Sport

2014.07.17. 12:40

Ötvenesztendős repülős emlékek

Balatonfőkajár - Ötven esztendővel ezelőtt a sportrepülés fejlesztése érdekében jelentős beruházások történtek Magyarországon, ennek egyik következménye volt, hogy megépült a balatonfőkajári repülőtér is. Egy esztendő alatt minden elkészült, majd öt évnyi működés után be is zárt a létesítmény.

Novothny Ottó

Mindezt Vörös Gyula a főkajári repülő klub vezetője, a hagyományos Sirály kupa főszervezője mesélte. A sportvezető elmondta még, hogy tizenhat évvel ezelőtt élesztették újjá a repteret, noha kemény munka volt, mert az addigi mezőgazdasági hasznosítás alaposan lepusztította az épületet, a területet.

- Ennek megfelelően a tizenhatodik Sirály kupánál tartunk, de először lesznek autogiro, vagyis forgó szárnyú ultrakönnyű repülőink nagy számban - tért a részletekre Vörös Gyula. - A helikopterhez hasonló szerkezet egyre népszerűbb, mert kiderült, hogy a megváltozott éghajlatban, az egyre kiszámíthatatlanabb időjárásban biztonságosabb, mint a hagyományos sárkány. Nyolc és fél méteres forgószárnyával egyre jobban háttérbe is szorítják a többi ultrakönnyű repülő szerkezetet, hatvan-hetven kilométeres szélben is képes fennmaradni, illetve haladni a levegőben.

Az ultrakönnyű repülők világbajnokságának augusztusban Magyarország lesz a házigazdája. A helyszín Matkópuszta lesz, ahová a világ minden tájáról, szám szerint harmincöt országból kettőszázötven gépet és pilótáját várják. A sportág legjobbjai a cseh, angol és francia sportolók.

A Sirály-kupa népszerű az ultrakönnyű repülők pilótái között, a hétvégi eseményen a mini helikopterekből lesz sok a levegőben (Archív fotó: Gáspár Gábor)

 

- Hozzánk az előzetes nevezése kalapján harmincnál többen is érkeznek, mert ez lesz a világbajnokság előtti utolsó lehetőség a gyakorlásra - folytatta a verseny főrendezője. - Pénteken délutántól estig, majd szombaton egész nap, illetve vasárnap délig versengenek egymással a pilóták. Lesznek navigációs feladatok, amikor száz kilométert kell teljesíteni szabálytalan vonalak mentén, miközben a fotókon látható célpontokat kell felismerni és mindezt időben kell végrehajtani. Aztán száz méteres négyzetből kell felszállni, háromszáz méter magasan leállítani a motort és utána célra szállni. Meg persze az üzemanyag takarékossági szám, amelyben néhány liter benzin birtokában kell minél tovább a levegőben maradni és természetesen haza is kell érni.

Utóbbi versenyszámban Thuróczi Endre szinte verhetetlen, eddig a világbajnokságokon megszorítani sem tudták a pilótát, aki egyébként a hétvégén Balatonfőkajáron is ott lesz. Mellette a szentkirályszabadjai Tóth József is (akinek lánya, Tóth Bettina a navigátora) évek óta a magyar válogatott tagja, ezúttal is ott lesz a vébén, ahogy Főkajáron is.

- Érdekesség, hogy nálunk is nemzetközi lesz a mezőny, hiszen a magyarok legjobbjai mellett szlovák és német versenyzők is eljönnek a Sirály kupára. Szombaton este a hagyományos összejövetelt is megrendezzük, ahol magyaros vendéglátás mellett beszéljük meg a szakágunk fontos kérdéseit, az autogiro jövőjét és sok egyéb izgalmas kérdést. Ahogy a három napos is látványosnak ígérkezik, a hagyományoknak megfelelően - fejezte be Vörös Gyula.

A balatonfőkajári repülőtérről felemelkedve valóban lenyűgöző a látvány. A Balaton pillanatok alatt belátható, illetve annak dombos környéke, a változatos táj, mind-mind emlékezetes pillanatot varázsol a pilóta és utasa számára. Érdekesség, hogy a közelben épül az a motorversenypálya, melyről korábban már mi is beszámoltunk. Noha a földmunkák egyelőre állnak, Európa egyik legnagyszerűbb ilyen jellegű létesítménye jöhet létre, és akkor a reptér is nagyobb szerepet kaphat.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!