Sport

2014.07.04. 15:40

Beszélgetés a Kékszalag vitorlásverseny esélyeiről és a fődíjra esélytelen versenyzés értelméről

Több mint félezer vitorlás több ezer hajóssal készül arra, hogy a július 10-én Balatonfüredről rajtoló 46. Kékszalag Audi Nagydíj fődíját elhódítsa. A legtöbb versenyző eleve azzal a tudattal áll rajthoz, hogy esélye sincs a győzelemre. Az érintettek szerint ettől még a verseny igazi verseny lesz.

Győrffy Árpád

A hagyományos versenyeken az ember többnyire látja az ellenfelet, ami talán segít az erők összpontosításában. A Kékszalagon a hajók különbözősége és a néha hirtelen megváltozó szélviszonyok miatt akár többnapos időkülönbség is lehet az elsőként és a legutoljára célba érkezők ideje között..

A korábbi eredmények alapján eddig a leggyorsabbakra a rajt után 10–11 órával lehetett számítani a célban, de a versenyen most először induló uszonyos katamaránnal akár feleennyi idő alatt is megtehető a több mint 155 kilométeres távolság ideális szélben. Ugyanakkor a leghosszabb idő akár többnapos is lehetne, ha a verseny idejét nem korlátoznák 48 órában. Gondolhatnánk, hogy ilyen hatalmas időkülönbségek kedvét szeghetik az első befutása után versenyben maradtaknak, még akkor is, ha a hajóosztályokon belül külön is versenyeznek egymással a vitorlások.

Az abszolút rekordot tartó Fifty-Fifty (Fotó: Szekeres László)

– Ha valaki versenyez, azzal tisztában van, hogy nem mindig ő lesz az első. Mi a hajónk, a Nemere II. esetében már régen nem vagyunk ott az élbolyban, mert a technika folyamatosan előzött bennünket, és egyre hátrébb kerülünk – mondja Láng Róbert, a rekordidőt beállító és 57 éven át tartó hajó mai tulajdonosa és kormányosa. – Természetesen a győzelem esélye nélkül is végigcsináljuk a versenyt. Ugyanolyan lendülettel dolgozunk, mintha még nem előzött volna meg senki. Ez egy versenyző számára természetes dolog.

Láng Róbert (Fotók: Győrffy Árpád)

– Mindenkinek a saját maga által felállított célt kell elérni. Nem a Kékszalag megszerzése az egyedüli cél. Ha erre nincs is esetleg lehetőség, mindenki a saját hajóosztályán belül szeretne a legjobb lenni – teszi hozzá az abszolút időrekordot tartó Fifty-Fifty tulajdonosa és kormányosa, Józsa Márton. De nyomban pontosítja is, hiszen mindez rájuk nem vonatkozik.

Józsa Márton

– Mi nem osztályban versenyzünk, egyértelműen az abszolút győzelemre törekszünk. Miénk az egyik leggyorsabb hajó a mezőnyben. Nagy valószínűséggel az elsők között fogunk beérni. Ha nem, akkor valószínűleg valami olyan probléma akad, hogy ki is kell állnunk. Az biztos, hogy szoros lesz a verseny, és nekünk nyilván az utolsó pillanatig a maximumot kell kihozni magunkból és a hajóból. Hiszen akkor is van esély, ha valaki csak a második helyen van, mert bármilyen haváriahelyzet előfordulhat az élen haladóval, ami miatt nem tudnak befutni, és a második azonnal nyerő pozícióba kerül.

Ilyen helyzet lehet például egy árboctörés, ami már a Fifty-Fiftyvel is megtörtént két éve egy elvásott tartókötél szakadása miatt. A hajón azóta már megszüntették az ilyen kritikus pontokat, így alapvetően a legénységen és persze az irányítókon múlik, milyen eredményre lesznek képesek az adott viszonyok között. A vitorlásokon általában a kormányos egy személyben irányítja a legénységet. Egyes hajókon a kormányos mellett dolgozik egy taktikus is. A Fifty-Fiftyn Kelemen Tamás látja el ezt a feladatot. Józsa Márton szerint náluk az alábbiak szerint oszlanak meg a feladatok.

– Én kormányosként a hajó sebességére figyelek maximálisan, ami folyamatos koncentrációt igényel, emellett nem nagyon lehet nézegetni A taktikus az, aki kicsit szabadabban körül tud nézni. Figyeli a többi hajó mozgását, továbbá a pöfföket a vízen, hogy hol lát több szelet. Alapvetően ő határozza meg, hogy merre menjen a hajó, mikor forduljunk. Természetesen a kormányosnak, aki egyben a kapitány, van felülbírálati joga. Ha én úgy gondolom, hogy ne ott forduljunk, menjünk tovább, vagy másfajta vitorlát húzzunk fel, az enyém az utolsó szó. Nagyon ritka, hogy nem értünk egyet valamiben.

A tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas egy 41 lábas katamaránnal, az Evopro Katamadárral készül az idei versenyre. 2010-ben és 2012-ben már elindultak ugyanezzel, de nem sikerült győzniük.

Litkey Farkas

Most úgy látja, bőven lesz esélyük a hagyományos katamaránoknak a repülőhajóval szemben is, mert az csak nagyon meghatározott szélviszonyok mellett tud optimális eredményt hozni.

– Ritka az a szél, amiben ők nyerni tudnak, pici az esélyük erre. Ha nyernek, akkor megemelem a kalapomat előttük, mert hatalmas kockázatot vállalnak azzal, hogy csak erre a kicsi sávra játszanak. Ez körülbelül olyan, mint amikor egy Forma–1-es autó vizes gumikkal áll a rajthoz, bízva abban, hogy esni fog az eső. Ha esik az eső, biztosan nyer, de ha nem esik, akkor egészen más lehet az eredmény – mondta Litkey Farkas, akinek hajóját a szakértők az egyik esélyesnek tartják a már említett Fifty-Fifty és az RSM DTM Hungary mellett. Ugyancsak az esélyesek közé sorolják a Black Jacket Nagy R. Attila kormányossal, a Batit Sarina Róberttel és a Geminit Litkey Csabával.

A sort valószínűleg folytatni lehetne, de még pontosan azt sem tudjuk, hogy kik indulnak, hiszen a nevezés csak a július 10-i rajt előtt 11 órával zárul le.

 

A hagyományos építésű egytestű hajók rekordját a Nemere II. cirkáló tartja, 1955-ben Németh István kormányos vezetésével 10 óra 40 perc alatt nyerte meg a versenyt. Ezt a rekordot 2012-ben döntötte meg a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamarán, ami Józsa Márton kormányos vezetésével 10 óra 32 perc alatt ért vissza.

Az idén egy új konstrukciójú vitorlás, egy a Kékszalagon eddig nem versenyző „repülőhajó”, egy GC32-es katamarán is elindul a fődíjért. Az RSM DTM Hungary csapat kormányosa Vándor Róbert. A hajó a vízbe nyúló uszonyával megfelelő szélben kiemelheti a hajótestet a vízből, és így a hagyományos katamaránoknál is sokkal nagyobb sebességre lehet képes. De ha nincs megfelelő szél, az uszony inkább lassítja a testet. Szakértők szerint nem alakult ki még igazi rutin sem az ilyen hajók balatoni használatában. Egy megfele-lően irányított repülőhajó optimális szélviszonyoknál akár az eddigi időrekord kevesebb, mint fele alatt is megteheti a teljes távot. Miközben egy későbbi szélcsendes idő miatt a résztvevők jelentős része akár a 48 órás határ után is vízen maradhat.

A leghosszabb idő az utóbbi években hivatalosan 48 óra, mert ennek eltelte után lezárul a verseny. A gyakorlatban sokkal hosszabb is lehet ennél a teljes kör megtétele egy-egy hajónak. Ráadásul akár a legjobb hajókkal is előfordulhat, hogy legalább két napig tart az út. Hiszen például 1953-ban a későbbi csúcstartó Nemere II. 40 órás vitorlázással győzött.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!