Mozitipp

2017.07.14. 14:25

Mozitipp - Az utolsó meló kicsit elhúzódik

Edgar Wright egy zseni. A brit rendező bizonyította ezt már a Cornetto trilógiával és a Scott Pilgrim a világ ellennel is. A Marvel anno hatalmasat hibázott, amikor kirúgta a Hangya rendezői székéből, noha nem lett rossz a film, de Wright mérföldekkel többet kihozhatott volna belőle.

Péter Zsombor

Most egy teljes mértékben szerzői alkotással rukkolt elő és a Baby driveren ez nem is ütközhetne ki jobban. A borzalmas és félreérthető hazai címet (Nyomd, bébi, nyomd) pedig felejtsük el.

A történet nem kifejezet-ten egyedi, csavarosnak vagy összetettnek sem nevezném. A főhős, Baby (Ansel Elgort) fiatal kora ellenére pokolian jó sofőr, amit bankrablásoknál kamatoztat. Mindezt azért teszi, mert tartozik egy gengszternek, az adósságát viszont hamarosan lerója, és új életet akar kezdeni. Egy lány személyében új motivációt is talál a jövőre nézve, de az a bizonyos "utolsó meló" kicsit elhúzódik.

Első olvasatra senkit nem fog lenyűgözni a sztori, de nem is ebben rejlik a film bája. Ellenben a nyitójelenet mesterien prezentálja, mire lehet számítani. Természetesen egy bankrablást látunk, de közel sem a megszokott módon. A három bűnöző bemegy az épületbe, hősünk közben türelmesen vár és zenét hallgat.

Merthogy a vezetés mellett a zene az élete. Hidegvérrel rázza le a rendőröket és vérprofin végzi a dolgát, miközben klasszikusok duruzsolnak a fülébe. Az élményt nehéz szavakba önteni, ezt bizony látni kell. Wright végig biztos kézzel dirigál, és olyan stílusérzékkel hajt végre bravúrokat, ahogy csak a legnagyobbak tudják. Olyan szellemesen és kreatívan építi be a cselekménybe a zenét, ahogy eddig még nem nagyon láthattuk mozgóképen. A Baby driver kis túlzással egy musical: Wright úgy vágta össze a cselekményt, hogy tökéletesen passzoljon a betétdalok üteméhez.

A karakterek szenzációsak. Baby nem beszél sokat, de lehetetlen nem szeretni, Debora (Lily James) tündéri lány, a prímet viszont egyértelműen a bűnözők viszik. Kevin Spacey mint Doki, John Hamm mint Haver és Jamie Foxx Diliként szuperek, főleg ez utóbbi lubickol a szerepében. Wright a műfajok közti diverzitást is kiválóan megoldja, a Baby driver kvázi behatárolhatatlan ezen a téren. Egyszerre feszült és izgalmas akciófilm, poénos és nevettető vígjáték, romantikus és szívbemarkoló dráma. Lesz, akit zavarni fog, hogy nincs egységes műfaja, de amíg ilyen szintű szórakoztatást garantálnak cserébe, addig ez sokkal inkább erény, mint-sem hiba.

Edgar Wright újfent bebizonyította, hogy kevés pénzből is lehet hatalmasat alkotni. Kreativitással és a szívétlelkét beleadva összehozott egy olyan szeretnivaló mozit, amit egyszerre fog díjazni laikus és filmőrült. Nem kötött kompromisszumokat, ha kell, vicces, máskor kíméletlen, a hibákat pedig könnyedén kompenzálja az összkép.

Sajnos abban mégis biztos vagyok, hogy negyedannyian nem fogják ismerni és megnézni, mint a tonnaszámra készülő tucat látványorgiákat, ugyanakkor afelől sincs kétségem, hogy idővel kultstátuszba fog emelkedni ez a film.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!