Veszprém

2015.03.30. 13:22

25 éve írta a Napló - Ideológiáktól mentes nemzeti alaptanterv

A Rózsa Úti Általános Iskola vendége volt kedden Veszprémben Nagy József professzor, az Oktatáskutató Intézet igazgatója. Az iskola és a városi tanács művelődési osztálya szervezésében – mint a kutatások felelős vezetője – ismertette a nemzeti alaptanterv előkészületi munkálatait, koncepcióját, várható tartalmát.

Balassa Gergő

Előadását megelőzően a meghívottak: Veszprém általános és középiskoláinak, kollégiumainak igazgatói Sipos Zoltán osztályvezető előtt esküt tettek a Magyar Köztársaságra. Nagy József bevezetőjében áttekintette az oktatás főbb nemzetközi irányzatait, amelyeket a kutatók elvetettek vagy felhasználtak a nemzeti alaptanterv előkészítése során. A szakma nagyobbik része, és a győztes politikai pártok szakértői is egy liberálisabb gondolkodású, keret jellegű dokumentumot hoznának létre, amely csak nagy vonalaiban jelöli ki az elsajátítandó ismereteket, képességeket. Ezt bővíthetik önállóan, rugalmasan – az igényeknek megfelelően – az önkormányzatok, a tantestületek.

A professzor felhívta a figyelmet arra, hogy senki ne várjon gyors és radikális változást. Nálunk ugyanis egyáltalán nem alakulhatott ki a helyi tanterv-előkészítő kultúra, igen nagy merészség és kockázatos kísérlet lenne egyik évről a másikra szakítani a gyakorlattal. Amit viszont el kell érni, hiszen ez adhatja meg az alapot a továbblépéshez: a totálisan központosított tantervek fellazítása, az iskolai önállóság egyre nagyobb mértékű megvalósítása a tartalmi kérdésekben is.

A készülő alaptanterv nem írhat elő semmiféle ideológiát, nem határoz meg tantárgyakat, hanem tartalmi blokkokat (például ember és társadalom, természet, esztétika), nem ír elő évfolyamokat, óraterveket, még iskolastruktúrát sem. Ebből kitűnik, hogy nem az iskoláknak, nem a pedagógusoknak készül, hanem a helyi részletező tantervek és tankönyvek, munkafüzetek, segédeszközök megalkotóinak. Ők és a fenntartók határozhatják meg (vagy eldönthetővé teszik) a tanítás, nevelés ideológiai irányultságát, az életkori, szervezeti megoszlást és így tovább. Ezzel lehetővé válhat az eddigiektől gyökeresen különböző tanítási stratégiák, pedagógiai módszerek alkalmazása, a helyi érdekek maximális figyelembevétele. Ami azért a színvonalat és az alaptudás hasonlóságát biztosítani fogja, az a szintén fokozatosan bevezetendő követelmény- és vizsgarendszer. Ez egyrészt meghatározza az elemi, az alap- és középfokú műveltségszintet, másrészt, az alapkövetelmények mellett magába építi a helyi tanterv kiegészítő anyagát, valamint tered ad a gyermek speciális érdeklődési területének is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!