Utazó

2014.04.29. 08:30

Élmény a Bakonyban

Országos hírűen szép a Győr–Veszprém közötti vasútvonalnak a Cuha-patak völgyében húzódó szakasza. A nemzeti értékek védelme érdekében méltán nyilvánították műemlékké ezt a szakaszt.

Tremmer Tamás

Akik a Bakonyt célozzák meg útiránynak, ki ne hagyják a Győr -Veszprém közötti vasútvonalat, amelynek különlegesen szép a Cuha-patak völgyének vadregényes sziklaszurdokán alagutakkal, viaduktokkal átvezető Veszprémvarsány _Bakonyszentlászló _Porva-Csesznek_Zirc _Eplény _Veszprém szakasza. A millennium évében, 1896 decemberében átadott vonal hazánk legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja, műszakilag egyedülálló műtárgyaival a svájci hegyi pályák magyar kistestvére .

A vasútvonal turisztikai jelentőségét Győr_ Pannonhalma _Zirc_ Veszprém nevezetességekben gazdag városainak összekötésén túl a Bakonyon átvezető, vadregényes szakaszának köszönheti.

A közutaktól távol futó erdei, patakszurdokvölgyi vonalrész Vinye (turistaház, Pokol csárda, Cuha-völgyi tanösvény, turistautak) és Porva-Csesznek (turistaház, kulcsos házak, turistautak a cseszneki várhoz, Gézaházára, az Ördög-árokba, Porvára, a Kőris-hegyre, sétaút a Cuha-völgyben) erdei állomása (Magas-Bakony Tájvédelmi Körzet) a turisták, kerékpárosok kiindulópontja. Számos óvoda, iskola kirándulásait, környezetvédő gyerektáborait a Bakonyba, a Cuha-völgybe szervezi, amely a környezetbarát vasúttal a környezeti nevelés, a szakmai terepmunka megszokott célja.

Három alagúton halad át a vonat a Cuha völgyében, és egy kisebb, valamint egy nagyobb völgyhídon (Fotó: a szerző)

A vonal legszebb és műszaki szempontból leglátványosabb szakasza a Porva-Csesznek _Vinye közti négy kilométer. Itt Magyarország egyik legmeredekebb normál nyomtávú vonalrészén, három alagúton halad át a vonat, és egy kisebb, valamint egy nagyobb völgyhídon kétszer keresztezi a Cuha-völgyet. A meredek, sziklás hegyoldalban hosszú szakaszon támfalak tetején vezet a pálya, valamint itt található az egyetlen omlásvédővel ellátott alagút is. Az első és harmadik alagút után rögtön völgyhídon halad át a vonat, utóbbi fölött a vasútépítés emlékműve is megtalálható.

A Magas-Bakony vonulatait átszelő Cuha-patak szűk, nagy esésű, néhol erősen kanyargó szurdokvölgye nem igazán volt alkalmas vasútvonal vezetésére, ezért az itteni pálya építése rendkívüli műszaki felkészültséget igényelt a kor szakembereitől. A hegyi pályán alacsony sebességgel közlekedik a vonat, így van idő minden részletet alaposan szemügyre venni.

A vonal Veszprémben végződik, ahonnan a Balaton-part akár kerékpárúton is elérhető. A vasút kerékpárszállítással segít a tó megközelítésében. A bakonyi vonal kiemelt turisztikai célpontok összekötésében is jelentős szerepet játszik.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!