az idén és a jövőben. Sok jóra nem, annyi bizonyos. Az új autók forgalma hazánkban lassan öt éve feltartóztathatatlanul csökken. Ráadásul egyre drasztikusabban.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) legfrissebb statisztikai adatai szerint tovább csökkent hazánkban az új autók értékesítése. És ez így megy immár 2003 óta... Míg 2008 első félévében 85211 új személygépkocsi talált gazdára Magyarországon, addig 2009 hasonló időszakában mindössze 51069! A visszaesés 40,1 százalékos!

Az MGE negyedévente adja ki statisztikáját, amelyben 37 személygépkocsi márka országos értékesítési adatai alapján készül. A félévi adatokat feldolgozó listájukból kiderül, egy-két alacsonyabb darabszámú márka kivételével mindegyik jócskán megszenvedte a kereslet visszaesését. A vezető márkák között nem ritka a 40-50 százalékos csökkenés, de a Skodánál például 66,8 százalék a visszaesés mértéke. Üdítő kivétel a Nissan, amely megőrizte tavalyi darabszámait.

Az idei első félévben a legtöbb autót továbbra is a Suzuki szállította a piacra, ez idő alatt 8934-et adtak el, szemben a tavalyi 14448-cal. Az Opel 5221 darabbal őrzi második helyét, de tavaly ők is 9907 darabnál jártak. A Ford visszaesése is szembeötlő, a lista harmadikjaként 4944-es értékesítéssel (tavaly 9502-nél jártak).

Őket a Volkswagen (2009:4146; 2008:6897) követi, majd a Toyota (2009:3980; 2008:5615), a Renault (2009:2659; 2008:3372), a Skoda (2009:2609; 2008:6038), a Fiat (2009:1754; 2008:3000), a Honda (2009:1899; 2008:2199), valamint a Peugeot (2009:1801; 2008:3721) került még be a top 10-be. Az ezres határt mindössze a Nissan (2009:1646; 2008:1683), a Chevrolet (2009:1568; 2008:3777), a Seat (2009:1458; 2008:2326), a Kia (2009:1302; 2008:1886) tudta átlépni.


(Infografika: Glogovcsán Nikola)

 

Egyes kereskedések túlélését az segítette elő, hogy a személygépkocsikat külföldre értékesítették. Az exportot támogatta a forintnak az euróhoz képest alacsony árfolyama, így az osztrák, szlovák vevő akár 15-20 százalékot is spórolni tudott. Éppen ezért ha a magyarországi forgalomba helyezésekhez viszonyítunk, még brutálisabb visszaesést tapasztalhatunk. A hazánkban eladott gépkocsik közül 11325-öt külföldre értékesítettek. Ha ezt a mennyiséget kivesszük a hazai értékesítésből, akkor a visszaesés 53,4 százalékos. Persze, ez az adat sántít, hiszen export korábban is volt, de minimális, hiszen az erős forint, a regisztrációs adó mellett ez nem volt jó üzlet a külföldieknek. Nem véletlen, hogy korábban a magyarok jártak Szlovákiába vásárolni... Mára megfordult az útirány. Mi lesz így veled hazai autópiac?
 
Zárnak be a szalonok

A helyzet katasztrofális, ugyanis öt éve folyamatosan csökken az értékesített új autók darabszáma hazánkban. Ezzel szemben a hazai importőr elvárásainak megfelelően európai-szintű szalonokat építettek a vállalkozóink. A több száz milliós beruházás mielőbbi megtérülésére esélyük sincs, sőt ma már a sima megtérülés sem biztosított. Az értékesített személygépkocsik számának drasztikus csökkenéséből származó bevételkiesés, a felvett hitelállomány nagysága pedig egyre-másra roppantja össze a vállalkozásokat. Megyénkben sorban zárnak be a szalonok (például Zircen, Tapolcán), Pápán és Veszprémben pedig több kereskedés is megszűnt.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!