2017.08.04. 16:55
Lázadó és laza - ilyen lesz a következő boros generáció
CSOPAK - Képzeljünk magunk elé egy fényképet az 1940/1950-es évekből, majd egy mai fotót! Az elsőn egy család látható, előttük asztal, azon boroskaraf, a másikon két fiatal, kezükben borospohár. Az előbbin mindenről beszélnek, csak a borról nem, a másikon csak a borról esik szó.
Kovács Tamás azért hozta fel ezt a példát, hogy szemléltesse a borfogyasztásban lezajlott óriási változásokat, amelyek még messze nem értek véget, sőt a nagyja most jön.
- Sokat változott a piac, amelybe hamarosan belép egy újabb generáció. Egyre jobb, tisztább borok készülnek, ami egy sor új fogyasztó érdeklődését kelti fel. Eközben a bor gasztronómiai szerepe is növekszik - tudtuk meg a csopaki Szent Donát Birtok tulajdonos-borászától, aki kiemelte, a rendszerváltás óta minőségi ugrás következett be a hazai borkultúrában.
Az első időszakban szocializálódott közösség tagjai ma a 40-es, 50-es éveikben járnak. Kovács Tamás elmondta: az említett új generációval merőben új szakasz kezdődik a hazai borászatban.
Hozzátette, ők tízszer annyian lesznek, mint az előző generáció, de nemcsak ez jelent eltérést. Az újak igényesebben és lazábban kezelik az egészet. Míg a rendszerváltás után belépő boros közösségnek minden külön-legességnek számított, a fia-taloknak már természetes a közeg.
Lépten-nyomon tapasztalható, a fiatalok körében sikk borozni. Ez a fesztiválokon is lemérhető, a kedvelt zenei eseményeken ma már komplett borudvarok elégítik ki a megváltozott fogyasztási szokásokat.
- Öt-tíz év múlva ez a réteg fogja uralni a piacot, erre kell felkészülni. Ők többet költenek majd gasztronómiára, az tud majd nagyot húzni, aki megtalálja velük a közös hangot - vélekedett Kovács Tamás, aki rendszeresen jár az Egyesült Államokba, közel száz borkóstolót tartott már a keleti és a nyugati parton. Az USA piaca remek kiinduló- pont, ami ott történik, az gyűrűzik majd be hozzánk is, és évekre meghatározó lesz. Ez alapján a csopaki szakember a helyi és organikus bor jelentőségét emelte ki, valamint azt, hogy a bor készítése minél kisebb ökológiai lábnyommal járjon.
- Az Egyesült Államokban a fiatalok borfogyasztási szokása kicsit lázadás is. Ők mindent akarnak inni, csak azt nem, amit a szüleik. Itt a nagy lehetőség a magyar bornak, hiszen az eddigi generációk jórészt csak a spanyol- francia-olasz hármasban tudtak gondolkodni. Most viszont szívesen fogyasztanak grúz, horvát, osztrák, német vagy magyar borokat is.