2009.03.16. 14:53
Belámpázzák a csomópontot
<b>Veszprém</b> - Közlekedési lámpákat és közvilágítást egyaránt kap a 8-as főútvonal csatári kereszteződése. A beruházással március 31-ig elkészülnek.
Amióta átadták a forgalomnak a 8-as főútvonal Veszprém - Márkó közötti 2x2 sávos szakaszát, azóta életveszélyessé vált a csatári kereszteződés, ahol mindennaposak voltak a balesetek.
A közút kezelőjén óriási volt a nyomás, hogy ezt a helyzetet feloldja. A pénztelenség okán kompromisszumos megoldás született, mivel a többszintűvé építésre nem volt keret, lámpás kereszteződés lesz belőle.
A csomópont átalakítását az elmúlt héten kezdték meg, s március 31-ig végeznek is vele. A beruházási összeg 33 millió forint, a munka elvégzésére egy budapesti társaság kapott megbízást.
A csomópontban a főirányban (8-as) a kanyarodó sávok is külön jelzőlámpát kapnak, míg az alsóbbrendű utakról érkezik telizöldes megoldással találkoznak. (Ez a rend a várost elkerülő útgyűrű teljes déli szakaszán.)
Kijelölt gyalogátkelőhely nem lesz, de a város felől gyalogosan, kerékpárral érkezik nyomógombbal jelezhetik áthaladási szándékukat, s az alárendelt irányú járműforgalom árnyékában át tudnak menni Csatárra. (És ugyanígy vissza is jutnak.) Szintén a közlekedés biztonságát szolgálja, hogy a kereszteződésben kiépítik a közvilágítást.
Az elmúlt időszak közlekedési konferenciáin többen feltették a kérdést: szabad-e erre a csomópontra több tízmilliót költeni, amikor köztudott, a 8-as főútvonal további feljesztésekor ezt a helyet többszintű kereszteződéssé fogják átépíteni?!
A beruházási összeg ekkor ugyanis kidobott pénzzé válik. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a 8-as főút almádi-, illetve füredi kereszteződéseiben szintén telizöldes lámparendszer működik, és a tapasztalatok azt mutatják, ez sem mentesít a halálos közlekedési balesetek alól...
Veszélyes pont
A csatári kereszteződés az elmúlt öt évben adott munkát a közlekedési szakembereknek, s a rendőrségi helyszínelőknek, szakértőknek egyaránt. A csomópontban az átadást követően minden évben történt baleset, halálos is, szerencsés esetben csak könnyű sérültes.
A közlekedési statisztikákból kiderül, 2004-ban egy halálos, három súlyos, kettő könnyű-; 2005-ben két súlyos, két könnyű-; 2006-ban három könnyű-; 2007-ban egy halálos, két-két súlyos és könnyű-; 2008-ban három könnyű sérüléssel járó baleset történt ezen a szakaszon.