Sport

2014.07.11. 08:27

Az időrekordok Kékszalagja volt a 46.

Az idei Kékszalag a rendkívüli időrekordokkal vonulhat be a Balatonkerülő versenyek történetébe, mert nem csak az abszolút rekord, de külön az egyestű hajóké is megdőlt 59 év után.

Győrffy Árpád

Az idei Kékszalag a rendkívüli időrekordokkal vonulhat be a Balatonkerülő versenyek történetébe. A legkiemelkedőbb közülük persze a győztes Fifty-Fifty katamarán hét óra 13 perc 57 másodperces abszolút időrekordja, amivel gyakorlatilag harmadával csökkentették a Nemere II. cirkáló által 1955-ben beállított 10 óra 40 perces időt és az ezen nyolc percet javító két évvel ezelőtti 10 óra 32 perc rekordidőt is.

A Balaton leggyorsabb hajójának kormányosát és egyben tulajdonosát a befutás után nem sokkal kérdeztük. Teljesen fitt volt annak ellenére, hogy a több mint hét órás folyamatos száguldás rengetek energiát követelt tőlük.

- Különös a nagyvitorla kezelőitől követelt komolya erőfeszítést, és persze a kormányzás is rendkívül kemény volt a folyamatos koncentráció miatt. A nagy hajtásnak ugyanakkor volt egy haszna is, hogy hamar megtettük a távot, így rövidebb ideig kellett dolgozni - tette hozzá nevetve. Tréfával idézte fel a visszaúton, Szigliget környékén bekövetkezett technikai problémájukat is, amikor eltörött az egyik nagyvitorla alsó szélét tartó rúd, a bum.

- Szerencsére nálunk ebből is kettő van, ahogy árbocból is - mondta. Persze része volt az is a szerencsének, hogy a rúdnak csak a vége törött le, így sikerült valahogy kötelekkel rögzíteni az érintett vitorlát, és folytathatták a rohanást.

Józsa Márton szerint mostanra nagyon jól megismerték a két évvel ezelőtti győzelemmel berobbant hajót. szinte mindent kihoztak a Paulovits Dénes műhelyében készült a hajóból, de a jelenleginél is jobb szélviszonyok esetén sokat javíthatnának a mai eredményen.

(Fotó: Penovác Károly)

- Szerintem még bőven van benne tartalék. Tavaly nyáron csináltunk vele egy Keszthely-Kenese rekorddöntést, amikor kettő óra 50 perc alatt tettük meg a távot. Akkor gyengébb szél volt, de kedvezőbb irányból. Ha esetleg ilyen szélviszonyok adódnak valamikor, akkor a mai eredményen is lehetne javítani. Ideális körülmények között öt óra körüli idő alatt meg lehetne csinálni a Kékszalagot, tehát akár meg is lehetne felezni a Nemere II. által 1950-ben felállított időrekordot - véli Józsa Márton.

Mint elmondta, befejezéshez közeledik egy új katamarán vitorlásuk elkészítése, ami az 50 lábas (15 méteres) hosszúságú Fifty-Fiftynél 15 lábbal rövidebb. Az új hajót már repülésre alkalmas uszonyokkal is felszerelik. A reményeik szerint heteken belül elkezdhetik a tesztelést. A Kékszalagon és más európai tókerülő versenyeken szeretnék használni, így várhatóan jövőre mi is találkozhatunk vele.

A Fifty-Fifty idő harmadolós rekordjához hasonló tettet hajtott végre az abszolút versenyben nyolcadikként, az egytestű hajók közül elsőként beérkező Raffica vitorlás Király Zsolt kormányossal és legénységével. A Raffica a 9:56:46-os idejével háromnegyed órát javított a Nemere II. által 1955-ben beállított 10 óra 40 perces egytestű időrekordon. A vitorláson a kormányos mellett Karácsony János, Juhász Zsolt, Horváth Balázs, Sárközy András, Kiss Árpád, Várkonyi Csaba Zoltán, Puskás L. Tamás, Czibor András dolgozott.

A Raffica a 2012-es Kékszalagon (Fotó: Győrffy Árpád)

Az utánuk következő egytestű, a Sponsor Wanted ugyancsak a Raffica Vitorlás Egyesület hajója. Ennek a vitorlásnak a 11 óra 10 perces ideje már kívül van a korábbi rekordon, de kormányosa, Varga Kornélia már így is magáénak érezheti a Gordon Evelyn Díjat, amit Kultsár Istvánné Gordon Evelyn emlékére alapítottak a legeredményesebb női kormányosnak, mert a Tramontanat kormányozva 1940-ben és 1942-ben győzött a Kékszalagon.

A pénteken délben nyilvánosságra hozott eredménylista szerint reggel negyed tízig 386 vitorlás teljesítette a Kékszalag Balatonkerülő verseny nettó 155 kilométeres távját. Hogy pontosan mekkora a verseny teljes távja, az hajótól, kormányostól és az éppen elkapott széljárástól függően óriási eltéréseket mutathat mindenkinél. Az talán mindenki előtt ismert, hogy a vitorlások többnyire nem toronyiránt haladnak, de a tihanyi csücsökben lévő kikötőből figyelve mégis sokunkat meglepett, hogy a katamaránok mennyire nem szeretik az egyes utat. Szinte állandóan keresztbe száguldoztak a Balatonon, de ennek ellenére rendkívül gyorsan közeledtek.

A hírek szerint mintegy 50-60 olyan versenyző lehetett, aki a kemény éjszaka és a még mindig nagy távolságok miatt kiszállt a versenyből. A már befutókon és a kiszállókon kívüli versenyzők a legutóbbi listán mind 387-es sorszámmal szerepelnek. Az időjárás a leggyorsabbakhoz és a sportfesztivál fő részéhez mindenképp kegyes volt, hisz a csütörtöki kisebb eső még a sétálókat sem igazán tudta megzavarni. A győztes beérkezését pedig különösen széppé tette a vihar előtti színekben pompázó balatoni táj. Az majd csak ezután derül ki, hogy az első hajók ilyen gyors beérkezése mennyire segít a több naposra tervezett parti fesztivál sikerében.

A 60-70 kilométeres szél és némelyik hajó nem megfelelő felkészítése az idén is okozott biztonsági problémákat, de közel sem olyant, mint három évvel ezelőtt. Részletek a vízimentők munkájáról itt>>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!