Sportvilág

2014.07.10. 07:26

A Fifty-Fifty újabb rekorddal nyerte a Kékszalagot (frissítve)

Csütörtökön délelőtt kilenc órakor 522 vitorlással elrajtolt Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenye, a 46. Kékszalag Audi Nagydíj.

Fröhlich András

Fotó: Penovác Károly

A Füred és Szántód között húzódó képzeletbeli rajtvonal mögött cirkálva a hajók több kilométer hosszúságban várták az indító jelet, amit Bóka István polgármester adott meg a mólón felállított ágyú elsütésével.

A versenyre a magyarok mellett svájci, német osztrák, norvég és lengyel sportolók is neveztek.

Fotó: Penovác Károly

A hajók többsége hagyományos egytestű építésű. Az indulók között vannak a Balaton klasszikus vitorlásai, a Sirocco, a Tramontána, a Nemere II. és a Kishamis több más mellett. Az abszolút győzelem megszerzésére az igazi esélyesek a katamaránok közül kerülnek ki. Belőlük tucatnyi indult. Köztük a csúcsidő tartó Fifty-Fifty, az Evopro Generali, a Black Jack, a Gemini, a Bati és a Naturaqua. A nyílt versenyben indulnak az olyan átalakított egytestűek, mint a Raffica, a Principessa, a Sponsor Wanted. 

Kollár Lajos, a versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség elnöke az idén először nem indul. Kérdésünkre elnöki teendőivel, munkahelyi ügyeivel indokolta, hogy nem vállalta az esetleg akár két napos távollétet. A meteorológiai előrejelzések szerint nagyon jó versenyben bízik, az első katamaránok visszaérésére már délután számít.

Friss: Litkey Farkas feladta a Kékszalagot. A verseny közösségi oldala szerint technikai problémák állnak a háttérben, úgy tudjuk, már a kenesei bóját sem tudta venni.

 

Litkey tizenegyszeres Kékszalag-győztes, de többtestű hajóval még soha nem nyert. Legutóbb árboctörést szenvedett és most is kiállni kényszerült.

Tizenegy órakor a Fifty-Fifty vezeti a mezőnyt Józsa Márton kormányzásával. Ez a tavalyelőtt szinte a próbaútján Kékszalagot nyerő hajó magyar tervezésű és építésű, különlegessége, hogy kétárbocos, mindegyik testen áll egy. Második helyen az osztrák Hagara testvérpár áll a NaturAqua nevű M2 típusú katamaránnal, ez a hajó Robert Gabler kormányzásával 2010-ben már győzedelmeskedett a tókerülőn. Az osztrák testvérpár indulásáról korábban nem sok hír volt, de a verseny egyik fő esélyeseinek tekinthetők. Már a kilencvenes években világbajnokok lettek a Tornado katamarán osztályban, azóta a világ élvonalában vitorláznak. Andreas Hagara, a kormányos négyszeres Európa-bajnok, testvére Roman, olimpiát is nyert. Ők ketten tekintélyes előnyre tettek szert a többi katamaránhoz képest.

A szél gyenge, Balatonfüreden szinte nem is fúj, így erősen kétséges, hogy idén megdöntik-e a Kékszalag 10 óra 34 perces időrekordját.

A Kenese előtti bóját Fifty-Fifty vette először 11:25-kor Józsa Márton kormányos vezetésével. A második helyen a svájci színekben versenyző Naturaqua (Andreas Hagara), a harmadikon a Gemini (Litkey Csaba) fordult 10-10 perces különbséggel. A Fifty-Fifty 11:46-kor haladt át a tihanyi szoroson, a második továbbra is a Naturaqua, de a harmadik már a Black Jack (Nagy R. Attila) volt. Józsa Márton hajója 14 óra után fordult újra Keszthelynél. Ha a szélviszonyok nem változnak, akár a késő délutáni órákban be is futhatnak az első hajók.

 

A Fifty-Fifty újabb rekorddal nyerte a Kékszalagot

Saját korábbi rekordját egyharmaddal csökkentve, hét óra tizennégy perces eredménnyel a Fifty-Fifty katamarán másodszorra is elnyerte a Kékszalagot. Mint Józsa Márton kormányos szerkesztőségünknek elmondta, a jó széllel hajóztak, de úgy érzi, bőven lehet még faragni ezen az eredményen is. A második helyezett Naturaqua Andreas Hagara irányításával 24 perccel később ért be, a harmadik helyett megszerző Black Jackre újabb 27 percet kellett várni Nagy R. Attila kormányzásával. A legjobbak beérkezésével egy időben várták a siófoki bójánál a teljes mezőny sereghajtóját az egytestű hajók közül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!