Borosta

2015.06.19. 13:41

A Forma-1-es pilótának tervezett sisakot a csetényi fiatalember

A 24 éves Albert Zsolt Ádám fiatal kora ellenére, profikat megszégyenítő módon zsebeli be nemzeti szinten is az elismerő visszajelzéseket. A Csetényről származó, kiváló tervezői eredményeket maga mögött tudó fiatalember ezúttal egy újdonsült Ferrari tesztpilótának tervezett korhű sisakot.

Szabó Erzsébet

- Hogyan csöppent bele a tervezői világba?

- Korábban csak hobbi szinten tekintettem a tervezői munkákra, így szabadidőmben egyre jobban beleástam magam a legfontosabb tudnivalókba. Lényegében semmilyen konkrét képzést nem végeztem, nem vagyok profi grafikus. Mivel kedvelem a motorsportot és a Forma-1-et, rendszeresen követem a hírekben illetve a közösségi oldalakon a különböző csapatokat. Mikor időm engedi, játszani is szoktam a témába vágó programokkal, tulajdonképpen innen ered az érdeklődésem és ennek köszönhetően találtam rá az aktuális, és a korábbi pályázatokra.

- Nem ez az első alkalom, hogy sikereket ér el a tervezői feladatokat illetően.

- Már a múltban is foglalkoztam ilyesmivel, kedvtelésből az említett játékokban terveztem sisakokat. A virtuális munkákra mások is felfigyeltek, lengyel autóversenyzők kértek fel arra, hogy készítsek számukra terveket. Természetesen ez akkor még nem volt túl komoly, bár előfordult, hogy a megtervezett sisakok megvalósításra kerültek. Kicsit más irányban is próbára tettem már magamat, több weboldalt terveztem és építettem fel, illetve egy légitársaságnak is készítettem már háromdimenziós látványterveket.

A 24  éves Albert Zsolt Ádám mögött a képernyőn a tesztpilótának tervezett sisak képe
Fotó: archív

- Miként talált rá Jean-Eric Vergne által kiírt pályázatra?

- Több pilóta rendszeresen kiír pályázatokat annak érdekében, hogy közelebb hozza a rajongókat saját világához, az elmúlt három évben különösképpen megszaporodtak ezek a lehetőségek. Néhány korábbi alkalommal én is próbálkoztam már, háromszor-négyszer neveztem, de eddig nem voltam a szerencsés kiválasztottak között. Ezúttal szintén online találtam a felhívást, amire egyébként semmilyen különös feltételt nem szabtak a kiírók. Korábbi versenyeken voltak olyan kikötések, hogy nem lehet professzionális végzettsége annak, aki jelentkezik, de jelenleg nem volt ilyen kritérium.

- Hogyan zajlottak a tervezői munkálatok?

- Minden pályázó egy sablont kapott, amin egy teljesen alap, fehér sisak található, mind a négy oldalról lefotózva. Csupán a kötelező szponzor lógok voltak fixen a helyükön, a felületnek megközelítőleg a 25 százalékát takarták el. A verseny során a fennmaradó területeket kellett kitölteni. Ezúttal az sem volt szempont, hogy szabadkézzel, vagy programmal kell dolgozni, így azokat sem zárták ki a pályázatból, akik nem értenek annyira a grafikához. Én most számítógépes grafikával dolgoztam, de egy korábbi versenyen szabadkézi rajz nyert. Személy szerint azt vettem észre, hogy a pályázatoknál a kiírók sokkal inkább az ötletet nézik, nem pedig azt, hogy a munka elsőre tökéletes kivitelezést kapjon.

- Milyen szempontok inspirálták a tervezés során? Követett bármilyen konkrét irányvonalat?

- A tapasztalatokból kiindulva azt vettem észre, hogy a nyertes munkák mindig kicsit hasonlítanak ahhoz, amit az adott pilóta korábban birtokolt. Ennek nyomán én is igyekeztem korábbi munkákat figyelembe venni, megpróbáltam összegyűjteni Jean-Eric Vergne tipikusnak mondható stílusjegyeit. Úgy láttam, hogy ő a bonyolultabb, komplexebb mintákat preferálja, ez megadta a főbb irányvonalat. Tekintettel voltam arra, hogy francia, emiatt próbáltam nemzetközi színekkel dolgozni. Megkönnyítette a dolgom, hogy a Ferrarinak is piros-fehér az alapszíne, így főleg ezekre az ihletadó tónusokra építettem.

- Hogyan tájékoztatták az elért eredményről? Milyen jutalomban részesült?

- Az elért eredményről e-mailben értesített Jean Eric Vergne, megközelítőleg másfél héttel ezelőtt, de megkért, hogy az információt tartsam titokban a hivatalos tájékoztatóig. Nyeremény gyanánt egy replika sisakot kapok, természetesen azzal a mintával, amit én készítettem.

- A kiváló referenciáknak köszönhetően kapott-e már bármilyen pozitív visszajelzést?

- Megkerestek különféle Forma 1-es újságok, illetve sokan gratuláltak az ismeretségi körömből. A külföldi sajtóban igyekeztem elolvasni a visszajelzéseket, szerencsére többségükben azok is pozitívak, bár természetesen ízlés dolgában nehéz vitatkozni, mindez szubjektív. Véleményem szerint ezeknél a versenyeknél az a legfontosabb, hogy eltaláljuk az adott ember ízlését, ha neki megfelel a munkánk, akkor alapvetően nyert ügyünk van. A további visszajelzések is fontosak, de gyakran nehezebb egy embernek tökéleteset alkotni, mint nagyobb közönségnek a kedvére tenni.

- Lehet már előre tudni, Jean-Eric Vergne meddig fogja viselni a sisakot?

- Jean-Eric Vergne ez idáig versenypilóta volt, de a Red bull nem hosszabbította meg vele a szerződését, így került a Ferrarihoz tesztpilóta státuszban. Emiatt aktívan nem fog versenyezni, fejlesztőpilótaként promóciós eseményeken, teszteken fogja viselni a sisakot. Általában a pilóták évente dizájnt szoktak váltani, viszont a tesztpilóták nem mindig élnek ezzel a lehetőséggel. Amennyiben jövőre is az említett minőségben marad, előfordulhat, hogy nem fogja lecserélni, tehát ez egyelőre nyitott kérdés.

- Milyen tervei vannak?

- Professzionális szinten nem gondolám, hogy foglalkozni tudnék ezzel a konkrét irányvonallal, a sisaktervezéssel, ráadásul olyan szűk szegmensről beszélünk, ami nem feltétlenül lenne itthon jövedelmező. Jelenleg más, hasonló projekten nem dolgozom, nemrég váltottam munkahelyet, valamint ez az utolsó szemeszterem az egyetemen, így a következő félévben nincsenek ilyen jellegű terveim. De ki tudja, a kínálkozó lehetőségeket igyekszem majd továbbra is megragadni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!