2010.04.09. 06:22
Internet és a kampánycsend - Egymásba mosódott a tömeg- és a magánkommunikáció
Budapest - Elavultnak tartja a kampánycsendet a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) - mondta Gerényi Gábor elnök az MTI-nek, hozzátéve: a közösségi portálokon megjelenő felhasználói véleményformálást lehetetlen szabályozni.
Gerényi Gábor szerint a választás után a kampánycsendre vonatkozó szabályozást az Országgyűlésnek érdemes volna újragondolnia, mivel ma már egymásba mosódik a tömeg- és a magánkommunikáció. A választási törvény szerint péntek éjféltől vasárnap este hét óráig az internetes tartalomszolgáltatók sem jeleníthetnek meg olyan új anyagokat hírportáljaikon, amelyek közvetlenül vagy közvetve befolyásolhatják a választókat döntésükben.
"Mára a professzionális tartalomszolgáltatók helyett az internetes magánkommunikáció, azaz a felhasználói tartalmak adják az internetes tartalom többségét" - folytatta az elnök -, a blogok, a feltöltött videók, a facebookos üzenetek pedig mind az internet használói által létrehozott tartalmak. Ezért csak kérni lehet tőlük, illetve ajánlani lehet nekik, hogy a kérdéses időben tartózkodjanak a politikai megnyilvánulásoktól, de "betartatni nem lehet a kampánycsendet."
Gerényi Gábor úgy látja, hogy az internet ilyen értelemben már a kezdetekkor szürke zónát jelentett a fórumozók beírásai miatt.
A Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének választási kódexe az idén külön részben foglalkozik a közösségi médiára vonatkozó ajánlásokkal. Eszerint a közösségi oldalakon keresztül közvetített üzenetek technológiailag felhasználói tartalmak ugyan, de bizonyos kommunikációs helyzetekben tartalmilag a szerkesztett anyagokkal mutatnak hasonlóságot. Ezért az olyan közösségi csoportok esetében, ahol a cél az, hogy a felület egy adott politikai vagy közéleti szereplő kommunikációs csatornájaként működjön, a kampánycsend betartásának felelőssége a közlőt terheli.
Az MTE ezért arra hívja fel a közéleti szereplőiket, hogy ezeket az oldalakat a kampánycsend ideje alatt ne használják.
Az MTE kódexének alkalmazása az egyesület tagjaira nézve kötelező, a nem tag tartalomszolgáltatókra nézve csak ajánlást jelent.
Néző László, az egy médiacsoporthoz tartozó Magyar Nemzet, Hír TV és Lánchíd Rádió online kiadásának főszerkesztője az MTI kérdésére kijelentette: "Maximálisan betartjuk a jogszabályokat és a tartalomszolgáltatók egyesületének ajánlásait."
Elmondta: a nyitóoldalaikon a kampánycsendre figyelmeztető felhívás olvasható szombat nulla órától. A hírportálok politika tartalmú anyagai csak a harmadik kattintásra érhetők el. Ez azt jelenti, hogy a figyelmeztetés után a nyitóoldalra ugyanúgy el lehet jutni, ott azonban semmilyen politikai tartalom nem látható. Innen viszont egy rovatcímre kattintva - ez a harmadik kattintás - már elérhetők azok az anyagok, amelyek korábban a kampánytémákban íródtak.
A főszerkesztő hozzátette: nem törlik a híreket, de "mélyebbre helyezik őket a portál szerkezetében". Az MTI kérdésére, hogy az egyes portálokon működő, felhasználói véleményformálásra teret adó fórumokon hogyan veszik elejét politikai tartalmak, befolyásolásra alkalmas vélemények megjelenésének, Néző László úgy válaszolt: a kampánycsend idejére felfüggesztik a fórum működését, így senki sem tud új témát indítani, vagy témához hozzászólni.
Uj Péter, az Index főszerkesztője az MTI-nek hangsúlyozta: a kampánycsend témájában nincsenek tartalomszolgáltatókra vonatkozó törvényi szankciók, csak ajánlások. Mint mondta: a választással kapcsolatos híreiket a kampánycsend idejére leveszik a címlapról. A fórumos hozzászólásokat azonban ebben az időben is beengedik. Ha lezárnák a fórumot, a főszerkesztő szerint számos más helyet találnának maguknak a kommentelők.
"Napi húszezer hozzászólást úgysem lehet ellenőrizni, nem lehet az emberek által generált kommunikációt betiltani" - mondta Uj Péter.
Az Index is tagja az MTE-nek.
Az egyesület etikai kódexének teljes szövege a www.mte.hu internetes oldalon olvasható.