Belföld

2015.05.13. 16:12

Menekülés a győzelembe? - Kerekasztal-beszélgetés a huszadik Media Hungary konferencián

Hogyan határozható meg az ideális cégméret? Meddig kell növekedni a hatékony működéshez? Hogyan fér el egymás mellett a print és az online? – ezekre és a médiacégek vezetői számára gyakran felmerülő hasonló kérdésekre kereste a választ a Media Hungary nyitónapján a Menekülés a győzelembe címmel tartott fórum.

Osváth Sarolta

A huszadik alkalommal megtartott kétnapos médiakonferencia talán az egyik legnagyobb érdeklődéssel kísért programján a Pannon Lapok Társaságát (PLT) Szabó Miklós, az ügyvezetés elnöke képviselte. Szabó Miklós mellett Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója, Király Mária, a Ringier Axel Springer ügyvezető igazgatója, Hivatal Péter, a Metropol kiadó és Mihók Attila, a Mediaworks vezérigazgatója fejtette ki véleményét, a beszélgetést Kálmán Olga, az ATV főszerkesztő-műsorvezetője moderálta.

Mindjárt az elején kiderült, minden résztvevő egyetért azzal, amit Király Mária fogalmazott meg: a média sajátos piaci szereplő, nem lehet egzakt módon meghatározni, mekkora az ideális cégméret, hiszen rendkívül sok összetevő határozza meg az eredményes működést. Rámutatott, hogy a cégnagysággal összefüggésben az egyik legfontosabb elem a hatékonyság, a növekedést nem mindenáron tartják célszerűnek.

Erre reagálva Szabó Miklós kifejtette: a PLT a pragmatikus megközelítés híve. Ha több termék van a cég portfóliójában – mint a PLT esetében is – és folyamatosan újabbakkal lép ki a piacra, a létező versenyben egyértelműen megmutatkozik, melyik az életképes. Csupán az íróasztal mellett, elméletben ezt nem lehet megtervezni. A gyakorlatban kell kipróbálni, és elég hamar kiderül, hogy a profilbővítés, az új termék tud-e nyereséget produkálni. Ha igen, akkor bebizonyosodott a bővítés létjogosultsága.

Mihók Attila, Varga Zoltán, Szabó Miklós, Hivatal Péter, Király Mária és Kálmán Olga. Hogyan fér el egymás mellett a print és az online? (Fotó: Csermely Ákos)

Mivel a beszélgetés résztvevői alapvetően olyan kiadókat képviseltek, ahol a print, az online és a digitális megjelenés egyaránt megtalálható, ezt követően ezek arányának kérdését és a fejlődés irányát feszegették. Egyetértettek abban, hogy e kiadóknál ma még a nyomtatott termékek súlya – árbevétel szempontjából – egyértelműen meghatározó, jellemző, hogy a nyomtatott termékekkel megszerzett profitot fordítják az on-line és a digitális termékek fejlesztésére.

Ugyanakkor az is igaz, hogy kiadónként eltérő a stratégia iránya, míg például az ingyenes Metropol újság printben országos terjesztésre törekszik, addig mások – többek között a napilapok kiadói – integrált szerkesztőségek kialakításában látják a megoldást. Az online kiadások jelenleg is többnyire a nyomtatott média tartalmaira alapoznak, hol kisebb, hol nagyobb arányban. Szabó Miklós megerősítette, hogy a nyomtatott újságok változatlanul fontosak, s ez az igény az olvasók, a felhasználók oldaláról érkezik. Az is tény, hogy ma már világosan elkülönül, hogy ki milyen platformon kíván hozzájutni az információkhoz. A kiadók feladata egyértelműen ezeknek az eltérő igényeknek a kielégítése, ami egyébként cégen belül is versenyhelyzetet hoz létre. Ennek egyik alkérdése a print- és az online-szerkesztőségek egymáshoz való viszonya – emelte ki. – Világos, hogy a kettőt nem célszerű párhuzamosan fejleszteni, ugyanolyan eszközökkel felszerelni. A PLT filozófiája is az – hangsúlyozta –, hogy hosszú távon fenntarthatatlanok – gazdasági értelemben is – a különálló online- és print-szerkesztőségek. Integrálni, átjárhatóvá kell tenni a szerkesztőségi feladatokat, amelyekhez olyan multifunkcionális újságírók kellenek, akik mindebben otthonosan mozognak. A menedzsment pedig ezt a folyamatot megfelelő eszközökkel gyorsítani, élénkíteni tudja – tette hozzá Szabó Miklós.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!