Utazó

2014.12.16. 09:20

Harmóniában a természettel

A hegyekkel körbeölelt, szemet gyönyörködtető Bledi-tó sima víztükre, Ljubljana és Klagenfurt város karácsonyi forgataga csempészett ünnepi hangulatot olvasóink szívébe.

Sebestyén Lilla

Utunk Fehérvárról indult hajnalban, és ahogy közeledtünk a Szlovén határhoz, folyamatosan vettük fel Vas, Veszprém és Zala megye utasait, akik egyben hűséges olvasóink is.

A Fehérvár Travel Utazási Iroda által szervezett kétnapos kiránduláson a hullámzó Szlovén táj mellett a főváros, Ljubljana rendezett, barátságos miliőjébe is betekinthettünk.

Kéri Krisztina, a közel ötvenfős csoport idegenvezetője először a város Parlamentjét mutatta meg, aminek - bár közel sem olyan fényűző, mint hazánk építménye - a kapuját díszítő szoboregyüttes vonzza a tekintetet.

Krisztitől megtudtuk, a főváros képét leginkább Jo e Plečnik építész alakította, aki többek között az egyetem, illetve a könyvtár tervezője is volt. Utóbbin is jól látszik, hogy a szakember szeretett visszanyúlni a természethez és abból dolgozni. A könyvtár falába teljesen rendszertelenül, mégis harmonikus összhatást keltve az egykori romok darabjait is beépítették.

Ljubljana egyik jelképe a Ljubljanica folyón átívelő, a Pre ernov teret és a középkori óvárost összekötő hármas híd. A Tromostovje. Középső íve egy régi fahíd helyén épült 1842-ben, másik két ága pedig 1929 és 1930 között Jo e Plenik tervei alapján készült el.

Kiérve a Ljubljanica folyóhoz - mely egyben a város lüktető ere is - a település bája is megmutatkozott. A víz felett átívelő hidak és a mellette végigfutó karácsonyi bódék sora még esőben is maga az idill.

A sétát természetesen ljubljanai várlátogatással zártuk, mely közel ezer éve őrszemként nyugszik az óváros felett. Helyén a legendák szerint egykor egy sárkány tanyázott, akit Iaszón görög királyfi győzött le.

Ha az ember nyitott szemmel jár, a mitológiára utaló szörnyeteggel lépten-nyomon találkozhat.

A kastély kövei most tisztán ragyognak, a legutóbbi restaurálás alkalmával ezeket is megtisztították. A nemrég megépített új felvonóval pedig fokozatosan tárul elénk a lehengerlő panoráma.

Épp Bosits Zoltánnal és feleségével beszélgettem, amikor kiléptünk a várfalra és szembe kerültünk ezzel a hihetetlen látvánnyal. Mint mondták, hirtelen ötlettő vezérelve jöttek el az útra, de ezért a látványért már megérte. Egyedül azt sajnálták, hogy az idő nem volt egy kicsit naposabb. Megemlítik tréfásan: megrendelhettük volna a meleget is!

A Szlovén fővárosból aztán Bled felé visz az utunk, és, bár már lement a nap, a kivilágított vár és az egykori gleccserből kialakult tavat övező fények így is szemet gyönyörködtetőek. Azonban nem ez az egyetlen értéke a tó melletti kisvárosnak: éjjelig nyitva tartó ivóival, csokoládéboltjaival és apró, de annál hangulatosabb éttermeivel olyan, akár egy ékszerdoboz, maga a turistaparadicsom.

A kétnapos kirándulás derekán, éppen a Bledi-várban fotóztuk le az olvasókat. Közel ötvenen tartottak velünk a buszos utazáson (
Fotó: Sebestyén Lilla)

Másnap szerencsére volt alkalmunk a várat közelebbről is megcsodálni. Libasorban meneteltünk fel a kilátóig, ahonnan gyönyörűen látszott a Bledi-tó egyetlen szigete, rajta a Nagyboldog-asszony-templom, ami kiemelt zarándokhely évszázadok óta.

Fentről, a hideg ellenére, pár pletnát is lehetett látni, amikkel a hagyományokhoz híven a kirándulókat szállítják a szigetre.

- Már az út előtt is sokat hallottam erről a festői tájról. Aki már járt itt, mind visszavágyott - mesél Szilvia, aki általános iskolai barátnőjével érkezett a hírlapolvasóknak szervezett utazásra.

A panoráma megcsodálása és természetesen a kihagyhatatlan fényképezkedés után a kastélymúzeumban a hely történetéről meséltek egészen a bronzkortól napjainkig. A vetített rövid videókban pedig a közeli hegyvonulat és tó kialakulásának valószínűsített történetét is megnézhettük.

A buszos út utolsó állomása az ausztriai Klagenfurt volt, ahol az új és a régi városháza felfedezése után a dóm következett, majd az Új tér melletti utcában a testvérvárosok kőből kirakott címereit csodáltuk meg, köztük Zalaegerszegét.

A közös séta után a csapat elvegyült a város központi terének forgatagában, ahol az ünnepi vásár kapott helyet.

Hazafelé úton az elmúlt két nap emlékeiből táplálkoztunk, miközben csodálkoztunk, hogy elrepült az idő.

Jó ismerősökként búcsúztak el egymástól a négy megye olvasói. Remélik, még lesz alkalom a találkozásra.