2009.03.03. 03:28
Élet a sűrű fillér elv alapján
<b>Megyei körkép</b> - A tavalyi év második felében kezdődött gazdasági nehézségek először a főként az elő- és az utószezont meghatározó konferenciaturizmusban éreztették hatásukat, ugyanis novemberben-decemberben tucatnyi céges rendezvényt mondtak le a megyei szállodákban is. De mire számítanak az idén? - kérdeztük.
November óta érezhető a válság, a céges karácsonyi bulik egy részét lemondták, a másik részét pedig jóval kisebb pénzügyi keretből rendezték meg - kezdte Szíjártó Csaba.
A kenesei Hotel Marina Port igazgatója szerint még ehhez képest is visszaesés volt tapasztalható a téli hónapokban. A konferenciaturizmusban a május és a szeptember a legerősebb hónap, s a jelenlegi foglalási adatok szerint az erős májusra jók is az esélyek - véli.
Bízik abban, hogy a tavasz vége és a nyár nem lesz gyengébb az előző év forgalmánál.
- Ha a tavalyi számokat tudjuk tartani, az már jó, de még ebben is van némi kis optimizmus - mondta. Talán segíthet az euróárfolyam is, és jó hír, hogy az előfoglalások alapján komoly visszaesésre nem kell számítani a német piacról sem.
A konferenciavendégeket pótolandó a gyerekes családokra helyezzük a hangsúlyt, húsvétra elkészül a gyermekmedencénk, és elképzelhetőnek tartom azt is, hogy az idén itthon maradnak a magyarok, és a horvát tengerpart és a Balaton csatájából az idén a Balaton kerül ki győztesen.
A rendezvényszegmens volument jelent a hotelekben, ugyanis ezeken mindig leg-alább 50-100 vendégre lehet számítani, ezért is jelent nagy problémát a céges rendezvények számának csökkenése - fogalmazott Rádóczy Andrea.
A füredi Hotel Silver Resort vezetője szerint ezt a kiesést kellene pótolni az egyéni vendégekből, ami szinte teljességgel lehetetlen. Az egyéni piacot különböző kedvezményekkel, csomagajánlatokkal, érdekességekkel - ők például tematikus életmód-, szépség-, kismama- és babanapokkal - ösztönzik.
- A bázisárbevételt talán tudjuk tartani, de mivel az üzemelési költségek is folyamatosan nőnek, ezért a nyereségtartalom jóval kisebb lesz a tavalyinál. Abban bízom, hogy az év második felében talán megnyugszanak a kedélyek, s ha a 2009-et túl-éltük, akkor 2010 már teljesen pozitív év lehet.
Az almádi Ramada hotelban novemberben könyvelhettek el hatalmas visszaesést, a decembert aztán felhozták, a január 30 százalékkal jobb lett a tavalyinál, a február viszont elmaradt attól - számolt be az utóbbi hónapok tendenciájáról Varga László.
Jól alakul a március is, a szakember szerint náluk egyelőre nem érezhető az, ami a fővárosi hotelekben. - A kezdeti megtorpanást követően a többség próbál ugyanúgy dolgozni, bár mindenki sokkal árérzékenyebb, kevesebb a konferenciákra költhető keret - fogalmazott az értékesítési vezető.
- Nem olyan bőséges csomagokat kérnek, mint korábban, nincs szükség a bulis estéken a kuriózumokra, sem az exkluzív büféasztalokra. Árat nem tudtunk emelni az idén, a piac árérzékeny, a sűrű fillér elv érvényesül - mondta.
Egyébként pedig úgy véli, nincs nehezebb dolguk, mint tavaly, amikor olyan erős volt a forint, hogy 230-nál is kevesebbet adtak egy euróért. A helyzet megoldásaként az almádi hotelben is az egyéni vendégek felé nyitnak.