2017.07.04. 13:26
Rekordokat döntöget, de mi a titka?
A hajótest 50 láb, azaz több mint 15 méter hosszú, két 19 méter magas árbocán összesen akár 364 négyzetméter vitorlafelület is feszülhet.
A Fifty-Fifty kétszer már megnyerte a Kékszalagot, először a Nemere, majd saját időrekordját döntötte meg. 2014-ben 7 óra 23 perc 15 másodperces idővel ért célba, és ezt az elmúlt két évben nem tudták túlszárnyalni. A magyar fejlesztésű hajó csapata mögé főtámogatóként idén beállt az Opel, így komoly fejlesztéseket tudtak megvalósítani.
- Általában hét- vagy nyolcfős a csapat. Ha erősebb a szél, akkor jobb, ha több ember van a hajón, mert akkor nagyobb a súly a szél fe-lőli oldalon. Gyenge szélben az az előnyösebb, ha minél könnyebb a hajó - mondja Józsa Márton kormányos a Hungária Yacht Clubban rendezett sajtótájékoztatón. Itt mutatták be azokat a fejlesztéseket, melyek a remények szerint még gyorsabbá tehetik a kétárbócos katamaránt. A dupla vitorlázat miatt több kéz kell ehhez a hajóhoz, egyszerre négy vitorlát kell kezelni, sőt, néha többet is. Előfordul az is, hogy manőverek közben kell orrvitorlát cserélni. Idén a hagyományos egyenes sverteket C-svertre cserélték. A katamaránokon ugyanis tőkesúly helyett uszonyok, úgynevezett svertek vannak - mindkét hajótestben egy-egy -, amik a közhiedelemmel ellentétben nem a felborulás ellen védenek, hanem az oldalra sodródás elkerülését szolgálják. A svertek segítségével képes a hajó tartani a megfelelő irányt. A C alakú svertnek azonban van egy extra funkciója is: a görbe élen ébredő felhajtóerő egy kissé kiemeli a hajótestet a vízből, így - csökkentve a víz ellenállását - gyorsítja a hajót. A Fifty-Fifty idén új nagyvitorlákkal és orrvitorlákkal is gazdagodott melyek szintén saját fejlesztésűek, és egy hazai vitorlavarró műhelyben készülnek. A katamarán negyedik újítása pedig egy új kormány kifejlesztése volt. A hajóval már a tesztüzem alatt is közel 40 kilométer per órás sebességgel száguldottak. A csapattagok közül páran már főállású vitorlázók, de mindenki legalább 60-100 napot vízen van évente. Ehhez hozzájárul, hogy a Balatonon kívül a Fifty-Fifty stábja egy tengeri versenyprogramon is részt vesz, egy egytestű, 60 lábas versenyhajóval hajtják
a tengeri sikereket.
- A Fifty-Fiftyt tavi körülményekre terveztük, a nagy hullámzást már nem bírná. Fa Nándor fogalom a tengeri vitorlázásban, de így, csapatban talán mi vagyunk az elsők a tengeren. Most már hat éve vitorlázunk együtt a tengeren is. Elég sok főként földközi- tengeri versenyen vettünk már részt. Egyre jobbak az előrejelzések, a tengeren, de itt, a Balatonon is nagyon segítik a vitorlázást. Ha van internet-hozzáférés, és az ember elég sűrűn tudja frissíteni az adatokat, akkor ezen múlhat egy verseny - teszi hozzá a kapitány.
Az utóbbi három-négy évben óriási fejlődésen ment át a vitorlássport, elkezdtek szárnyakon menni a hajók, képesek teljesen kiemelkedni a vízből. A Fifty-Fifty még nem képes erre, de a Balatonon már van olyan hajó, ami teljes szárnyalásra képes, és azzal elképesztő sebességet lehet elérni.
A kétszeres Kékszalag-győztes Fifty-Fifty 2012-ben döntötte meg a Nemere nevű vitorlás 1955-ben felállított rekordját Fotó: Sági Ági
A Fifty-Fifty gyenge szélben is jól megy. A csapat elsődleges célja a győzelem, de ha jó szél lesz a verseny napján, a rekorddöntésre is megvan minden esély.
Most már 8-10 hasonló katamaránnal kell majd versenyezni, és ez még nagyobb lendületet ad a csapatoknak.