2014.08.19. 12:30
A veszprémi pilóta páros a legjobb magyar eredményt érte el a vébén
Veszprém, Balatonfőkajár - A közmondást egyértelműen cáfolják a veszprémi pilóták: ugyanis a főpróbájuk is remekül sikerült és a versenyen is alaposan meglepték riválisaikat.
A Dolhai Krisztián-Szőnyegi Lajos duó a balatonfőkajári ultrakönnyű repülők Sirály kupáját megnyerték az idén. Nem sokkal később a két sportember már a Kecskemét környékén megrendezett világbajnokságon emelkedett a magasba.
- A vébére kaptunk egy Pipistrel Sinus típusú gépet kölcsönbe, ami a legszebb volt a mezőnyben mesélte a részleteket Dolhai Krisztián. - Ez egy merevszárnyú gép, amit persze teljesen le kellett csupaszítani, hogy megfeleljen a súly előírásoknak. Ez olyannira igaz, hogy társammal együtt fejenként közel öt kilót kellett leadnunk a futam megkezdése előtt. A mi kategóriánkban huszonkét repülő nevezett, elsősorban európaiak, de voltak, akik a tengeren túlról érkeztek.
Az egy hetes vetélkedés alatt tizenhárom versenyszámban mérték össze tudásukat az indulók. A feladatok fele navigációs volt, a másik rész pedig ügyességi, illetve üzemanyag takarékossági.
- Navigációs repülés minden napra jutott - mesélte a 34 esztendős pilóta. - Kaptunk egy térképet és nyolc-tíz fényképet. Előbbin száz-százötven kilométer ki volt jelölve, nekünk ezt a nyomvonalat kell követni, úgy hogy nem térhetünk el 200 méternyire ettől. Ez a térképen egy millimétert jelent. És hogy még bonyolultabb legyen a dolog, a fotókon szereplő pontokat meg kell találni és lefényképezni. Az első nap után az ötödik helyen voltunk, de aztán összeomlott a rendszer és napokig csak tettük a dolgunkat, de nem ismertük a sorrendet.
Dolhai Krisztián (balra) és Szőnyegi Lajos alaposan meglepték a világbajnoki mezőnyt, harmadik helyen végeztek Matkópusztán (Fotó: Horváth Gábor)
Eközben kellett például 10 liter benzinnel minél nagyobb háromszöget lerepülni, vagy másik reptéren a felfestett területen megérinteni a földet, minél több pontért.
- Volt olyan feladat is, amikor egy méter magas szalag felett kellett átugrani , vagyis elrepülni és nyert, aki a léchez minél közelebbi helyről emelkedett fel. A lényeg, hogy egy nappal a versengés vége előtt kiderült, hogy a negyedik helyen állunk és ha erősen folytatjuk, akkor az előttünk állók utolérhetőek. Így aztán igyekeztünk rátenni egy lapáttal, hátha sikerül fellépnünk a dobogó valamelyik fokára.
Ez olyannyira összejött, hogy a világbajnok angol, az őket követő ukrán páros mellett a dobogó harmadik fokára a fiatal magyar kettős állhatott fel.
- Úgy tűnt, hogy mindenki rácsodálkozott a dobogós helyünkre, ami persze kicsit minket is meglepett. Évekig vitorlázó repültünk, aztán váltottunk az ultrakönnyű szakágra. Szeretném kihasználni ezt a sikert, mert oktató leszek és ebből a szempontból nem fog rosszul hangzani talán a világbajnoki harmadik helyezés - mondta végül Dolhai Krisztián.
A magyar csapat mindössze három százalékkal maradt el a világelsőtől, ami újoncként mindenképpen lenyűgöző teljesítmény. A páros pedig immár saját gépével folytatja a repülést.
Öt szakágban versenyeztek a vébén
A Kecskemét környéki alföldi táj különösen nehéz feladat elé állította a pilótákat, akik öt szakágban vetélkedtek. Az ultrakönnyű merevszárnyú kategóriában volt együléses típus, de ők olyan kevesen voltak, hogy végül törölték az eredményeiket. A kettesben indult a veszprémi duó. A sárkányoknál is lehetett egyedül rajtolni, vagy navigátor párral. Végül az autogirók, vagyis a mini helikopterek is külön versengtek a világversenyen, melyet két évente rendeznek meg.