2009.05.27. 11:45
Több a nyitott kérdés, mint a válasz a rádiós piacon
Tihany - Nem világos, mennyit ér egy analóg rádiós frekvencia, sem az, mik lesznek öt-tíz év múlva e platform vetélytársai, ahogy az sem egyértelmű, hogyan nyerhetne teret a digitális műsorszolgáltatás; így összegezhetőek a Media Hungary konferencia e témával foglalkozó szerda délelőtti előadásai, panelbeszélgetései.
A médiahatóság "a piaci körülmények változására reagáló díjrendszert" szeretne létrehozni, a kérdés csak az, hogy ezt fix díjakkal tegye-e, és szabjon-e összegplafont - mondta az Országos Rádió és Televízió Testületbe (ORTT) az SZDSZ által delegált Tímár János.
Közlése szerint az ORTT nem számol azzal, hogy a digitális átállás rövidtávon megváltoztatná a rádiós piacot.
A testültbe az MSZP által jelölt Gyuricza Péter arról beszélt: akkor van baj, ha az ORTT jövő csütörtökön nem tud dönteni a két országos kereskedelmi rádió frekvenciájának pályázati kiírásáról; emlékeztetett arra, hogy november közepén lejárnak ezek a jogosultságok.
Saját, más koncepciókkal versengő elképzeléseiről szólva elmondta: 350-700 milliós egyszeri díj mellett azt tartaná jó megoldásnak, ha a következő évtől - 200 milliós fix összeg mellett - az árbevétel tíz százalékát kellene leróniuk a nyerteseknek.
Tiszttartó Titusz, a Danubius Rádió programigazgatója, vezérigazgató-helyettese szerint viszont 200-400 millió forint "lehet az az összeg, ami még kitermelhető" a magyar piacból, a háromnegyed milliárdos summa pedig azt jelentené, hogy "gyakorlatilag nem éri meg befektetni ebben az ágazatban".
Szerinte ilyen feltételek mellett fennáll annak a veszélye, hogy egy, "a piacot kannibalizálni akaró kamikázeszereplő beígér, majd csökkentést kér" másfél-két év múlva.
Incze Kinga médiajogász ehhez azt fűzte hozzá, hogy a digitális átállásról szóló törvény 2014-re tűzte ki a ma elterjedt, analóg műsorszolgáltatás leállítási céldátumát, márpedig csak gazdasági szempontok szerint ilyen rövid távra nem érdemes terveznie olyan cégnek, amely megpályázná a két hullámsáv-tartomány valamelyikét.
Az Est Media Group-ot vezető Kádár Tamás "elhibázott koncepciónak" nevezte, ha a frekvenciapályázaton csak az számít, melyik versenyző mennyit hajlandó fizetni koncessziós díjként; mint mondta, a radiocafé 98.6-tal ők korábban már megmutatták, hogyan lehet kereskedelmi környezetben közszolgálati műsorokat adni.
"Iszonyatosan elhamarkodottnak" nevezte a 2014-es céldátumot Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója, megjegyezve, az e téren éllovas Nagy-Britanniában is csak 20 százalékos a digitálisan rádiózók aránya.
"Nem fognak az emberek készüléket venni, amíg nincs miért" - mondta, hozzátéve, Magyarországon ma csak egy analóggal együtt van értelme digitális frekvenciát szerezni.